Tot zover helder,
Het grote dier is echter sinds het binnen zit in die paar dagen enorm afgevallen.
Hogere stofwisseling dan buiten, vanwege de hogere temperatuur... de darmpjes zijn dus weer harder gaan werken en er is nu in een korte tijd veel ontlasting uitgekomen, dat zich daar vermoedelijk de laatste dagen (weken?) vanwege de lage activiteit had opgehoopt.
Buiten trof ik soms meerdere dagen geen mest aan (zeker met kouder weer), nu produceren ze aan de lopende band drolletjes
Ik heb het echter over een gewichtsafname van 46 gram... Van 248 naar 202 gram.
Volgens de Jackson ratio zat het dier met die 248 gram op een index van 0,21
Nu (na die gewichtsvermindering) zit ze op een index van 0,17 ... dát is op zichzelf te laag om het dier in winterslaap te laten gaan.
Maar dan wordt er volgens mij vanuit gegaan van een dier dat tijdens volle activiteit op een dergelijk lage index zit.
Die zou logischerwijs iets moeten mankeren, want de temperatuur en voedingsaanbod zouden dan normaliter een hogere index moeten weergeven.
De lage index in mijn geval is te wijten aan een plotselinge temperatuursverhoging / hogere stofwisseling / actievere werking darmen... Denk ik.
Haar eetlust is daarentegen lager dan die van het kleine diertje... op zich een opmerkelijke verandering hier.
Die verminderde eetlust zou dan een hormonaal gevolg kunnen zijn, door de lagere temperaturen die het dier buiten al te verduren heeft gehad.
Ik had erop gerekend dat een hogere temperatuur ook weer onmiddelijk voor meer eetlust zou zorgen...
Pffff.... Perhaps I just worry to much