Zooo,
We zijn een paar daagjes verder.... een jaar verder eigenlijk
( Kleine waarschuwing vooraf... ik ben vaak redelijk lang van stof
)
Inmiddels wat dingen aangeschaft.
Digitale keukenweegschaal.
Beide diertjes wogen 25 gram, bij een schildlengte van 48 mm.
Nu een week later zitten ze op respectievelijk 49 mm + 27 gram & 50 mm + 28 gram.
Volgens de Pursall berekening zitten ze prima op gewicht ( richting de bovengrens ).
Had eigenlijk niet verwacht dat ik ze zo snel al zou "zien" groeien.
Vasten:Heb de topics goed doorgelezen vwb de voor- / nadelen mbt het vasten... en de evt noodzaak ervan.
Zonder mij in deze discussie te willen mengen ( ik heb er simpelweg te weinig ervaring mee / kennis over ) heb ik afgelopen week een vastendag ingevoerd. Dit met de insteek om de erop volgende dag
uitsluitend agrobs te voeren.
Dit bleek succesvol, want de diertjes aten er zeer enthousiast van.
Desondanks heb ik besloten de vastendag niet terug te laten komen en gewoon dagelijks voedsel aan te bieden.
Agrobs:Ik heb het in brokvorm.
Uiteraard is dit veel te groot voor mijn jonge schildpadjes. Nat maken zorgt dat het veel vocht opneemt en uit elkaar valt.
Op die manier kan ik het in "fijne vorm" aanbieden.
Mijn vraag:
Moet ik de verpulverde agrobs weer laten indrogen alvorens het te voeren ? Het lijkt me in droge vorm onaantrekkelijker voor de dieren.
Aan de andere kant is het natgemaakt misschien tƩ nat ??
In de natuur zullen ze tijdens de ochtendmaaltijd ook nat plantaardig voer naar binnen werken door de dauw ??
UV TL:Sinds vandaag mijn "normale TL" vervangen door een UV TL.
Ik vind deze TL echter een ietwat koud blauwig licht uitstralen...
Is dit misschien merkgebonden of moet ik er gewoon even aan wennen ?
Of hebben de liefhebbers hier nƔƔst de UV TL ook een gewone TL voor het "lichtaanbod" ?Uiteraard heb ik een spot voor het warmteaanbod.
Namen:
Mja... nog niet.
Geslachten zijn nog niet zichtbaar en mijn 6-jarige dochtertje heeft heeeeel andere ideeƫn over hun namen als papa.
Zat zelf te denken aan Atlas en Boki ( beide merken van Graafmachines )..
Tot nader order zijn ze A en B..
Hieronder de vernieuwde inrichting, zĆ³nder bloempot.