Inmiddels weer een winterslaap achter de rug.
Duur: 3 maanden
De dieren periodiek gewogen; ze vielen nauwelijks af.
Opvallend was, dat het grootste vrouwtje de laatste week van de geplande winterslaap wel verhoudingsgewijs een stuk meer afviel dan over de totaal gemeten periode. Desondanks was het percentage gewichtsverlies niet zorgwekkend
Na het ontwaken hebben beide dametjes lekker in een badje gezeten en fors ge?rineerd. Heb ze niet zichtbaar zien drinken, maar heb bewust het voedsel ook redelijk nat aangeboden de eerste dagen. Vanaf dag 1 was de eetlust aanwezig.
Op dag 1 aten ze weinig, de daarop volgende dagen werd de eetlust alsmaar groter. Het onkruid in de tuin begon al leuk te groeien, dus ik kon ze al gelijk een redelijk gevarieerd kostje aanbieden.
De eetlust resulteerde in een gewichtstoename van respectievelijk 86 gram (417 --> 503) en 46 gram (242 --> 288) in exact 21 dagen.
Ben er content mee.... Zeker ook na het uitblijven van het snotterige (doorzichtig vocht) neusje van het kleine diertje vorig jaar na de winterslaap.
Maar dan nu:
Eind vorig jaar werd mijn aandacht getrokken door forumlid Droef. Hij had een mannetje uit 2009 op overschot zitten en bood die aan voor een prachtige prijs. Heb contact opgenomen en besproken het diertje over te willen nemen na de winterslaap (het mannetje zat op het moment dat ik contact opnam met Droef zelf ook in winterslaap).
1 april 2012 was het moment daar; wij zouden beiden naar de beurs in Houten gaan, wat een prima lokatie was voor de overdracht.
Het mannelijke diertje was voor de winterslaap ontwormd en keurig voorzien van CITES-document en door de verkoper opgestelde overdrachtsverklaring. Na een kennismaking, kort praatje, financi?le transactie en ondertekening van de overdrachtsverklaring was het dan een feit: Ik heb een 3e Testudo hermanni boettgeri... een prachtig jong kereltje om mijn dames gezelschap te houden.
Ook hier (ik weet dat ie het ongetwijfeld leest) nog een woord van dank voor dit schitterende aanbod aan Droef.
Ik heb op de beurs Grieken van gelijke grootte gezien die voor het 3-voudige werden aangeboden
Dan de keuze...
Oorspronkelijk was het plan: Wachten met ophalen van de man, totdat de vrouwen definitief buiten konden.. en dan het mannetje tijdelijk separaat in de tortoise table. Door een samenloop van omstandigheden ging het toch iets sneller dan eigenlijk verwacht; wat wel zorgde voor een besluit dat ik moest nemen...
Geen quarantainebak in bezit... tijdelijk in een kartonnen doos vond ik ook weer zowat..
Het dier is vorig jaar ontwormd..
..
Dan maar gewoon bij de dames.. kijken hoe het klikt.
't Is misschien een risico dat ik neem, maar soit... ik waag het erop.
Een wormbesmetting, daar ben ik niet bang voor, gezien het feit dat alle 3 de dieren vorig jaar voor de winterslaap zijn ontwormd.
Herpes zou een mogelijk risico kunnen zijn... Ik zit te twijfelen hoezeer ik dat risico kan/moet negeren.. het klinkt misschien na?ef, maar mijn gevoel hierover is goed
Deze motivatie komt ook deels voort uit het idee dat ik voorheen had m.b.t. toekomstige kweek. Indien ik niet zelf een man in bezit zou hebben gehad, dan had ik getracht puur voor de bevruchting een mannetje te "lenen".. Dan is er uiteraard ook altijd het risico of dan mannetje helemaal "schoon" is. In dat specifieke geval zou ik het mannetje slechts heeeeel kort in bezit hebben, geen tijd hebben voor een quarantaineperiode, danwel onderzoek op evt herpes. In dat geval zou ik ook uit moeten gaan van mijn gevoel.
Ik was ergens "bang" dat het mannetje zich pauzeloos op de dames zou storten, meer uit nieuwsgierigheid dan hormonale overwegingen nog... maar het lijkt andersom te zijn.
Het kereltje is heel rustig.. licht veel te zonnen; eet lekker (maar bescheiden) van het aanbod onkruiden, terwijl de vrouwen hem toch wel bijzonder interessant lijken te vinden en hem veel besnuffelen
Hier wat pril beeldmateriaal.
Op deze foto zit het mannetje (achterste dier) gezamenlijk met het kleinste vrouwtje wat eten weg te knabbelen:
Het slaaphokje is door meneer ook geschikt bevonden.
Van boven naar beneden: Kleinste dame, grootste dame, en meneer. Het beeld is iets vertekend; het mannetje lijkt het grootste dier, maar is feitelijk van dezelfde omvang als de grootste dame. De grootste dame heeft daarbij een iets hoger glooiend schild en weegt maarliefst 100 gram meer dan de man