Snelle groei (en zelfs aanleg tot bultvorming) kan reeds ontstaan van in het ei, de zogenaamde fast-developers (groeien snel) hebben een korte incubatieduur slow developers een langere incubatieduur (meestal)
Nu worden de sulcataeieren na de periode waarin het geslacht bepaald word afgekoeld s'nachts, dit gebeurd met opzet erg onregelmatig... met succes blijkt tot nu toe (nog véél te vroeg om een definitief oordeel te vellen) maar de eerste legsels blijken nu glad op te groeien, het aantal jongen met schildanomalieen is tot nu toe 0 terwijl het anders rond de 15% ligt.
"Fingerspitzengefühl" heeft tegenwoordig vaak plaatsgemaakt voor hig-tech terraria waar alles erg regelmatig verloopt (vochtigheid, temperatuur, lichtduur...) en is mijn inziens niet meteen voordelig voor de dieren. Prof. Pasmans had het er vorige week ook over (zie bij fysiologische stress) :
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,6254.msg77844.html#msg77844Hier word de kamer op (minimum)temperatuur gehouden, de warmtelampen gaan elke dag manueel aan, en lang niet altijd op hetzelfde tijdstip, soms gaan ze zelfs een paar uur uit, ook net voor het sproeien gaan de lampen uit (logisch lijkt me ?) om kort erna weer te branden.
Algemene verlichting word wel vrij strikt opgevolgt naargelang het seizoen.
Centrochelys sulcata en
Stigmochelys pardalis bvb kennen wel eens dagen met "minder goed weer" hier, dan is de voedselopname veel minder, soms valt deze vrijwel geheel stil.
Ik breek de regelmaat eigenlijk, eerst in de verzorging, nu ook tijdens de incubatie.
Ook wat betreft koelkastoverwintering stel ik me de vraag of dit niet overbeschermend is, nu al blijkt dat veel F3 dieren zich niet meer spontaan ingraven als de winter nadert, overwintering in de koelkast kan die eigenschap in zijn geheel doen verdwijnen vrees ik. Ik neem hierbij een voorbeeld aan de chinese dwergkwartel, deze werden verschillende generatie's kunstmatig uitgebroed, hierdoor was de broedzorg volledig verdwenen. Van ganse bloedlijnen bleek natuurbroed niet meer te lukken toen er overaanbod was en men weer op deze manier wilde overschakelen.
Deze en meerdere redenen en voorbeelden doen me denken dat soortgerelateerde eigenschappen sneller verdwijnen naarmate er meer manipulatie plaatsvind om de (naar menselijke maatstaven ? )perfecte verzorging te benaderen.