SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Goed >< tè goed ?  (gelezen 7500 keer)
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Gepost op: 7 Mei 2009, 18:03:37 »

Even déze bedenking loslaten ..= we kweken schildpadden onder zo mogelijk super-optimale omstandigheden. Automatisch gestuurde beregening op vaste tijdstippen,verwarming met strikte electronische  controle en zelfde belichting iedere dag van het jaar precies op zelfde tijden.... terwijl  er in hun natuurlijke biotoop soms héél wat dagen zijn dat het "stukken minder" is  en waartegen ze duidelijk bestand zijn. Kweken we zo ,met zn allen, een generatie  "verwende"dieren met sterk verminderde weerstand ??   informeer ?
Gelogd
Barbara
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 7 Mei 2009, 22:41:03 »

Nou, soms denk ik dat echt ja!!
Ook met voeding,altijd minimaal 5 soorten kruiden en Agrobs terwijl er voor de Grieken ook vast barre droge periodes zijn,dat er amper iets groeit.
Verder kan het verdomd koud zijn in hun leefomgeving 's nachts en ik haal ze al binnen als het onder de 18 graden is. Ze zijn dus vaak te doorvoed en gevoelig voor het minste briesje
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #2 Gepost op: 7 Mei 2009, 22:55:18 »

Nee ik geloof niet in verwende dieren die verminderde weerstand hierdoor hebben, omdat je ze optimaal verzorgt.
Optimaal verzorgen houd juist in dat je de natuur nabootst  dit is al heel moeilijk en lukt nooit 100%

Zie poging om optimaal verzorgen dus eigenlijk niet als verwennen, maar als iets waar ze recht op hebben.

Geloof weer wel dat mensen die schildpadden verwennen met  bv in mensen ogen lekkere hapjes, deze juist door liefde bv bultvorming-vergroeiingen krijgen ipv door verwaarlozing zoals veel gedacht, te laat beseffend dat deze verwenerij geen verwennerij is.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #3 Gepost op: 8 Mei 2009, 11:54:15 »



Geloof weer wel dat mensen die schildpadden verwennen met  bv in mensen ogen lekkere hapjes, deze juist door liefde bv bultvorming-vergroeiingen krijgen ipv door verwaarlozing zoals veel gedacht, te laat beseffend dat deze verwenerij geen verwennerij is.
Dàt bedoel ik juist ! Uiteraard hebben onze dieren rècht op beste verzorging,maar wat voor voeding geldt is het soms ook voor de algemene leefomstandigheden. In een "poging om de natuur na te bootsen" vergeten we wel'es dat dààr alles niet iedere dag perfèct is ! Dus kwestie om heel realistisch naar de natuur te blijven kijken en niet te veel "met mensenogen" kijken...Reden van mijn bedenking is o.a. dat schildpadden in gevangenschap véél vroeger volwassen/geslachtsrijp worden,incubatieduur vaak veel korter is ....dus vroeg ik me af "is tè goed wel goed"...
Gelogd
Skip
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 2824



« Antwoord #4 Gepost op: 8 Mei 2009, 12:02:52 »

Je ziet ook vaak dat mensen ongeduldig zijn en snel willen kweken. Dus voeren ze de dieren flink, zodat ze snel de juiste grootte behalen en ze kunnen gaan kweken. Sommige mensen doen dit expres, anderen doen dit 'per ongeluk' en denken dat ze de dieren nog een plezier doen ook...

Als ik kijk naar mijn baurii... dit diertje is 2 jaar oud en nog heel klein. Hetzelfde geldt voor mijn odoratus (deze is 3 jaar en zelfs iets kleiner dan de baurii). Het gaat zeker nog enkele jaren duren voordat ik met ze kan kweken. En natuurlijk zou ik het leuk vinden dit eerder te kunnen doen. Maar NIET ten koste van de dieren. Dus ik laat ze lekker langzaam opgroeien.
Gelogd

0.1.0 Testudo horsfieldii
1.1.4 Testudo kleinmanni
1.0.0 Chersobius signatus
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #5 Gepost op: 8 Mei 2009, 13:48:02 »

Precies ! Is een kwestie van "niet overdrijven" vaak. Neem bvb. bepaalde landschildpadden, zoals Pyxis, die pas actief worden bij een regenbui. Als je dan de volautomatische sproeier twee keer per dag laat aanslaan omdat ze dan rondlopen en eten... Is het dan in het belang van het dier of gewoon omdat je ze wil zien...
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #6 Gepost op: 8 Mei 2009, 17:17:38 »

Waar ik me wel zorgen over maak is dat nakweek en dan met name Terrapene ornata ornata mooi opgroeid, maar echt veels te groot zijn in vergelijking met wilde dieren.
Bij meerdere mensen nu gezien, pas ook de groeisnelheid in natuur gekregen uit een onderzoek van To ornata en groei is toch echt minimaal per jaar.
Toch zeker niet zo explosief als in gevangenschap.

De onnatuurlijke grote van de dieren is inderdaad mischien een oorzaak van te goed verzorgde/verwende dieren.

Eigenlijk het zelfde wat je ziet bij mensen in de "'rijke landen"' die langer en veel dikker zijn dan mensen uit "'arme Landen".

Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 8 Mei 2009, 17:25:45 »

Gelijk welke soort "veranderd" in gevangenschap, net om die reden moet op tijd wild bloed terug ingekruist worden, dit kan (helaas)  niet anders....zie bvb de baardagame en korenslang die al langere tijd gekweekt worden....lijken in de verste verte niet meer op de nominaatvorm.
Selectief kweken (op uiterlijk bvb) versneld dit proces aanzienlijk en moet zoveel mogelijk vermeden worden ! Verder voor zover mogelijk zoveel mogelijk de natuurlijke omstandigheden nabootsen, maar maak je wat dat betreft niet te veel illusies....
Deze punten kwamen uitgebreid naar voor tijdens een discussie met FOD in St Niklaas
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #8 Gepost op: 8 Mei 2009, 17:55:57 »

Je ziet ook vaak dat mensen ongeduldig zijn en snel willen kweken. Dus voeren ze de dieren flink, zodat ze snel de juiste grootte behalen en ze kunnen gaan kweken. Sommige mensen doen dit expres, anderen doen dit 'per ongeluk' en denken dat ze de dieren nog een plezier doen ook...

Als ik kijk naar mijn baurii... dit diertje is 2 jaar oud en nog heel klein. Hetzelfde geldt voor mijn odoratus (deze is 3 jaar en zelfs iets kleiner dan de baurii). Het gaat zeker nog enkele jaren duren voordat ik met ze kan kweken. En natuurlijk zou ik het leuk vinden dit eerder te kunnen doen. Maar NIET ten koste van de dieren. Dus ik laat ze lekker langzaam opgroeien.
Soms hebben de dieren het gewoon te goed.
Was ook te lezen op de site van de dierenarts die jaren ervaring heeft met schildpadden.
Heb laatst gelezen dat bijvoorbeeld bij de Homopus signatus in gevangenschap mannen al zo snel groeien dat ze na twee jaar al geslachtsrijp zijn.
In de natuur is dit vele vele jaren later pas het geval. Zo rond de tien jaar.
Soms bewust soms gewoon omdat de verzorging te goed is.
Ik vraag me dan af of dat inderdaad zo goed is. In dat geval kan je beter de natuur proberen na te bootsen met de getijden.
Kan mij niet wijs maken dat het voor het dier en voor de nakweek gezond is om zo snel te kunnen leggen en opgroeien.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 8 Mei 2009, 21:24:55 »

Snelle groei (en zelfs aanleg tot bultvorming) kan reeds ontstaan van in het ei, de zogenaamde  fast-developers (groeien snel) hebben een korte incubatieduur slow developers een langere incubatieduur (meestal)
Nu worden de sulcataeieren na de periode waarin het geslacht bepaald word afgekoeld s'nachts, dit gebeurd met opzet erg onregelmatig... met succes blijkt tot nu toe (nog véél te vroeg om een definitief oordeel te vellen) maar de eerste legsels blijken nu glad op te groeien, het aantal jongen met schildanomalieen is tot nu toe 0 terwijl het anders rond de 15% ligt.
"Fingerspitzengefühl"  heeft tegenwoordig vaak plaatsgemaakt voor hig-tech terraria waar alles erg regelmatig verloopt (vochtigheid, temperatuur, lichtduur...) en is mijn inziens niet meteen voordelig voor de dieren. Prof. Pasmans had het er  vorige week ook over (zie bij fysiologische stress) : http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,6254.msg77844.html#msg77844
Hier word de kamer op (minimum)temperatuur gehouden, de warmtelampen gaan elke dag manueel aan, en lang niet altijd op hetzelfde tijdstip, soms gaan ze zelfs een paar uur uit, ook net voor het sproeien gaan de lampen uit (logisch lijkt me ?) om kort erna weer te branden.
Algemene verlichting word wel vrij strikt opgevolgt naargelang het seizoen.
Centrochelys sulcata en Stigmochelys pardalis  bvb kennen wel eens dagen met "minder goed weer" hier, dan is de voedselopname veel minder, soms valt deze vrijwel geheel stil.
Ik breek de regelmaat eigenlijk, eerst in de verzorging, nu ook tijdens de incubatie.
Ook wat betreft koelkastoverwintering stel ik me de vraag of dit niet overbeschermend is, nu al blijkt dat veel F3 dieren zich niet meer spontaan ingraven als de winter nadert, overwintering in de koelkast kan die eigenschap in zijn geheel doen verdwijnen vrees ik. Ik neem hierbij een voorbeeld aan de chinese dwergkwartel, deze werden verschillende generatie's kunstmatig uitgebroed, hierdoor was de broedzorg volledig verdwenen. Van ganse bloedlijnen bleek natuurbroed niet meer te lukken toen er overaanbod was en men weer op deze manier wilde overschakelen.
Deze en meerdere redenen en voorbeelden doen me denken dat soortgerelateerde eigenschappen sneller verdwijnen naarmate er meer manipulatie plaatsvind om de (naar menselijke maatstaven ? )perfecte verzorging te benaderen.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 8 Mei 2009, 21:33:48 »



Deze en meerdere redenen en voorbeelden doen me denken dat soortgerelateerde eigenschappen sneller verdwijnen naarmate er meer manipulatie plaatsvind om de (naar menselijke maatstaven ? )perfecte verzorging te benaderen.

En zeker omdat schildpadden zich wel weten te acclimatiseren, zelfs in de natuur (bekijk maar de lederschildpad). Dus zelfs in niet ideale omstandigheden passen ze zich wel aan (dit wil niet zeggen dat het optimaal is). Maar door bv iedere dag je luchtvochtigheid boven een bepaalde grens te houden verdwijnt een 'droge dag' (die er zowieso in het natuurlijk biotoop wel is) met misschien wel het gevolg dat eventuele nakweek (indien het genetisch overgedragen kan worden) zowieso gevoeliger is voor lagere luchtvochtigheid (nogmaals; misschien!).

Misschien ga ik hierin wel te ver, maar dit is mijn mening.
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #11 Gepost op: 8 Mei 2009, 21:56:43 »

Laten we niet vergeten dat schildpadden "langzaam voortplantende"' dieren zijn waardoor mankementen aan
gekweekte generaties pas laat opgemerkt worden.
Bovendien zijn er nu in verhouding weinig soorten schildpadden waar je van VEEL opvolgende generaties kan spreken,
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 8 Mei 2009, 22:08:41 »

Laten we niet vergeten dat schildpadden "langzaam voortplantende"' dieren zijn waardoor mankementen aan
gekweekte generaties pas laat opgemerkt worden.
Bovendien zijn er nu in verhouding weinig soorten schildpadden waar je van VEEL opvolgende generaties kan spreken,
Soms gaat het sneller dan we denken, zo vertonen "kunstmatig" uitgebroede sulcata's het levensnoodzakelijke "ingraafgedrag" niet, dit reeds vanaf de eerste generatie :
http://www.trionyx.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=75&Itemid=134
Gelukkig blijken ze in staat dit gedrag te imiteren van onder natuurlijke omstandigheden geboren soortgenoten, anders kwamen ze reeds dan al niet meer in aanmerking voor herintroductie  Knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #13 Gepost op: 8 Mei 2009, 22:35:55 »

Lag dat niet er meer aan dat deze nakweek lange tijd geen gelegenheid hadden gehad om zich integraven (met andere woorden de bodenbedekking was niet oke) en daarom zich ook niet ingroeven toen de mogelijkheid opeens wel geboden werd.

Hadden ze vanaf de uitkomst niet in plastic betonnen bakken gezeten met onvoldoende gelegenheid om zich integraven. maar in een goede dikke bodemlaag dan hadden ze
gewoon zich zelf ingegraven.

Kan me niet voorstellen dat eerste generatie nakweek gelijk al ingraafgedrag verliezen, kan daarvoor ook helemaal geen reden bedenken.
Ingraafgedrag is volgens mij instinct dat verliest een dier niet die vanaf uitkomst uit het ei zelfstandig moet zijn niet.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #14 Gepost op: 9 Mei 2009, 14:25:26 »

La

Kan me niet voorstellen dat eerste generatie nakweek gelijk al ingraafgedrag verliezen, kan daarvoor ook helemaal geen reden bedenken.
Ingraafgedrag is volgens mij instinct dat verliest een dier niet die vanaf uitkomst uit het ei zelfstandig moet zijn niet.
Reden genoeg om heel bewust te zijn van die mogelijkheid ! Als "gekweekte dieren"op langere duur sterk gaan afwijken van de oorspronkelijke stelt dat wel vragen bij studbook populaties .Als die  fungeren als "reservedieren van een soort"voor als 't mis gaat in de natuur..zijn die dan in staat om "buiten" behoorlijk te overleven ? Stof genoeg om 'es bij stil te staan ??
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
18 Juli 2024, 12:05:07

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 668
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 577
Totaal: 577
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.093 seconden met 25 queries.