Hallo iedereen,
zoals ik vorige week bij mijn voorstellingstopic had beloofd, zal ik hier enkele foto's plaatsen van het nieuwe verblijf van mijn matamata's en enkele foto's van het ganse bouwproces.
Eerst enkele afmetingen: het watergedeelte meet 225x80x40 en de totale omvang van het terrarium met landgedeelte inbegrepen is 270x80x100 (lxbxh). Ik ben begonnen aan het verblijf deze zomer maar door tijdsgebrek is de ganse constructie pas vorige week min of meer klaargemaakt. Er is nog wat werk aan de ombouw maar in grote lijnen is het nieuwe aquarium klaar.
De bak zelf is gemaakt uit 15mm dik multiplex hout met dan 2 lagen polyester/glasvezel en vervolgens een laag topcoating wat alles perfect waterdicht maakt en gekleurd kan worden naar keuze. Het polyesteren van de bak ging wat moeizamer dan de vorige keer omdat het enorm warm was die dag en ik iets teveel verharder had toegevoegd aan de hars. Dit stond mooi beschreven in de handleiding die ik meekreeg van de speciaalhandel maar daar had ik net iets te vlug terug overgelezen...
In november heeft de bak dan een 3tal weken volledig gevuld buiten gestaan en nadat deze overal mooi dicht bleek te zijn werd deze 2 weken terug hier naar binnen gehaald. Doordat ik op een appartement woon is de lengte van de bak jammergenoeg beperkt gebleven en wilde ik absoluut niet voor nare verrassingen komen te staan bij een eventueel lek.
Het plan is dat dit verblijf ongeveer 2 jaar zal worden gebruikt.
Zo, dat was in korte lijnen het verhaal en nu de foto's:
Aankoop van het hout:
De bak ineengevezen (de kleine bak ernaast was bedoeld als filter maar wordt nu dan toch niet gebruikt)
Het polysteren:
De ombouw met het oude aquarium:
Kleven van folie aan de buitenkant:
Folie aan de verstevigingsstrips:
Inkleven van de filter:
Plaatsen van het nieuwe aquarium:
Het leukere gedeelte, beginnen met de inrichting:
De opstap naar het landgedeelte bestaat uit 2 buizen waar dan kurk wordt aan vastgemaakt:
Het vullen:
De dieren er net in:
Een totaalaanzicht:
Nog één:
Het landgedeelte:
Iets andere hoek:
Het filtervak (gevuld met een borstel, matten en turf):
En natuurlijk de bewoners
:
Ziezo, hopelijk kunnen jullie er wat van mee genieten.