Ondertussen zijn we weer een tijdje verder en is er wat verandering op til voor de matamata's. Ik ben ongeveer een jaar terug begonnen aan de bouw van een groter verblijf voor de matamata's maar doordat dit niet in Belgie plaatsvindt, heeft de bouw hiervan flink wat vertraging opgelopen. Initieel was het de bedoeling om een verblijf te maken van 4m lang en 1m breed. De bedoeling was om de 4m lange bak op te splitsen in een landgedeelte en 2 watergedeeltes: 1 waterdeel + landdeel voor de matamata's en 1 waterdeel voor andere opgroeiende schildpadden. Omdat ik geen verschillende bakken en filters wou, ging de voorkeur naar 1 volledig geheel.
Uit praktisch oogpunt heb ik later ervoor gekozen om de bak echter op te splitsen. Omdat ik toch wat huiverig was om de bak te testen binnenshuis wilde ik de bakken kunnen buiten testen met water. Doordat een 4m lang aquarium wat moeilijk te maneuvreren is heb ik uiteindelijk gekozen voor 1 bak van 250x90x50, 1 bak van 80x90x50 en een 70x90x50 landgedeelte aansluitend aan de matamata bak. De bakken worden echter gefilterd door 1 gezamenlijke filter zodat ik uiteindelijk toch 1 verbonden geheel heb. De filter heeft de afmetingen 80x80x40 en wordt uitsluitend gevuld met k1 en siporax. Bovenop gebeurt de mechanische filtering met filtervlies.
Ziezo genoeg tekst, tijd voor foto's:
Ik werk opnieuw met hout, ditmaal 24mm dik multiplex:
Vervolgens worden de naden opgevuld met epoxy en filler om een vloeiend overgang te krijgen:
Ditmaal geen polyester maar epoxy en glasweefsel, stukken minder geurhinder maar even smerig om mee te werken:
Onderstel 400x90x60:
De beide bakken klaar om de ruiten in te kleven:
En zo was de situatie eind juni, beide bakken vol water buiten en tot dusver geen enkel lek
:
Ook ben ik begonnen aan de filter, deze wordt in glas om vervuiling makkelijk te zien:
Ik hoop dat de aquaria volop draaien halverwege augustus en dat de dieren begin september kunnen verhuizen.
Enkele weken geleden ook wat leuks gevonden, wat bewijst dat de matamata dame wel degelijk een vrouw is:
Hopelijk gaat de verder bouw nu een pak sneller dan tot dusver