1: waterschildpadden hebben inderdaad minder plaats nodig en zijn ook eenvoudiger (zonlicht, winterslaap,...) dan landschilpadden. De startkost van waterschildpadden is meestal groter maar eenmaal je alles hebt, zijn de lopende kosten redelijk beperkt. Ook kost een landschildpad in aankoop toch redelijk wat.
100x50x50 is voor een koppel zeker niet slecht. Probeer wel een "zwevend" eiland te maken zodat je geen ruimte verliest in je bak. Voor de midden grote soorten (roodwang, geelbuik,...) is 100x50x50 zeker goed om te starten maar als ze volgroeit zijn zal dit zeker te klein zijn. Mocht je kunnen, probeer naar een grotere bak te gaan. Dit kost niet zo heel veel extra en dan ben je onmiddellijk voor jaren goed. Je zegt dat je op een flat woont, beetje oppassen naar het gewicht van die bak. Groter dan een roodwang zou ik je afraden, tenzij je echt heel specifiek iets wilt. Maar dan wordt alles complexer, groter, duurder,....
2: Energie, valt op zich wel mee hoor. Een goede filter gebruikt amper iets. De verwarming verbruikt meer maar als je de schildpadden in de woonkamer zet, zal die niet zo heel veel moeten werken. Je aquarium in 3 zijden inpakken met 2cm isolatie, op een isolerende plaat zetten en de aquarium afdekken (wat ook goed is tegen tocht) zal dit nog sterk verminderen. En dan heb je nog de UV lamp. Die is ZEKER nodig volgens mij en dan zit je al snel aan 160W die 8uren moet aanliggen. Maar alles samen valt dit verbruik wel nog mee hoor.
3: Water vervangen, dit hang van verschillende zaken af. 2 kleine schildpadjes met een goede buitenfilter en je haalt overgebleven etensresten uit het water, dan zul je dit niet vaak moeten vervangen. Je hoeft ook niet iedere keer al het water vervangen. De buitenfilter, zo sterk mogelijk binnen je budget. Schildpadden zijn vuilere beesten dan enkele goudvissen en een goede filter zal je leven veel eenvoudiger maken. Je moet zeker rekenen dat de filter 2a3x zo sterk moet zijn als wat er voorgeschreven wordt voor vissen. Ik heb een JBL Cristalprofi 1500 en die doet het nu al 6jaar bijna foutloos, 1x heb ik de rotor heb moeten vervangen.
4: Ik heb enkel ervaring met roodwangen, geelbuiken en zaagruggen. De zaagruggen zijn iets kleiner dan roodwangen en geelbuiken en ook rustiger. Maar er zijn nog kleinere soorten waarmee de andere forumleden je beter kunnen helpen dan ik.
5: Merken, zoals gezegd, ik heb een JBL filter; heel tevreden van zeker met de snelstart knop. Mijn aquarium heb ik gekocht bij
http://www.antwerpscichlidencenter.be/. Goede prijzen, goede service. een bak 100/50/50 kost daar iets van een 100? denk ik. Mijn UV lamp is een zelfgebalsteerde megaray 100 wat. Qua verwarming heb ik een Hydor doorstroomverwarming. Ook altijd handig om te hebben, enkele goede thermometers zodat je water en landtemperatuur kunt meten. Bijkomend zou ik ook nog een TL lamp steken. Neemt wel een spatwaterdichte behuizing. Voor zulke zaken kunnen ze je bij het Antwerpse cichlidencenter zeker helpen.
gr
S