bij mijn weten is water bij de meeste schildpadden heel belangrijk , enkel onze jongere sulcata's drinken echt eens door , maar mijn oudste zie ik bijna nooit drinken . (of het moet zijn dat hij drinkt telkens als ik er niet ben )
Mijn volwassen sulcata drinken nooit uit een ondiepe waterbak.
In de vrije natuur graven ze vocht op, ze maken diepe kuilen tot ze op water botsen, ze laten deze vollopen en gaan er vervolgens instaan tot aan de neusgaten, drinken doen ze meestal via de neus, de vochtopname is soms meer dan 15% van hun lichaamsgewicht.
Aangeraden is dit te simuleren voor sulcata's die niet drinken, dit kan je in de zomermaanden dmv een schuinaflopende ondiepe poel te maken waar ze tot de neus in kunnen gaan staan.
Een geimproviseerde poel (rubberfolie) werd hier dankbaar gebruikt tijdens de zomermaanden, dit schijnt voldoende te zijn om de wintermaanden te overbruggen.
Een vijvertje maken in het binnenverblijf is niet zinvol, ze maken er een zooi van door er constant in en uit te lopen, zo word de luchtvochtigheid te hoog. Vrouwtjes die aan de leg zijn worden tussen 2 legsels nu om de 3 weken in een 20cm diep bad geplaatst, soms drinken ze dan, maar lang niet altijd.
Als ze jaren niet drinken is de kans op nierstenen op latere leeftijd niet onbestaande.