SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8 Omlaag Print
Auteur Topic: Alligator bijtschildpad  (gelezen 72436 keer)
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #60 Gepost op: 21 Juni 2009, 20:22:37 »

Heel goed  groentjes lachen , ik vindt zelf ook niet dat je schildpadden aan extremen moet blootstellen, ookal kunnen ze ertegen is gewoon niet nodig, vindt hetzelfde als jouw, door
natuurlijke omstandigheden te kiezen en je verstand te gebruiken ben je goed bezig.

Vanochtend was ik ook verbaast hier ergens telezen over een Sulcata in de sneeuw, ik wilde er nog op reageren maar ben topic even kwijt.
Maar is om aan te geven dat het mischien kan maar of dat nou nodig is.

Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
annieka
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 692



WWW
« Antwoord #61 Gepost op: 21 Juni 2009, 20:26:03 »

Heel goed  groentjes lachen , ik vindt zelf ook niet dat je schildpadden aan extremen moet blootstellen, ookal kunnen ze ertegen is gewoon niet nodig, vindt hetzelfde als jouw, door
natuurlijke omstandigheden te kiezen en je verstand te gebruiken ben je goed bezig.

Vanochtend was ik ook verbaast hier ergens telezen over een Sulcata in de sneeuw, ik wilde er nog op reageren maar ben topic even kwijt.
Maar is om aan te geven dat het mischien kan maar of dat nou nodig is.



Ja dat las ik ook ja. Volgens mij in het topic "sulcata naar buiten".
Kurt kwam daarop met een heel interresant artikel.

Eigelijk komt het altijd op hetzelfde neer.
Wil je je dier zo goed mogelijk verzorgen, kijk dan hun leefgebied.
Gelogd

elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #62 Gepost op: 21 Juni 2009, 20:32:06 »

Is dit dan watertemperatuur of luchttemperatuur die graden ?
Want ik denk dat de watertemperatuur toch het belangrijkste is voor deze soort, daar ze niet echt veel aan land komen in de natuur.
En in die streken is luchttemperatuur kouder in de herfst / winter dan watertemperatuur lees ik in veel boeken.

Over die winterslaap : onze Graeca heeft steeds een winterslaap gedaan, in een warme kamer toch nam haar instinct de overhand en ging ze slapen.. dus bij haar was het instinct en niet temperatuur die de beslissing maakte voor winterslaap.
Het werd dus niet koud in de kamer en toch ging ze slapen.

Ik weet niet of het bij deze soort ook zo is, de onze houden geen winterrust en doen ook geen poging tot winterrust, ze blijven gewoon dooreten maar eten minder.

Maar bij iedereen is het anders natuurlijk.
« Laatste verandering: 21 Juni 2009, 20:37:15 door elke » Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #63 Gepost op: 21 Juni 2009, 21:33:42 »

Ja dat las ik ook ja. Volgens mij in het topic "sulcata naar buiten".
Kurt kwam daarop met een heel interresant artikel.

Eigelijk komt het altijd op hetzelfde neer.
Wil je je dier zo goed mogelijk verzorgen, kijk dan hun leefgebied.
Mee eens... knipoog
Maar er spelen meer factoren mee dan enkel klimaatstabellen.
In het leefgebied van Centrochelys sulcata  kan de temperatuur s'nachts dalen tot rond het vriespunt, maar op een klimaatstabel staat niet te lezen dat de dieren dan teruggetrokken overnachten in hun burrows waar een constante temperatuur van 18 a 20°C heerst, net zo bij temperaturen boven 35°C, dan zoeken ze net verkoeling in hun holen.
Andere factor die meespeelt bij het houden in onze streken is de hogere luchtvochtigheid, in combinatie met koude of tot op het bot doordringende noorderwind dodelijk.
Zo staat ook te lezen in de quote van Skip dat de Chipola rivier waar de dieren worden waargenomen gevoed word door een bron met warmer water, wat maakt dat de watertemperatuur in de onderste lagen waar de dieren zich ophouden vermoedelijk wat warmer is.
Gebieden rond kerncentrales zou ik zeker niet als richtlijn gebruiken, dit is geen natuurlijke situatie, dat de dieren daar groter worden is niet noodzakelijk beter....
Mij lijkt een temperatuursdaling tot 16°C zeker zinvol, het is reeds meermaals bewezen dat een natuurlijke rustperiode best nagebootst word in beschermd milieu, dit komt de gezondheid van de dieren zeker ten goede.
Ik ben dus wel te vinden voor de weloverwogen innoverende standpunten die Annieka inneemt.
Conservatieve ideeen gebaseerd op ervaringen van één persoon zijn niet altijd als enige juist, ook al is deze persoon succesvol met zjn dieren...
Vandaar ook mijn voorkeur voor communicatieforums, caresheets staan vaak innovatie in de weg omdat ze als enige houvast aangewend worden terwijl inzichten voortdurend veranderen, ook de verzorging van mijn dieren is helemaal anders dan enkele jaren terug.
Er moet over gewaakt worden dat de verschillende visies en manieren van verzorgen gezonde discussies niet in de weg staan, daar worden wij en vooral de dieren allemaal beter van  knipoog.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
annieka
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 692



WWW
« Antwoord #64 Gepost op: 21 Juni 2009, 22:00:08 »

Ja dat las ik ook ja. Volgens mij in het topic "sulcata naar buiten".
Kurt kwam daarop met een heel interresant artikel.

Eigelijk komt het altijd op hetzelfde neer.
Wil je je dier zo goed mogelijk verzorgen, kijk dan hun leefgebied.
Mee eens... knipoog
Maar er spelen meer factoren mee dan enkel klimaatstabellen.
In het leefgebied van Centrochelys sulcata  kan de temperatuur s'nachts dalen tot rond het vriespunt, maar op een klimaatstabel staat niet te lezen dat de dieren dan teruggetrokken overnachten in hun burrows waar een constante temperatuur van 18 a 20°C heerst, net zo bij temperaturen boven 35°C, dan zoeken ze net verkoeling in hun holen.
Andere factor die meespeelt bij het houden in onze streken is de hogere luchtvochtigheid, in combinatie met koude of tot op het bot doordringende noorderwind dodelijk.

Ik bedoelde ook het hele leefgebied (en gedrag), niet alleen de klimaattabellen.  Knipoog
Zo overleeft een bepaalde krokodilsoort een droge/hete tijd door zich in te graven in de rivierbedding (was een tijd terug een documentaire op).
Kijk je alleen naar de temperaturen in dat gebied dan kun je in de verkeerde veronderstelling zijn dat die dieren die omstandigheden aankunnen.
Dit klopt niet, want de dieren zijn voor hun overleven afhankelijk van die holen waar de temperaturen en luchtvochtheid hun instaat stellen te overleven. Zelfde verhaal voor woestijndieren, veel soorten graven zich in of gaan holen in tijdens het heetste deel van de dag. etc etc

Daarom is het zeer belangrijk de vele natuurlijke omstandigheden en gedrag van de soort(en) die je bezit te bestuderen om je dieren een zo optimaal mogelijke verzorging te bieden. (we zijn het dus met elkaar eens  groentjes lachen)
Zo heb ik een aantal hele leuke artikelen gevonden over het habitat gebruik door verschillende leefdtijdsgroepen en geslachten van Malaclemys terrapin. Heel leerzaam en het gaf ook een verklaring voor de lagere zouttolerantie van baby toz van halfwas en volwassen dieren...maar da's weer een ander onderwerp.  groentjes lachen





Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #65 Gepost op: 22 Juni 2009, 13:32:19 »

Zelf vindt ik het helemaal niet gevaarlijk om echte natuurlijke omstandigheden natebootsen, maar wel hierbij je gezonde verstand gebruikt.
Denk ook dat we allemaal het zelfde zeggen en niet voor extremen in natuurlijke omstandigheden zijn.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #66 Gepost op: 22 Juni 2009, 16:28:07 »

Ja dat ben ik met je eens ik probeer zeker om verschillende temperaturen maar ook verschillende vochtigheid in een bak te creeren,
zodat ze zelf kunnen kiezen waar ze willen zitten, vochtig/droog koel/warm.

Denk dat bij je binnen vijver heel veel moet meten en proberen tot je tevrede bent, net als die slaapplekken/holen met die verwarmingskabel, bevalt je dat?

Mischien kan je bij zuurtegraad kijken wat bij exotische vissen wordt gebruikt om water aan te zuren, ben alleen altijd huiverig als je dit met produkten doet dat deze mischien schadelijk zijn voor schildpadden en niet voor vissen, je hoort weleens over turf en spagnum filteren of speciale bladeren die in het water worden gedaan.
Ook wel eens zwarte thee, maar weet niet bij die laatste of dat speciaal voor de zuurgraad is, ik dacht dat Lies veel werkt met zwarte thee.
In iedergeval zul je een hoop van die spullen nodig hebben om zoveel liters water aan te zuren groentjes lachen
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
annieka
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 692



WWW
« Antwoord #67 Gepost op: 6 November 2009, 19:46:38 »

Ondertussen zijn we een jaartje verder sinds ik Ally aanschafte.
Hij is een stukkie groter en z'n gedrag is tijdens de zeldzame keren dat ik hem oppak is een stuk pitter geworden.
Eerst bleef hij bewegingsloos tot hij weer terug in z'n bak gezet werd, nu volgt hij met beangstigend veel belangstelling m'n vingers.  pestend

Rustig aan het kijken vanuit z'n bakje.


Nu wat minder gecharmeerd van me.  pestkop





Ik heb gedurende het jaar z'n groei gevolgd en even in een grafiekje gezet.


Zijn gewicht zit nu op 56 gram.
Bovenstaande groei is bereikt met 3-4x voeren in de week, kleine porties per keer met af en toe echt een flinke prooi.
Menu bestond uit: Lundi korrels, kattenbrokken, vis, mossel, garnaal en heel af en toe een pinkie.
Watertemp: minimum stond vast op 23 graden (verwarmingselement) met een max temp in de zomer van 26 graden.

Nu heb ik het verwarmingselement op 15 graden gezet en ben de verlichtingsduur aan het terugbrengen om hem (en de rest van de schildpadden) voor te bereiden op de winterrust. De temperatuur in de kamer is nu nog 22 graden. Dit zal straks gaan dalen naar zo'n 15-16 graden.
Tijdens het hele proces ga ik hem goed in de gaten houden en volgend jaar, als hij weer helemaal actief is wordt hij weer gewogen om te kijken hoeveel gewicht hij verloren heeft.



Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #68 Gepost op: 6 November 2009, 19:58:41 »

Leuk Annieka,
Het schattige is nu wel van haar af, ze gaat er nu al gevaarlijk uitzien groentjes lachen
Laatst stond er nog een op Mp van 60 cm schildgrote, en geeneens zo oud leek mij nogal veels te hard gegroeid.
In iedergeval ook mooi grafiek om te vergelijken.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
annieka
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 692



WWW
« Antwoord #69 Gepost op: 7 November 2009, 10:43:18 »

Leuk Annieka,
Het schattige is nu wel van haar af, ze gaat er nu al gevaarlijk uitzien groentjes lachen
Laatst stond er nog een op Mp van 60 cm schildgrote, en geeneens zo oud leek mij nogal veels te hard gegroeid.
In iedergeval ook mooi grafiek om te vergelijken.

Ik vind hem/haar nog steeds ontzettend schattig. Dat bekkie wijd open en maar tervergeefs proberen bij m'n vingers te komen.  lachen
(mijn idee wat schattig is wijkt nogal af van dat van de meeste mensen.  pestkop)

Hoewel ik Ally langzaam wil laten groeien, kan ik niet wachten tot t'ie de 15 - 20 cm heeft bereikt. Dan vind ik ze op hun mooist.  liefde voor...
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #70 Gepost op: 7 November 2009, 10:49:31 »

( Even off-topic dan moet je je eigenlijk verdiepen een keer in bidsprinkhanen, die zijn zo tof en interesant voor de afwijkende mens onder ons  groentjes lachen)

Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
annieka
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 692



WWW
« Antwoord #71 Gepost op: 7 November 2009, 12:31:17 »

( Even off-topic dan moet je je eigenlijk verdiepen een keer in bidsprinkhanen, die zijn zo tof en interesant voor de afwijkende mens onder ons  groentjes lachen)

Helemaal mee eens. Vooral die orchideenbidsprinkhaan.  love
Naar wat ik erover heb gelezen zijn ze wel wat veeleisend qua verzorging. Dus ik hou het "maar" bij schildpadden, slangen, vissen en katten.  grijns
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #72 Gepost op: 7 November 2009, 12:44:32 »

Ik denk dat je ze kunt vergelijken wat betreft tijd een beetje met je kempvissen, daar doet het me ook aan denken.
Een beetje fingerspitzen gevoel bij nodig.
Is ook reuze verslavend, groentjes lachen dus je hebt gelijk om niet aan te beginnen als je niet veel tijd meer hebt.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #73 Gepost op: 8 November 2009, 17:48:46 »

Ik vind hem/haar nog steeds ontzettend schattig. Dat bekkie wijd open en maar tervergeefs proberen bij m'n vingers te komen.  lachen
(mijn idee wat schattig is wijkt nogal af van dat van de meeste mensen.  pestkop)
Blijkbaar wel ja  Brede lach
Neemt niet weg dat het een mooi en facinerend dier is natuurlijk, ik ben benieuwd hoe de winterrust verloopt  knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
annieka
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 692



WWW
« Antwoord #74 Gepost op: 8 November 2009, 18:20:24 »

Blijkbaar wel ja  Brede lach
Neemt niet weg dat het een mooi en facinerend dier is natuurlijk, ik ben benieuwd hoe de winterrust verloopt  knipoog

Ik ook.  knipoog
Ik bouw het gewoon rustig af, net als bij de andere dieren en ga hem goed in de gaten houden. Tegen de lente bouwen we de temp en lichtduur weer rustig op. Voor de zekerheid heb ik het waterniveau in de bak wat verlaagt zodat hij liggend op de bodem makkelijk bij het oppervlakte kan om te ademen. (voorheen had hij een diep en ondiep gedeelte).
Gelogd

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
12 Mei 2024, 20:03:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 972
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 845
Totaal: 845
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.063 seconden met 27 queries.