Ja dat las ik ook ja. Volgens mij in het topic "sulcata naar buiten".
Kurt kwam daarop met een heel interresant artikel.
Eigelijk komt het altijd op hetzelfde neer.
Wil je je dier zo goed mogelijk verzorgen, kijk dan hun leefgebied.
Mee eens...
Maar er spelen meer factoren mee dan enkel klimaatstabellen.
In het leefgebied van
Centrochelys sulcata kan de temperatuur s'nachts dalen tot rond het vriespunt,
maar op een klimaatstabel staat niet te lezen dat de dieren dan teruggetrokken overnachten in hun burrows waar een constante temperatuur van 18 a 20°C heerst, net zo bij temperaturen boven 35°C, dan zoeken ze net verkoeling in hun holen.
Andere factor die meespeelt bij het houden in onze streken is de hogere luchtvochtigheid, in combinatie met koude of tot op het bot doordringende noorderwind dodelijk.
Zo staat ook te lezen in de quote van Skip dat de Chipola rivier waar de dieren worden waargenomen gevoed word door een bron met warmer water, wat maakt dat de watertemperatuur in de onderste lagen waar de dieren zich ophouden vermoedelijk wat warmer is.
Gebieden rond kerncentrales zou ik zeker niet als richtlijn gebruiken, dit is geen natuurlijke situatie, dat de dieren daar groter worden is niet noodzakelijk beter....
Mij lijkt een temperatuursdaling tot 16°C zeker zinvol, het is reeds meermaals bewezen dat een natuurlijke rustperiode best nagebootst word in beschermd milieu, dit komt de gezondheid van de dieren zeker ten goede.
Ik ben dus wel te vinden voor de weloverwogen innoverende standpunten die Annieka inneemt.
Conservatieve ideeen gebaseerd op ervaringen van één persoon zijn niet altijd als enige juist, ook al is deze persoon succesvol met zjn dieren...
Vandaar ook mijn voorkeur voor communicatieforums, caresheets staan vaak innovatie in de weg omdat ze als enige houvast aangewend worden terwijl inzichten voortdurend veranderen, ook de verzorging van mijn dieren is helemaal anders dan enkele jaren terug.
Er moet over gewaakt worden dat de verschillende visies en manieren van verzorgen gezonde discussies niet in de weg staan, daar worden wij en vooral de dieren allemaal beter van
.