Vorige week was er duidelijk gedragsverschil te zien in de Homopus.
Hij was inactief, sliep veel binnen twee minuten oogjes dicht als ik het dier controleerde en was wat opgezet aan de achterkant bij de pootjes.
In eerste instantie dacht ik dat de bak te warm was gezien diertje dag ervoor gegeten had.
Diertje in bad gezet en begon gulzig te drinken (eerste hint).
Na een paar dagen verder te zijn zat er geen vooruitgang in en bleef het hetzelfde met het diertje.
om raad gevraagd wat het eventueel kan wezen bij verschillende mensen waaronder houders en deze wisten niet wat het kon zijn.
Het diertje hield kopje en pootjes half uit schildje wat mij deed vermoeden dat het niet goed zat.
Gezien de tempteratuur in de kamer hoger is maar niet bloedverziekend heet is het voor de Homopus normaal deze houding aan te nemen om af te koelen.
De tip was als diertje niet reageerd op een regenbui is het mis.
Volgende dag een regenbui: geen activiteit.
Vandaag naar de dierenarts geweest.
deze zag aan de ontwikkeling van de hoornplaatjes dat diertje iets tekort kwam.
Hogerop lagen de hoornplaatjes/groeiringen dichter bij elkaar dan buiten.
Ik vertelde dat het om een volwassen diertje ging van 8 jaar oud maar de arts vertelde dat dit niet uitmaakte gezien ringen altijd aangemaakt worden.
Verder vertelde imk dat diertje elke dag een badje had gekregen omdat ik dacht dat het mogelijk om een verstopping zou kunnen zijn.
Röntgen foto gemaakt en ja hoor :
Het is een kopie van de röntgen foto maar er is een verstopping te zien links bij de punt van de paperclip tot rechts het rechte vlak van de paperclip.
Er was gelukkig geen gasvorming te zien.
Mogelijk oorzaak zou het rijnzand kunnen zijn.
Dit ondanks dat er een vlakke steen ligt boven op het substraat.
De dierenarts heeft paraffine meegegeven welke ik elke dag oraal moet toedienen met een spuitje.
Om de bek open te krijgen heb ik de paperclip meegekregen welke ik met het puntje voorzichtig tussen snaveltje van diertje moet doen.
verder bevestigde de röntgen foto dat diertje mogelijk kalk tekort komt toch. Ondanks twee maal per week vita mineral te geven en sepia in de bak.
De ra waarschuwde voor mogelijke kalk tekort en eventuele hoge dosering vitamine a in het preparaat.
Hier gaat aan gewerkt worden.
Eenmaal thuis paperclip tussen snavel en paraffine toegedient wat binnen 5 minuten gedaan was.
Warm badje gemaakt en diertje erin gezet en na 15 min een dik drolletje vol met fijn grind.
Morgen wederom paraffine en badje herhalen en hopelijk heeft diertje niet al teveel schade opgelopen.