Hierbij de foto's en de uitleg van de anatomie.
De uitleg is van de dierenarts dus in citaat.
Uitleg: Je ziet dat ik eerst het buikschild heb losgezaagd van het rugschild en daarna voorzichtig de daaraan vastzittende structuren het losgeprepareerd. Opvallend zijn de roze structuren aan de kop en de staartkant, dat zijn spieren.
De donkerrode structuur halverwege is de lever, aan de rechterkant (voor de schildpad links) vind je daar vlak onder het lichtgekleurde maagje. Als je de maag vervolgt kom je vanzelf in de enorm uitgezette darm terecht, dit is hetzelfde deel dat je eerder op de röntgenfoto zo duidelijk vol met materiaal kon zien. Als je de darm opzij haalt kun je daaronder de donkergekleurde nieren zien Verder zie je de blaas met daarin wat groene rommel. De blaas gaat over in de cloaca, hetgeen de gezamenlijke uitgang van blaas en darm is. De groene inhoud is dan ook gedeeltelijk urine/ darminhoud. Zoals gezegd hebben we dat onder de microscoop bekeken en daarin een enkel wormei gevonden. In de rest van de darmen heb ik geen aanwijzingen gevonden voor volwassen wormen, belangrijk want wormen zouden op zich best een verklaring voor afwijkende darmmotiliteit kunnen zijn. Lungen heb ik niet genoemd. Vlak boven de lever kun je onder de borstspieren het hart zien zitten met verder in de richting van de bek de luchtpijp. Als je deze
naar de andere kant vervolgt splitst hij zich in 2 takken die elk naar een long gaan die dicht tegen het rugschild aanzit, heel teer materiaal.
Foto's nadat diertje hier was
Bij interesse wil ik een poging wagen per orgaan een foto te maken.