Ik kan tijden naar het gedrag van mijn nieuwe schildpadjes kijken (ssst, vind dat, eerlijk gezegd, veeeeel leuker dan dat van de hagedissen die ik tot nog toe heb gehad
).
Wat me nu opvalt, is dat er wel een verschil in temperament blijkt tussen de diertjes. De een is veel ondernemender dan de ander. Dat beestje 'rijdt' ook telkens op haar/zijn maatje. Ze botst, als ze de kans krijgt, ook voortdurend met haar schild tegen haar/hem aan en gaat op haar/hem staan/hangen
.
Is dat dominantie bij deze schildpaddensoort? (Het zijn twee Horsfielddi's van december 2008)
Of zou er al iets van het geslacht te merken zijn?
Ze zijn in principe gekweekt als vrouwtjes, maar ja, 100 % zekerheid heb je daarbij natuurlijk nooit
.
Ze vertonen ook wat je bij honden baknijd noemt. Als er iets heel lekkers gegeven wordt (bloemetjes dus, blaadjes van kruiden vinden ze 'gewoon') gaan ze klieren. Het dominantje (zo bestempel ik haar/hem dan maar) probeert de lekkernij van de ander af te pakken en wil daarbij best snappen. Ik voer ze bloemetjes nu zo ver mogelijk uit elkaar en ook uit de hand.
Herkent iemand dit?
Zit er al iets geslachtskenmerkends in?
Ik hoop niet dat het een begin van een haat/nijd-verhouding betekent
.