Hoi Trudi
Peterselie geef je beter niet of zeer beperkt omdat het zeer veel oxaalzuur bevat. (1.7g/100g)
Oxaalzuur bindt calcium die nodig is voor de schild en skeletopbouw.
De lijst met oxaalzuurrijke groenten vind je op deze pagina:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=1965.45Voorlopig hebben ze dat nog maar een keer gehad. Ze vonden het niet lekker. Verwende nesten dus al
.
Ik heb wel een pot met dat spul mijn terras neergezet met het voornemen dat regelmatig te gaan gebruiken, maar dan doen we het wat rustiger aan.
Hoe zit dat trouwens met andere kruiden (mint, koreander, thijm)? Zit daar ook veel oxaalzuur in?
Als ik de hele dag moet werken (en dus geen tijd heb om 's ochtends de polder in te gaan voor kruiden), krijgen ze andijvie/witlof/radijs als basis (plus wat ik verder heb), andere dagen alleen maar kruiden. Laatst hebben ze ook van viooltjes gesmikkeld.
Die vond zelfs de baardagame erg interessant (nooit bij stilgestaan, dat die eetbaar zijn
).
Bedankt alvast voor alle tips.
Ik ga nu op vakantie
, binnenkort zal ik wel eens wat foto's op de site proberen te zetten.
De beestje zitten nu dus even een poosje in de opvang, waar ze prima verzorgd worden, maar ik mis ze nu al
. De honden en de hamster gaan lekker mee, maar met reptielen wordt dat toch lastiger
.