SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Poll
Vraag: Over wildvang vindt ik het volgende;
gelijk mee stoppen overbodig en triest. - 30 (45.5%)
geef niet om de natuur dus ze mogen vangen wat ze willen wat mij betreft - 0 (0%)
ik heb een dierenwinkel en denk alleen aan omzet - 0 (0%)
ik vindt het alleen belangrijk dat ik alles kan kopen wat ik wil ongeacht waar het vandaan komt. - 0 (0%)
ik kies wat het goedkoopst is of makkelijkst bereikbaar, nakweek of wildvang - 0 (0%)
beperkte wildvang is noodzakelijk via de gebruikelijke kanalen (handel) - 2 (3%)
beperkte wildvang is noodzakelijk, zij het niet via de handel - 34 (51.5%)
Totaal aantal stemmen: 64

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 11 Omlaag Print
Auteur Topic: [POLL] Wildvang ?  (gelezen 74936 keer)
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #15 Gepost op: 22 November 2008, 23:28:25 »

Misschien moet ik het prima beter specificeren. Iemand zei dat het geregeld moet worden door stamboeken of instanties dat lijkt mij inderdaad een goede manier.

De laatste optie in de poll Knipoog
Gedaan excuus............. fluiten
Maar daaraan toevoegen dat ik best wel verhalen heb gehoord van mensen die erg bekent zijn die ook dieren halen in de handel........

Ieder zijn eigen verantwoording of je mee wil werken om wildvangst in stand te houden of je nu bekend ben of niet maakt daarbij niet uit zolang er geen verbod op wildvang is......................
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #16 Gepost op: 22 November 2008, 23:41:44 »

Nou ja kijk wildvang is zo negatief gelijk.
Als er nu bijvoorbeeld juist door wildvang een diverse populatie van een soort via het stamboek ontstaat bij particulieren en instanties zoals dierentuinen.
Met de huidige stand van zaken gezien ontbossing, verstedelijking, verwoestijning en klimaats veranderingen heb je hierop alsvast een soort buffer.
Op gegeven moment komen er reservaten, als je even pech hebt zijn er weinig tot geen wilde dieren waar moeten ze dan vandaan komen.............?
Er kan gesteld worrden stop de wildvang dat is een prachtig streven maar dan is er een bedreiging weg gevaagd maar niet de grootste want een villa wijk of bomen kap is voor vele landen vele malen belangrijker dan de natuur te laten voor wat hij is.
Vooruitdenken om een soort een toekomst te bieden door diversiteit te verkrijgen door beperkte wildvang is mijn inziens nog niet zo slecht.

Ook het blijven aanbieden van eigen gekweekte dieren aan de handel als je ze niet kwijt kan aan particulieren is een vorm van tegen gaan van wildvang.
Een zaak waar ik vaak kom blijft importeren naar zegge omdat er geen aanbod is van particulieren. Volgens hun mede omdat een zaak niet kan geven wat de particulier ervoor wil hebben.
(Is een kant van verhaal)
Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 22 November 2008, 23:58:27 »

Ben het dus zeker met Barbara eens nakweek genoeg, zeker als je al ziet dat er nu al kwekers zijn met niet zomaar soorten waarvan de eieren weggegooid moeten worden.
Het kan toch niet zo zijn dat aan een kant eieren weggegooid moeten worden en aan de andere kant doorgegaan moet worden met wildvang, omdat iemand perse die soort wil hebben.

Je haalt nu 2 dingen door elkaar. Van Europese Testudo's, daar is genoeg nakweek van ja, dat klopt. Die hoeven inderdaad niet meer uit het wild te komen. Maar voor vele andere soorten geldt dit niet. Soms is er van een bepaalde soorten maar 1 kweker in heel Europa.
Als iemand een bepaalde soort graag zou willen hebben, dan moet dat beperkt mogelijk zijn. Laten we niet vergeten dat juist door dit soort personen, met een voorliefde voor een bepaalde soort, vaak toegewijde mensen zijn die op die manier veel nuttige kennis opdoen betreffende die soorten en zich juist ook vaak inzetten voor hun favoriete soort en hun behoud in de natuur. knipoog
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #18 Gepost op: 22 November 2008, 23:58:53 »

Het is een combinatie van beide zowel wildvang als vernietiging habitat zijn de twee ernstigste bedreigingen.
Beide moeten gestopt worden, maar zeggen wildvang is oke omdat hun habitat vroeg of laat toch verdwijnt is te simpel.
Projekten steunen in de natuur is hier voor een betere oplossing Knipoog
Wat jij met buffer bedoeld wordt assurantie populaties genoemd en echt daar zijn grote projekten van met zeer goede resultaten google maar b.v naar de Ashton foundation dat door het echtpaar Ashton geleid wordt.
Er zijn zulke grote collecties schildpadden wereldwijd dat wildvang echt overbodig is, schildpadden helpen in hun leefgebied is echter noodzakelijk.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 23 November 2008, 00:05:18 »

Er zijn zulke grote collecties schildpadden wereldwijd dat wildvang echt overbodig is,
Laat me dat maar zien dan. Overtuig me maar. Zal niet makkelijk zijn. knipoog
Zoals ik al eerder zij, op dit forum kijken we feitelijk maar naar een tiental soorten, en baseren daar onze meningen op, doch is dat geen realistisch beeld.
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #20 Gepost op: 23 November 2008, 00:13:23 »

Ik haal geen dingen door elkaar, van Europese soorten is soms een overschot van nakweek, in iedergeval genoeg.
Bij andere tropische soorten begin je dit nu ook te zien, je hoeft overal maar advertenties te bekijken om het grote aanbod van nakweek te zien, dat niet alle soorten gekweekt is waar maar moet je die dan perse uit het wild halen of is het dan niet logischer om een soort te kiezen die wel nagekweekt wordt.

Je laatste zinnen wil erbij mij gewoon niet in, personen die zich inzetten voor een soort moeten weten hoe kwetsbaar schildpadden populaties in de natuur zijn, en juist opkomen voor verbod op wildvang de effecten daar van zijn genoeg aangetoont, in elk raport wat een onderzoeker schrijft wordt huisdiermarkt genoemd bij oorzaken achteruitgang wilde populaties, niet als enigste maar altijd is dit erbij.

En als je dan nog ziet hoeveel van de wildvang ook jouw soort op marktpl. terecht komt, vindt ik echt erg, ik ben dan ook erg blij dat sinds 1996 een verbod is op export van Terrapene.



Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #21 Gepost op: 23 November 2008, 00:16:29 »

Het is een combinatie van beide zowel wildvang als vernietiging habitat zijn de twee ernstigste bedreigingen.
Beide moeten gestopt worden, maar zeggen wildvang is oke omdat hun habitat vroeg of laat toch verdwijnt is te simpel.
Projekten steunen in de natuur is hier voor een betere oplossing Knipoog
Wat jij met buffer bedoeld wordt assurantie populaties genoemd en echt daar zijn grote projekten van met zeer goede resultaten google maar b.v naar de Ashton foundation dat door het echtpaar Ashton geleid wordt.
Er zijn zulke grote collecties schildpadden wereldwijd dat wildvang echt overbodig is, schildpadden helpen in hun leefgebied is echter noodzakelijk.

Natuurlijk moet dat stoppen de vernietiging van de leefomgeving. Maar hoeveel gaat er verloren voordat er een reservaat wordt opgezet van hetzelfde als wat vernietigt is? Vaak is het toch wederopbouw van een natuurgebied?
Die organisatie die jij aandoet zijn dat allemaal nakweek dieren? geen enkele wildvang? Wordt er ook niet wildvang gebruikt of dieren van andere eigenaren gebruikt die voortkomen of wildvang zijn?
Waarom alleen afhankelijk zijn van dit soort organisaties en niet ook de particulieren ervoor gebruiken?
Kijk naar de Homopus organisatie naar mijn idee veel particulieren die de soort met veel successen kweken in samenwerking en goedkeuring van een persoon die verantwoording aflegt aan het land van herkomst.
Zie op google niet zo gauw de stichting..............

Marktplaats is over algemeen ook maar beperkte soorten die er te koop staan.
Maar toch ook laatst een terrapine..........
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #22 Gepost op: 23 November 2008, 00:24:16 »

Er zijn zulke grote collecties schildpadden wereldwijd dat wildvang echt overbodig is,
Laat me dat maar zien dan. Overtuig me maar. Zal niet makkelijk zijn. knipoog
Zoals ik al eerder zij, op dit forum kijken we feitelijk maar naar een tiental soorten, en baseren daar onze meningen op, doch is dat geen realistisch beeld.

Heb ik al gedaan de Ashton foundation hier heb je nog veel meer gelijke foundations van, op elk groot Amerikaans Forum zie je ellelange lijsten captive born aangeboden, dierentuin collecties, en dan nog zijn er particulieren die hier niet voor onder doen met name in Duitsland wordt er zeer veel soorten gekweekt.
Niet te vergeten de nakweeklijst van NBSV Knipoog nakweek ligt veel hoger dan tiental soorten.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #23 Gepost op: 23 November 2008, 00:31:59 »

Amerika kunnen wij als europeanen weinig mee wat dat betreft lijkt mij.............
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #24 Gepost op: 23 November 2008, 00:33:53 »

Ja ik geloof dat Gizmo voor een vriend al een tijdje Terrapene aanbied overigens is dat nakweek (mocht je dit lezen Gizmo is er al via het stamboek geprobeerd).

Ben zeker niet tegen proberen door particulieren een gezonde gevangenschaps populatie op te bouwen,
daarvoor werk ik mee aan stamboeken, maar dit kan zonder meer wildvang in mijn ogen prima vele dieren zijnal afkomstig uit het wild toen dit jaren geleden 20-25 jaar onschuldiger leek dan het eigenlijk is.
We weten nu beter groentjes lachen
Een voorwaarde voor het opzetten stamboek is ook voldoende bloedlijnen, daaruit blijkt al wildvang overbodig.


Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #25 Gepost op: 23 November 2008, 00:35:15 »

Amerika kunnen wij als europeanen weinig mee wat dat betreft lijkt mij.............

Nee hoor, kost alleen meer geld en moeite.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #26 Gepost op: 23 November 2008, 00:39:36 »

Ja ik geloof dat Gizmo voor een vriend al een tijdje Terrapene aanbied overigens is dat nakweek (mocht je dit lezen Gizmo is er al via het stamboek geprobeerd).

Ben zeker niet tegen proberen door particulieren een gezonde gevangenschaps populatie op te bouwen,
daarvoor werk ik mee aan stamboeken, maar dit kan zonder meer wildvang in mijn ogen prima vele dieren zijnal afkomstig uit het wild toen dit jaren geleden 20-25 jaar onschuldiger leek dan het eigenlijk is.
We weten nu beter groentjes lachen
Een voorwaarde voor het opzetten stamboek is ook voldoende bloedlijnen, daaruit blijkt al wildvang overbodig.



En voor de dieren waarvoor geen stamboek bestaat neem de psammobatis bijvoorbeeld noem maar een zijstraat van soort die ik toevallig ken.
Zie de stamboeklijst en de vele andere soorten waarvan geen stamboek is. Hopelijk is daar ook genoeg particuliere bloedlijnen beschikbaar anders moet dat toch aangedikt worden voor een stamboek begrijp ik.

De amerikaanse site's die ik soms bekijk zie je zelden dat ze uitleveren aan landen buiten Amerika.
Ken jij Amerikaanse site's met particulieren aanbiedingen Hans?
Zou ze graag willen hebben.......
Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 23 November 2008, 08:42:30 »

Heb ik al gedaan de Ashton foundation hier heb je nog veel meer gelijke foundations van, op elk groot Amerikaans Forum zie je ellelange lijsten captive born aangeboden, dierentuin collecties, en dan nog zijn er particulieren die hier niet voor onder doen met name in Duitsland wordt er zeer veel soorten gekweekt.
Niet te vergeten de nakweeklijst van NBSV Knipoog nakweek ligt veel hoger dan tiental soorten.

Er wordt met vele soorten nagekweekt, dat klopt. Maar vaak nog als "toevalstreffer" of eenmalig.
Veel van de "captive born" die jij aangeeft zijn in feite wildvang. Iedereen met een getraind oog, en met de wetenschap dat de mens de enige diersoort is die tot liegen in staat is, kan dit zien. knipoog
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #28 Gepost op: 23 November 2008, 09:57:22 »

Dat vindt ik nou niet onderbouwd, ten eerste kan je echt niet zien aan jonge dieren of het nakweek of wildvang is dan kan je nog zo'n getraind oog hebben, en tweede als je met die mensen emailed heb je zo door of het om en kweker van de soort gaat of niet.
Bovendien ga ik ervanuit dat niet iedereen liegt dat is een beetje zwaarmoedig kijk op mensen cool

Er is nu ook  aantal keer gestemd op de laatste keuze van de POll een optie die zoals Kurt al aangeeft mischien ideaal zou zijn maar niet bestaat op dit moment.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
snapingmata
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1042


« Antwoord #29 Gepost op: 23 November 2008, 10:08:40 »

Bijna ieder dier dat bij ons in onze bakken of tuinen zit stamt af van wildvang dat verhandeld geweest is. Zodra je geld moet geven voor een dier is het handel dus ik snap de onderste moglijkheid niet in deze poll t'ja... , het zij dat je het dier zelf ergens vangt en dan is het stropen en smokelen , of heb ik het mis.
Je moet toch altijd iemand betalen voor wildvang dus is het handel voeren .
Gelogd

Op sommige vragen kunnen we beter geen antwoord hebben, soms is ervaring veel beter.
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 11 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 April 2024, 00:34:00

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 413
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 423
Totaal: 423
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.103 seconden met 27 queries.