Vandaag kreeg mijn zus de vraag op het werk of ik niet geintereseerd was in 2 schildpadden. Het betrof een vrouw wiens man een 3 tal maand geleden helaas overleden is, deze mensen hielden de schildpadden al geruime tijd. De dieren zaten buiten in een serretje zei ze, een griek en een Afrikaanse schildpad.
Daar aangekomen zag ik meteen dat de ''Afrikaanse'' geen graeca was zoals ik aanvankelijk dacht maar een carbonaria die samen gehuisvest was met een griek, de dieren leefden op opengescheurde kartonnen dozen.
Merkwaardige is dat de vrouw beweerde dat de carbonaria voor het grootste deel buiten in de serre leefde (zonder bijkomstige warmtebron), enkel bij erg koude dagen/nachten en s'winters leefde de carbonaria in een bananendoos naast de verwarmingsketel in het berghok, dit al ruim 12 jaar.
Ondanks de verre van ideale omstandigheden zag het dier er vrij goed uit, tegen een vergoeding kon het dier mee naar huis, na een quarantaineperiode zal hij in de groep geplaatst worden, waar hij hopelijk helpt het aantal onbevruchte eieren drastisch te doen dalen
Foto's gemaakt in het eerdergenoemde serretje:
Ondanks de lage vochtigheid (eveneens ontbrekende badgelegenheid) is het dier mooi opgegroeid (was ongeveer 15cm bij aankoop in 1996) Het dier werd wel af en toe in een lauw badje gezet.