Hallo allemaal,
Hier een vraagje van een beginneling
Sinds december 2013 hebben wij drie jonge boettgeri's, geboren ongeveer augustus 2013. We wegen ze regelmatig en het valt op dat twee van de drie aankomen en de derde niet. Hieronder een overzichtje:
Stoffel
8/12 60 g 22/12 67 g 1/2 81 g 2/3 91 g
Slowy
8/12 56 g 22/12 65 g 1/2 77 g 2/3 84 g
Speedy
8/12 73 g 22/12 72 1/2 70 g 2/3 71 g
Het onderschild van Speedy, die dus aanvankelijk de zwaarste was, maar nu de lichtste, is wel gegroeid van 6,4 naar 6,5 cm. Niet overweldigend dus.
Het schild van Stoffel is van 5,6 naar 6,5 gegaan en van Slowy van 5,5 naar 6,5 cm.
Ze maken alledrie een gezonde indruk. Eten goed - andijvie, wiltof, af en toe sla, een tomaatje en een klein stukje fruit - krijgen kalkmix over het voer en hebben een daglicht lamp. Wel valt op dat Speedy meer loopt en klimt dan de andere twee. Ook kruipt hij juist eerder weer onder de grond, soms al om drie uur 's middags. De anderen gaan rond vier-vijf uur onder de wol, maar zijn minder actief met lopen en klimmen. Ik zie Speedy minder bij het eten zitten dan de andere twee. Ik geef een maal per week (en soms minder als ik het vergeet) een mini-frolicje aan de drie, in heel kleine stukjes. Speedy eet dan prima mee, maar wel langzamer dan de anderen. Daarom geef ik het hem apart.
De ontlasting die ik vind, is stevig en worstvormig. Ik hou de bodem (cocopeat) vochtig, vooral op de slaapplaatsen. De temperatuur is rond de 23 graden en op de warmteplekken rond de 30/32 graden.
In de zomer gaan de schildjes verhuizen naar hun buitenverblijf dat we nu gaan bouwen, maar nu zitten ze dus in een terrarium.
Wat zou het kunnen betekenen dat Speedy niet groeit? Of groeien de andere twee te hard?? Zou het zin hebben een mestonderzoek te laten doen?
Is er ergens een gemiddeld groeischema te vinden voor boettgeri's of moet ik me minder zorgen maken en het op zijn beloop laten als ze gezond ogen en eten?
Ik hoop dat iemand me wat tips kan geven!