Hai Helena,
Vooral de eerste jaren groeien boettgeri's vrij snel. Groeiringen zijn een normaal verschijnsel, een teken dat je dier gezond is.
Ik heb je foto bekeken en die bultgroei valt best mee.
Je schildpad lekker buiten laten lopen in zon en schaduw, ook buiten laten overnachten, heeft het een nachtverblijf?
Je voert verschillende soorten groenvoer/onkruiden, sepia, eierschalen, bakje water, prima!
De 'korrels' en het Vitatotaal poeder zou ik weglaten zolang het dier buiten zit en verse kruiden krijgt. Daarmee krijgt hij/zij al voldoende binnen.
In de korrels zitten waarschijnlijk ook al allerlei toevoegingen, dus geef je samen met het poeder mogelijk dubbel, waardoor de groei extra bevordert kan worden. In de natuur moeten ze het ook doen met wat ze aan eetbaars vinden, daar ziet hun menu er veel schraler uit dan wat ze bij ons krijgen.
In een terrarium zijn de condities weer anders, maar ook dan zou ik voorzichtig zijn met extra toevoegingen.
Blijf gevarieerd groenvoer geven.
En straks een winterslaap van een week of 6, dan staat de groei ook vrijwel stil. Kan geen kwaad voor een jonkie!
Ik heb 2 kleintjes van 2011 die altijd in winterslaap zijn geweest, buiten leven zodra dat kan en daar geen extra vitamientjes of mineralen krijgen.
Wel veel divers groenvoer, sepia en fris water.
Ze groeien dan langzamer op en hebben gladde schildjes.
Ik kijk altijd graag hoe ze in hun natuurlijke biotoop zouden leven en probeer dat te benaderen.
grtjs Norma.