SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] Omlaag Print
Auteur Topic: bodembedekking  (gelezen 21382 keer)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 8 December 2007, 20:57:49 »

Citaat
Wat is de reden dat hooi voor pardalissen word afgeraden? Ben erg benieuwd.
Staat zo vermeld in de tabellen,opmerkelijk hoe de voeding verschilt van Centrochelys sulcata, zo staat fruit bij voeding gerangschikt (niet eens als bijvoeding) voor pardalis...  geschrokken
Ik zal die tabel eens doorscannen  Knipoog
Staat dat in dat duitse boek? Wordt daar ook per soort beschreven dan?
Ja de voeding staat ook per soort beschreven in tabellen. (gras, kruiden, vruchten, paddestoelen, aas succulenten..... algemeen dus)word dan verder in het boek beschreven wat het allemaal inhoud...
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #31 Gepost op: 8 December 2007, 21:01:45 »

Citaat
Wat is de reden dat hooi voor pardalissen word afgeraden? Ben erg benieuwd.
Staat zo vermeld in de tabellen,opmerkelijk hoe de voeding verschilt van Centrochelys sulcata, zo staat fruit bij voeding gerangschikt (niet eens als bijvoeding) voor pardalis...  geschrokken
Ik zal die tabel eens doorscannen  Knipoog
Staat dat in dat duitse boek? Wordt daar ook per soort beschreven dan?
Ja de voeding staat ook per soort beschreven in tabellen. (gras, kruiden, vruchten, paddestoelen, aas succulenten..... algemeen dus)word dan verder in het boek beschreven wat het allemaal inhoud...
Mooi zeg ga ik maandag kopen in de winkel. Dan maar duits maar ja voor goede info moet wat moeite gedaan worden
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 8 December 2007, 21:05:18 »

Wil nog niet zeggen dat je het allemaal moet opvolgen he, fruit voor pardalissen heb ik wat twijfels over.... (persoonlijke mening)
Carolin Dennert lijkt me best wat fruitig  Brede lach , neemt niet weg dat het een interessant boek is  Knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #33 Gepost op: 8 December 2007, 21:07:51 »

Wil nog niet zeggen dat je het allemaal moet opvolgen he, fruit voor pardalissen heb ik wat twijfels over.... (persoonlijke mening)
Carolin Dennert lijkt me best wat fruitig  Brede lach , neemt niet weg dat het een interessant boek is  Knipoog
Geen van mijn beesten krijgt fruit hooguit mijn grieken heel af en toe een druif of aardbei. verder krijgt niks hier fruit.
Wie is Carolin Dennert? Onbeslist
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #34 Gepost op: 8 December 2007, 21:09:00 »

Geen van mijn beesten krijgt fruit hooguit mijn grieken heel af en toe een druif of aardbei. verder krijgt niks hier fruit.
Wie is Carolin Dennert? Onbeslist
De auteur van het boek.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Barbara
Gast
« Antwoord #35 Gepost op: 8 December 2007, 22:29:55 »

Zijn we niet een beetje offtopic?

Groetjes Barbara
Gelogd
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #36 Gepost op: 9 December 2007, 13:41:34 »

Ben even wezen lezen in het boek van Holger Vetter en daar staat beschreven dat Fruit en Groente minder dan 10% van de voeding moet zijn......dus als bijvoeding en dit maximaal 1 keer per week. Zowel bij pardalis als sulcata. Een te rijkelijk voeding met fruit brengt het gvaar van spijsverteringsproblemen met zich mee die zich kunnen uiten in diarree, koliek of een besmetting met flagellaten en wormen. Aldus Holger Vetter die deze beschrijving schrijft voor dieren in gevangenschap.

Wintervoeding: (bij ons de zomer)
Het voedsel aanbod voor de sulcata en pardalis moet een hoog gehalte aan vezels, mineralen, sporenelementen en vitaminen bevatten en een laag gehalte aan vetten, olie en eiwitten.
Een voedselaanbod van groenvoer wat 90% van het aanbod is zijn: paardenbloem, rozen en hybiscusbladeren en bloemen, alfalfa, viooltjes, koolrabi en rettichbladeren, distels, stekel en muursla, rode en witte klaver, gras, hooi, havikskruid, brand en dovennetel, papaver, mostertplant, vetkruid, spits en weegbree, spliterwten, kleefkruid, ooievaarsbek, zonnebloemen, kamille, water en tuinkers, peterselie en wortelkruid.
Daarbij schrijft hij dat pardalis en sulcata voor een groot deel uit grassen en hooi bestaat....(70 tot 75%) van de totale voedselaanbod. Daarbij is de pardalis een spe in gras eten aangezien deze als grasmaaier word bestempeld.
Het percentage van gras en hooi voor de pardalis en sulcata word niet omschreven, maar er word niet tegengesproken dat pardalissen geen hooi of met mate mogen. Juist word er omschreven dat dit gegeven dient te worden.

Als aanvulling op de bijvoeding fruit en groente (10%) dient agrobs of reptosan gegeven te worden aangevuld. Deze bijvoeding dient dus maximaal 1 keer per week te worden gegeven en dat wat men geeft staat ook weer beschreven. Dus hoofdzakelijk grassen en hooi en de gegeven combinatie van groenvoer.

In de zomer (bij ons winter)
Hoofdzakelijk hooi en gras (90%) voor beide soorten.
10% de bijvoeding van groente en fruit en maximaal 1 keer per week.

Deze info komt uit het boek Holger Vetter....en is even kort samengevat.

Jarno








Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #37 Gepost op: 9 December 2007, 17:08:24 »

Ben even wezen lezen in het boek van Holger Vetter en daar staat beschreven dat Fruit en Groente minder dan 10% van de voeding moet zijn......dus als bijvoeding en dit maximaal 1 keer per week. Zowel bij pardalis als sulcata. Een te rijkelijk voeding met fruit brengt het gvaar van spijsverteringsproblemen met zich mee die zich kunnen uiten in diarree, koliek of een besmetting met flagellaten en wormen. Aldus Holger Vetter die deze beschrijving schrijft voor dieren in gevangenschap.
Hier ben ik het ook volledig mee eens, fruit moet je slechts sporadisch geven, vandaar ook mijn opmerking dat ik Dennert wat fruitig vind  Knipoog Fruitvoeren houd zeker gevaar in voor flagelaten en wormbesmetting...

Citaat
Wintervoeding: (bij ons de zomer)
Het voedsel aanbod voor de sulcata en pardalis moet een hoog gehalte aan vezels, mineralen, sporenelementen en vitaminen bevatten en een laag gehalte aan vetten, olie en eiwitten.
Een voedselaanbod van groenvoer wat 90% van het aanbod is zijn: paardenbloem, rozen en hybiscusbladeren en bloemen, alfalfa, viooltjes, koolrabi en rettichbladeren, distels, stekel en muursla, rode en witte klaver, gras, hooi, havikskruid, brand en dovennetel, papaver, mostertplant, vetkruid, spits en weegbree, spliterwten, kleefkruid, ooievaarsbek, zonnebloemen, kamille, water en tuinkers, peterselie en wortelkruid.
Daarbij schrijft hij dat pardalis en sulcata voor een groot deel uit grassen en hooi bestaat....(70 tot 75%) van de totale voedselaanbod. Daarbij is de pardalis een spe in gras eten aangezien deze als grasmaaier word bestempeld.
Het percentage van gras en hooi voor de pardalis en sulcata word niet omschreven, maar er word niet tegengesproken dat pardalissen geen hooi of met mate mogen. Juist word er omschreven dat dit gegeven dient te worden.

Als aanvulling op de bijvoeding fruit en groente (10%) dient agrobs of reptosan gegeven te worden aangevuld. Deze bijvoeding dient dus maximaal 1 keer per week te worden gegeven en dat wat men geeft staat ook weer beschreven. Dus hoofdzakelijk grassen en hooi en de gegeven combinatie van groenvoer.

In de zomer (bij ons winter)
Hoofdzakelijk hooi en gras (90%) voor beide soorten.
10% de bijvoeding van groente en fruit en maximaal 1 keer per week.

Deze info komt uit het boek Holger Vetter....en is even kort samengevat.
Ik ben het met Vetter eens dat naast hooi ook nog agrobs toegediend moet worden.
Het bijvoeren van hooi alleen heeft NIET het gewenste effect, het lijkt wel of de mest in 2 componenten afgescheiden word, enerzijds mest met minder vaste structuur (bijvoeding groenten) en anderzijds de grotendeels onverteerde hooiballen. Bijvoeren van geknipt hooi is zeker zinvol voor volwassen dieren, voor jonge dieren geef ik de voorkeur aan agrobs. Heb het meermaals voorgehad dat bij jonge sulcata's verstopping dreigde door het geven van hooi, na het baden werden met een pincet lange hooislierten uit de cloaca gehaald, hier word ik in bijgestaan door collega sulcatahouders die wel al verstopping gehad hebben door hooi bij jonge dieren,de laatste jaren word eigenlijk massaal overgestapt op het geven van agrobs.
De reden van mogelijke verstopping ligt voor de hand: in de vrije natuur worden de toppen of op zijn minst halverwege de vegetatie de stengels afgesneden, wat bij hooi geven in gevangenschap niet het geval is, de dieren proberen vaak nog wel door met de voorpoten het hooi klem te zetten en vervolgens te scheuren maar lukt meestal niet, wat maakt dat de hoeveelheid lange vezels die worden opgenomen te groot is als je hooi niet op lengte snijd...om die reden ook word bij kleinere soorten aangeraden grassen ''klem'' te zetten tussen stenen om zo natuurlijke opname te bevorderen (bron: Onder het palmblad)daarbij dient gezegd dat de kans op verstopping door het voeren van gras veel kleiner is vergeleken met hooi.
Momenteel word hier weer sinds 2 weken vollop versneden hooi verstrekt aan de ouderdieren, de reden hiervan is dat ik mijn bestelling afwacht van de equi-fyt pellets, hiervan zijn de verwachtingen zeer hoog omdat het vezelgehalte nog +/- 30% hoger ligt dan van andere heucobs pellets bestel ik geen gewone agrobs meer in afwachting, aan de mest is dit nu al duidelijk zichtbaar, ik sluit me aan bij de mening van Diergaarde Blijdorp dat het voeren van voldoende hooipellets beter is dan (enkel) het verstrekken van hooi.
Wie beweerd dat het onderhouden dan de sulcatastal veel werk met zich meebrengt is soms verkeerd bezig wat voeding betreft, hier is het maar een paar minuten werk per dag, gewoon met een handborsteltje de keutels op het vuilblik vegen volstaat, 2x per week worden ook de vochtige plekken in de aubiose vervangen door droge bodembedekking. Ook dit kan nog beter, ben aan het overwegen de losse vezels te gaan geven van equi-fyt-agrobs in de toekomst, omdat te veel water nodig is om de pellets op te lossen.
« Laatste verandering: 9 December 2007, 17:20:02 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #38 Gepost op: 9 December 2007, 18:24:16 »

Whahahaaa....ik krijg een kerstoutfit op de achtergrond als ik een antwoord verstuur....!!!! Leuk.

Maar goed..

Kurt volledig mee eens wat betrefd snijden van hooi en gras......dit doe ik ook door de groenvoer...alles knip ik klein tot minder dan een cm. Buiten dat geef ik ten alle tijden agrobs. Pardalissen kunnen echt niet zonder.....

Ben benieuwd naar je ervaring met equi-fyt pellets......

Jarno
Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #39 Gepost op: 9 December 2007, 21:43:58 »

Teveel vocht voor heucobs klaar te maken?  Mijn brokken zijn quasi nog droog.

Doe het als volgt.  Hoeveelheid heucobs in emmertje, daar water bij tot onder de rand van heucobs en dan 1 minuut in micro-golf.  Een tijdje laten afkoelen.  Valt veel beter uit elkaar dan gewoon door water toe te voegen en ge moet veel minder vocht gebruiken.  Waarschijnlijk doordat water verdampt.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #40 Gepost op: 16 December 2007, 19:15:14 »

Teveel vocht voor heucobs klaar te maken?  Mijn brokken zijn quasi nog droog.

Doe het als volgt.  Hoeveelheid heucobs in emmertje, daar water bij tot onder de rand van heucobs en dan 1 minuut in micro-golf.  Een tijdje laten afkoelen.  Valt veel beter uit elkaar dan gewoon door water toe te voegen en ge moet veel minder vocht gebruiken.  Waarschijnlijk doordat water verdampt.
En zet je daarbij de microgolf volluit ?
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #41 Gepost op: 16 December 2007, 21:30:34 »

Ja.  Heb een micro-golfoven van 1000 watt.
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20 Mei 2024, 13:13:03

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 526
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 486
Totaal: 486
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.046 seconden met 26 queries.