Ben even wezen lezen in het boek van Holger Vetter en daar staat beschreven dat Fruit en Groente minder dan 10% van de voeding moet zijn......dus als bijvoeding en dit maximaal 1 keer per week. Zowel bij pardalis als sulcata. Een te rijkelijk voeding met fruit brengt het gvaar van spijsverteringsproblemen met zich mee die zich kunnen uiten in diarree, koliek of een besmetting met flagellaten en wormen. Aldus Holger Vetter die deze beschrijving schrijft voor dieren in gevangenschap.
Hier ben ik het ook volledig mee eens, fruit moet je slechts sporadisch geven, vandaar ook mijn opmerking dat ik Dennert wat fruitig vind
Fruitvoeren houd zeker gevaar in voor flagelaten en wormbesmetting...
Wintervoeding: (bij ons de zomer)
Het voedsel aanbod voor de sulcata en pardalis moet een hoog gehalte aan vezels, mineralen, sporenelementen en vitaminen bevatten en een laag gehalte aan vetten, olie en eiwitten.
Een voedselaanbod van groenvoer wat 90% van het aanbod is zijn: paardenbloem, rozen en hybiscusbladeren en bloemen, alfalfa, viooltjes, koolrabi en rettichbladeren, distels, stekel en muursla, rode en witte klaver, gras, hooi, havikskruid, brand en dovennetel, papaver, mostertplant, vetkruid, spits en weegbree, spliterwten, kleefkruid, ooievaarsbek, zonnebloemen, kamille, water en tuinkers, peterselie en wortelkruid.
Daarbij schrijft hij dat pardalis en sulcata voor een groot deel uit grassen en hooi bestaat....(70 tot 75%) van de totale voedselaanbod. Daarbij is de pardalis een spe in gras eten aangezien deze als grasmaaier word bestempeld.
Het percentage van gras en hooi voor de pardalis en sulcata word niet omschreven, maar er word niet tegengesproken dat pardalissen geen hooi of met mate mogen. Juist word er omschreven dat dit gegeven dient te worden.
Als aanvulling op de bijvoeding fruit en groente (10%) dient agrobs of reptosan gegeven te worden aangevuld. Deze bijvoeding dient dus maximaal 1 keer per week te worden gegeven en dat wat men geeft staat ook weer beschreven. Dus hoofdzakelijk grassen en hooi en de gegeven combinatie van groenvoer.
In de zomer (bij ons winter)
Hoofdzakelijk hooi en gras (90%) voor beide soorten.
10% de bijvoeding van groente en fruit en maximaal 1 keer per week.
Deze info komt uit het boek Holger Vetter....en is even kort samengevat.
Ik ben het met Vetter eens dat naast hooi ook nog agrobs toegediend moet worden.
Het bijvoeren van hooi alleen heeft NIET het gewenste effect, het lijkt wel of de mest in 2 componenten afgescheiden word, enerzijds mest met minder vaste structuur (bijvoeding groenten) en anderzijds de grotendeels onverteerde hooiballen. Bijvoeren van geknipt hooi is zeker zinvol voor volwassen dieren, voor jonge dieren geef ik de voorkeur aan agrobs. Heb het meermaals voorgehad dat bij jonge sulcata's verstopping dreigde door het geven van hooi, na het baden werden met een pincet lange hooislierten uit de cloaca gehaald, hier word ik in bijgestaan door collega sulcatahouders die wel al verstopping gehad hebben door hooi bij jonge dieren,de laatste jaren word eigenlijk massaal overgestapt op het geven van agrobs.
De reden van mogelijke verstopping ligt voor de hand: in de vrije natuur worden de toppen of op zijn minst halverwege de vegetatie de stengels afgesneden, wat bij hooi geven in gevangenschap niet het geval is, de dieren proberen vaak nog wel door met de voorpoten het hooi klem te zetten en vervolgens te scheuren maar lukt meestal niet, wat maakt dat de hoeveelheid lange vezels die worden opgenomen te groot is als je hooi niet op lengte snijd...om die reden ook word bij kleinere soorten aangeraden grassen ''klem'' te zetten tussen stenen om zo natuurlijke opname te bevorderen (bron: Onder het palmblad)daarbij dient gezegd dat de kans op verstopping door het voeren van gras veel kleiner is vergeleken met hooi.
Momenteel word hier weer sinds 2 weken vollop versneden hooi verstrekt aan de ouderdieren, de reden hiervan is dat ik mijn bestelling afwacht van de equi-fyt pellets, hiervan zijn de verwachtingen zeer hoog omdat het vezelgehalte nog +/- 30% hoger ligt dan van andere heucobs pellets bestel ik geen gewone agrobs meer in afwachting, aan de mest is dit nu al duidelijk zichtbaar, ik sluit me aan bij de mening van Diergaarde Blijdorp dat het voeren van voldoende hooipellets beter is dan (enkel) het verstrekken van hooi.
Wie beweerd dat het onderhouden dan de sulcatastal veel werk met zich meebrengt is soms verkeerd bezig wat voeding betreft, hier is het maar een paar minuten werk per dag, gewoon met een handborsteltje de keutels op het vuilblik vegen volstaat, 2x per week worden ook de vochtige plekken in de aubiose vervangen door droge bodembedekking. Ook dit kan nog beter, ben aan het overwegen de losse vezels te gaan geven van equi-fyt-agrobs in de toekomst, omdat te veel water nodig is om de pellets op te lossen.