Lagere nachttemperatuur ??
Uhm...
Het zou sowieso 's nachts al tussen de 15 - 20 graden moeten zijn.
Overdag in het verblijf: 20 graden.
Onder de warmtelamp lokaal 35 graden.
's Nachts tussen de 15 en de 20 graden...
Je zóu op zich de daglengte iets kunnen verkorten nu, maar ik weet niet of je daar goed aan doet.
Het zou zo maar eens kunnen dat de dieren als gevolg van deze kortere daglengtes gaan weigeren om te eten (omdat ze instinctief een winterslaap in willen gaan dan)... Daglengte is mogelijk van grotere invloed op het veranderende gedrag m.b.t. winterslaap dan de temperatuur...
Daarom zou ik persoonlijk de daglengte houden zoals ie is... Maar de temperatuur (sowieso 's nachts) wat omlaag helpen.
Verder is de winterslaapmethode die TurtleLover beschrijft ook uitstekend.
Mogelijk nadeel is dat je de dieren niet kunt controleren... Maar het is uiteraard de vraag of dit ook noodzakelijk is.
Ik kies ervoor om mijn dieren elke week even te wegen, teneinde er zeker van te zijn dat er niks mis gaat.
Als ik aan het eind van de periode (3 maanden) constateer dat er geen problemen waren opgetreden, dan had ik achteraf dus net zo goed de dieren zelf hun gang kunnen laten gaan... Vertrouwen op hun instinct.
Echter.. als er dán in de 2e week van die 12 weken iets mis zou zijn gegaan, dan leverde dat mogelijk een dode schildpad op.
Ik beweer hiermee zeker niet dat "zijn methode" gevaarlijker is hoor.... Ik ben er zèlf persoonlijk nog niet aan toe om alle regie m.b.t. de winterslaap uit handen te geven
't Is maar waar je voor kiest... Er zijn diverse methodes... allemaal goed.. en allemaal met eventuele voor- en nadelen.