SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 4 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8 Omlaag Print
Auteur Topic: Reactie op Mensen en eetgewoontes  (gelezen 57187 keer)
duc996
Geochelone elegans
*

« Antwoord #45 Gepost op: 14 Februari 2010, 18:57:02 »

Sorry voor taalgebruik voorlaatste bericht...zat in mijn zesde versnelling 
héhéhé ge had het ook goed zitten hé  bulderlach

hou het bij schilpadjes sniperke. Geen politiek  yeah !
sniper
Geochelone elegans
*

« Antwoord #46 Gepost op: 14 Februari 2010, 19:02:28 »

Sorry voor taalgebruik voorlaatste bericht...zat in mijn zesde versnelling 
héhéhé ge had het ook goed zitten hé  bulderlach

hou het bij schilpadjes sniperke. Geen politiek  yeah !

vrede
waar zaten we weer... schildpadjes eten? No thanks
snobisme is een kanker... staat in de Van Dale... NOT!Nee maar serieus dat zijn de mensen die het boeltje doen draaien hé. Gelijk heb je Kurt   vrede
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #47 Gepost op: 14 Februari 2010, 21:53:22 »

Ik wel.

Waarom niet?

Ben overigens een hondenliefhebber, heb er zelf twee.

Zie overigens het probleem niet, waarom wij wel koeien, varkens en paarden en zij geen honden en katten, dat laatste brengt me overigens op een idee.

Waarom de overtollige honden en katten vanuit hier niet naar China exporteren, hoeven ze hier niet te euthanaseren en hebben zij wat voedsel, snijd het mes aan twee kanten.
Van iemand die moord en brand schreeuwt op fora bij de minste inbreuk op wetgeving snap ik die lichtzinnigheid niet , komt alles niet op hetzelfde neer (soortbehoud & dierenwelzijn) ?

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #48 Gepost op: 14 Februari 2010, 22:05:22 »

Citaat uit de inleiding wbt de fiches voor de positieflijst:

Een aantal opvallende feiten:
-   Een aantal schildpaddensoorten is in China pas recentelijk ontdekt op de voedselmarkten.
-   Sommige van die soorten zijn alleen bekend van die voedselmarkten
-   CITES-bescherming verhindert niet dat een aantal zeer zeldzame soorten nog steeds druk bejaagd worden.
-   De prijs die op de voedselmarkten geboden wordt is voor sommige soorten dusdanig hoog dat het loont om maanden te zoeken naar één enkel dier.

-   De toelevering voor de Chinese voedselmarkten gebeurt niet alleen door locale Chinese vangst, maar evenzeer door aanvoer van andere soorten uit naburige landen.
-   Vanuit de Verenigde staten zijn in 1997 drie miljoen roodwangschilpadden naar China uitgevoerd.

Het risico bestaat dan ook dat, aangezien China bereid is op de voedselmarkten waanzinnige bedragen uit te geven voor schilpadden, smokkelaars bereid zullen gevonden worden vanuit andere landen beschermde soorten te verzamelen voor de Chinese voedselmarkten. Hoewel deze aanvoer nu al gebeurt vanuit landen in de regio, lijkt het er nu al op dat er ook een aanvoer zal groeien vanuit andere werelddelen als Afrika een Latijns-Amerika, wat impliceert dat de Aziatische schildpadden Crisis zijn weerslag zal hebben op schildpadsoorten buiten Azië.
Het ziet er dan ook naar uit dat voor een aantal soorten ex situ bescherming en het opbouwen van assurancy colonies het ultieme redmiddel zal blijken voor een steeds groeiend aantal soorten.

As all Turtle Survival Alliance partners are aware, turtle and tortoise populations around the world are in crisis due to unsustainable collection for food markets and habitat loss. Without the establishment of ex situ captive colonies, and in situ conservation efforts, some of the world’s chelonians may be extinct within a few years. Many of the critically endangered and threatened chelonians in captivity are held in private collections. Specifically, a number of major private collectors in the US and Europe have established significant groups of these species. As many of these species are decimated in the wild through years of unsustainable exploitation, the individuals surviving in private collections represent an invaluable and irreplaceable resource.

TSA (Turtle Survival Alliance), nieuwsbrief, augustus 2003, pag. 5

Het uitbouwen van assurancy colonies is een van de pijlers van het ESF. Hoewel dit uitbouwen van assurancy colonies oorspronkelijk vanuit de wetenschappelijke instellingen i.c. de dierentuinen, opgezet is, is de samenwerking met particuliere deelnemers onmisbaar. Hoewel de meeste schildpaddensoorten, op een aantal uitzonderingen na, eerder klein zijn, hebben de meeste dierentuinen geen onbeperkte plaats om dieren te huisvesten. Bovendien vraagt het huisvesten van dieren niet alleen infrastructuur, maar ook personeel en kapitaal. Door de dieren uit te lenen aan particuliere medewerkers kunnen dierentuinen op een beperkte oppervlakte en met beperkte middelen toch een voldoende grote groep van onverwante dieren opbouwen. Aan het stamboek voor Indotestudo elongata werken vijf dierentuinen mee: Allwetterzoo in Munster, Duitsland, London Zoo, uit het Verenigd Koninkrijk, Tregomeur Zoo, in Bretagne, Frankrijk, De zoo van Kopenhagen in Denemerken en Diergaarde Blijdorp uit Rotterdam, Nederland. Dit stamboek alleen al heeft negenentwintig particuliere deelnemers, waarvan zeven uit België komen. Opvallend daarbij is dat van die zeven Belgen er vier zijn die dieren huisvesten die eigendom zijn van Diergaarde Rotterdam, terwijl er drie dieren zitten hebben die uit London Zoo komen.

Daarnaast kan die groep van particuliere deelnemers aan een stamboek van onschatbaar belang zijn bij het huisvesten van in beslag genomen dieren, waar binnen de reguliere opvang door dierentuinen niet altijd middelen voor zijn. Zo zijn in november 2007 in totaal 33 Indotestudo elongata die door de douane van Denemarken in beslag genomen zijn, uitgeleend aan particuliere schildpadhouders in België en Nederland en Engeland.

Enkele cijfers van Belgische houder die  hun dieren ingeschreven hebben bij een stamboek:
-
- weggelaten
-

Het is duidelijk, dat deze steeds groeiende groep van particulieren die zich wil inzetten voor het behoud van schildpadden, zich persoonlijk grote moeite getroost om dieren te huisvesten waar ze geen eigenaar van zijn. Ze moeten op eigen kosten in staan voor onderhoud, voeding en huisvesting en desgevallend de dierenartskosten. Die nakweekdieren die daaruit geboren worden kunnen alleen herplaatst worden via de ESF stamboeken. Recuperatie van de geïnvesteerde middelen door het verkopen van nakweek is dan ook iets waar deze mensen niet moeten op rekenen. Bovendien hebben al deze particuliere schildpadhouders het engagement aangegaan om ook hun andere dieren, die ze met eigen middelen hebben aangekocht, in te schrijven in de ESF stamboeken en op die manier hun dieren te laten meedraaien in het grootste particuliere ex situ beschermingsproject dat ooit in Europa is opgezet voor schildpadden

markooij
crewmember

« Antwoord #49 Gepost op: 14 Februari 2010, 22:27:05 »

Inmiddels 7 jaar verder.......
Hoe snel gaat dit eigenlijk?
Is hier een schatting van te maken?
Uiteindelijk komt dus soort behoud neer op reservaten(hoe veilig deze ook kunnen zijn) en houders van de soort ?
In boek over schildpadden uit Madagascar las ik dat als het tempo waarin habitat en vergaren van de soort de planicauda in 2020 niet meer in wild is !
Dit terwijl import vanaf 2000 gestopt is.....
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #50 Gepost op: 14 Februari 2010, 22:33:17 »

Uit het tweede oranje veld valt af te leiden dat het gegeven "armoedebestrijding" niet eens naar voor komt, laat staan onderbouwd kan worden .
Zelfs dit citaat:
Citaat
Vanuit de Verenigde staten zijn in 1997 drie miljoen roodwangschilpadden naar China uitgevoerd.
Hoewel het hier om gekweekte dieren gaat is ook dit verwerpelijk, de lijdensweg van deze levend getransporteerde dieren is tergend lang, iedere rechtgeaarde dierenliefhebber zou zich hier moeten van distantiëren, het vergelijk met de omgang van runderen en ander slachtvee gaat hier niet op, men moet zoiets niet meer proberen in de Benelux.  afvragend
« Laatste verandering: 14 Februari 2010, 22:54:31 door kurtlippens » Gelogd

markooij
crewmember

« Antwoord #51 Gepost op: 14 Februari 2010, 23:19:50 »

Worden die roodwangen levend getransporteerd ?
Kan me indenken dat prepareren voor compsumptie voor aan de andere kant van de wereld "beter" is als de dieren voor dilicatesse bestemd zijn ?

Wijsheid is macht.
Geld regeerd........
theo
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

lid adviesraad st. Herpetofauna

« Antwoord #52 Gepost op: 15 Februari 2010, 07:30:37 »

Uit het tweede oranje veld valt af te leiden dat het gegeven "armoedebestrijding" niet eens naar voor komt, laat staan onderbouwd kan worden .

Een zinn uit het eerste vlak spreekt dat tegen;

Citaat
De prijs die op de voedselmarkten geboden wordt is voor sommige soorten dusdanig hoog dat het loont om maanden te zoeken naar één enkel dier.

Het is allang bekend dat ook terroristen en rebellerende vrijheidsstrijders zich deze activiteiten hun geld binnen halen, dat is niet alleen met drugs.

En als een arme donder in die landen een graantje mee kan pikken zal die dat echt niet laten, de transporteur (smokkelaar) gaat echt de binnenlanden niet in om de dieren te vangen.
Moi
Gast
« Antwoord #53 Gepost op: 15 Februari 2010, 08:32:04 »

Citaat
Vanuit de Verenigde staten zijn in 1997 drie miljoen roodwangschilpadden naar China uitgevoerd.
Hou zit dat nu, 13 jaar later, in 2010?

3 miljoen dieren in een jaar klinkt erg, maar ik denk dat het goed is om wat meer info te hebben om een echt goed oordeel te kunnen vellen en een vergelijking te kunnen maken met de bio-industrie hier. Net als Martijn aangeeft; worden de dieren levend getransporteerd? Hoe worden ze vervoerd? Ik denk dat de beleving (pijn, stress e.d.) bij koudbloedige dieren die koud vervoerd worden anders ligt dan bij warmbloedige dieren die warm/koud vervoerd worden. Hoe lang duurt het vervoer? Onder welke omstandigheden zijn de dieren grootgebracht? Daarnaast denk ik dat je geen appels met peren moet vergelijken. Weet je welke aantallen (véél meer dan 3 miljoen) dieren hier jaarlijks in korte tijd naar ongezonde formaten opgeblazen worden, welke lichamelijke klachten dit met zich mee brengt en hoe het vervoer (vaak ook over lange einden) plaatsvindt? Het is dus maar wat je bedoelt dat je eea niet kunt vergelijken; als je het puur over de duur van het vervoer hebt w.s. niet. Als je het breder trekt zouden meer mensen zich dus ook van andere vormen van dierhouderij moeten distanciëren...  fluiten  knipoog
« Laatste verandering: 15 Februari 2010, 08:39:29 door Moi » Gelogd
Shadowrider
Algemene moderator

« Antwoord #54 Gepost op: 15 Februari 2010, 12:42:20 »

Het is al zo lang aan de gang en het zal maar ophouden tot dat er geen dieren meer in het wild te vinden zijn .
deze morgen nog in de krant gelezen, chinezen eten vis graag levend .. moesten ze zeggen dat de lever van een mens je levensverwachintg met 10 jaar verhoogt of je potentie eindeloos is dan gaan ze misschien elkaar beginnen eten en gaat hun bevolkings groei iets remmen  héhéhé  grijns 

Google maar eens naar chinese markets, je weet niet wat je ziet of op You tube de filmpjes die daar te zien zijn, onvoorstelbaar maar realiteit .
en een ververleden heb ik ook nog een filmje gemaakt
http://www.youtube.com/watch?v=2BPZMRQm1fQ
bekijk de laatste minuten .
als ik dit vergelijk met recente filmpjes dan is de toestand er nog niets op veranderd.

zoals Elke zegt in de VS en canada worden ook schildpadden gegeten er staan zelf een pak recepten op het net hoe je ze moet vangen en klaarmaken.
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #55 Gepost op: 15 Februari 2010, 12:43:03 »

Citaat
Weet je welke aantallen (véél meer dan 3 miljoen) dieren hier jaarlijks in korte tijd naar ongezonde formaten opgeblazen worden
In China eet men ook meer dan schildpadden alleen hoor.
Hoe lager het soortelijk gewicht van consumptiedieren hoe slechter.  knipoog
Vergelijk hoe in China en hier omgegaan word met dieren ga ik niet eens op in, ja de dieren belanden levend op voedselmarkten.

Moi
Gast
« Antwoord #56 Gepost op: 15 Februari 2010, 13:27:45 »

In China eet men ook meer dan schildpadden alleen hoor. Weet ik, net als in de BeNeLux meer dan alleen slachtvee gegeten wordt natuurlijk. Ganzenlever, wild, exotische dieren zoals de struisvogel (die longontstekingen oploopt doordat zijn verenpak water doorlaat) kreeften, mosselen, steeds vaker insecten zoals meelwormen. Ook in de BeNeLux worden, net als daarbuiten trouwens dieren bruut gekweekt, gehouden en gehanteerd omdat ze iets hebben wat wij nodig denken te hebben, niet eens om hun vlees; eenden/ganzen om hun dons, netsen en vossen om hun bont...
Hoe lager het soortelijk gewicht van consumptiedieren hoe slechter.  knipoog Bedoel je 'Hoe kleiner het dier, hoe meer (dieren) je voor een maaltijd nodig hebt' en dus hoe slechter? Als dat zo is; ben ik met je eens. Daarom, als je toch dierlijk voedsel wil eten, alleen groot slachtvee eten dus. Dus geen gevogelte, vis (zeker geen gekweekte vissoorten), garnalen, kreeften, mosselen, insecten. Hoe kleiner het dier, hoe minder makkelijk het 'humaan' te doden is over het algemeen...
Vergelijk hoe in China en hier omgegaan word met dieren ga ik niet eens op in, ja de dieren belanden levend op voedselmarkten. Net als de levende palingen, krabben, en kreeften die ik in Nl op de plaatselijke Markt zie liggen. En vergelijkbaar wat mij betreft met hetgeen ik in Antwerpen vorig voorjaar met een temperatuur van ongeveer 10 graden nog op en rond de vogeltjesmarkt zag...

Ergo; ik vind het afschuwelijk dat dieren op dieronterende manier worden gekweekt, gehouden, vervoerd en vervolgens geslacht. In buitenland, maar ook dichter bij huis.
« Laatste verandering: 15 Februari 2010, 13:58:26 door Moi » Gelogd
markooij
crewmember

« Antwoord #57 Gepost op: 15 Februari 2010, 17:20:56 »

Citaat
Weet je welke aantallen (véél meer dan 3 miljoen) dieren hier jaarlijks in korte tijd naar ongezonde formaten opgeblazen worden
In China eet men ook meer dan schildpadden alleen hoor.
Hoe lager het soortelijk gewicht van consumptiedieren hoe slechter.  knipoog
Vergelijk hoe in China en hier omgegaan word met dieren ga ik niet eens op in, ja de dieren belanden levend op voedselmarkten.
Daar is het heel erg maar zalig makend is het hier ook niet.
Tot niet zo heel lang geleden was de toestand op de vogeltjesmarkt in Antwerpen ook niet geheel volgens de toen gangbare richtlijnen of gewoontes van houden van dieren.

Het is meer hetgeen dat de mensen die de dieren verhandelen voor de markt geen respect hebben voor de natuur en hun zeldzaamheden maar dit juist als een motief zien om juist dit te plunderen.
Het grijpt ons liefhebbers naar het hart omdat er zeldzame soorten tussen zitten of dieren hutje mutje bij elkaar zitten.
Maar goed wat wil je bijna iedereen daar leeft hutje mutje
Straf hoger veel hoger dit soort lui en de lui die het kopen van de markt. Laat de verkopers met rust die doen er alles aan om hun hoofd boven water te houden.
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #58 Gepost op: 15 Februari 2010, 19:11:17 »

Hoe worden ze vervoerd? Ik denk dat de beleving (pijn, stress e.d.) bij koudbloedige dieren die koud vervoerd worden anders ligt dan bij warmbloedige dieren die warm/koud vervoerd worden. Hoe lang duurt het vervoer? Onder welke omstandigheden zijn de dieren grootgebracht? Daarnaast denk ik dat je geen appels met peren moet vergelijken.
Zet daar maar een groot vraagteken bij  knipoog
Als je ziet wat verplaatsing met bijhorende stress al na een paar dagen aanricht met de parasitaire huishouding van de dieren is het sterk twijfelachtig dat van lijden geen sprake is.
Als fervent voorstander van de beleidslijn "NBSV distantieert zich van niet permanente tentoonstellingen met het oog op dierenwelzijn" (vul zelf maar in wat ermee bedoeld word !) kan ik onmogelijk vrede nemen met wat hedendaags aan de gang is. Ik heb eveneens het gevoel dat maar weinig moeite gedaan word zich in de Aziatische schildpaddencrisis te verdiepen, getuige ook het beperkt aantal geintereseerderen in nakweek van deze dieren (ga hier niet verder op in , op zich weinig met het consumptiegedrag te maken van Aziaten).
Stel me ook de vraag of men dingen die hier minder goed zijn moet gebruiken om uitroeing van soorten voor consumptie te rechtvaardigen.

Camilio
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #59 Gepost op: 15 Februari 2010, 19:11:46 »

Vind het wel frappant dat we wel chinezen willen bekritiseren er word van alles geroepen maar als we nu eens dichter bij huis gaan kijken  Verlegen Als we kijken in Nederland is er sinds 1900 de  biodiversiteit gehalveerd! We delen uiteraard met zn alle de zelfde interesse in de hobby. Maar om dan naar andere landen te wijzen terwijl wij niet veel beter zijn vind ik wel raar....

Horsfieldii 2.5.1
Pardalis 2.2.0
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22 November 2024, 15:50:16

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1480
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online