Vandaag ben ik via Zoologico El Pantanal in Guayaquil, Ecuador, in het bezit gekomen van 1.2.0 Rhinoclemmys annulata. Deze dieren wilde ik eerst doorsturen naar het kweekproject van El Parque Historico, maar daar hadden ze in de Zoo geen oren naar. Om een lang verhaal kort te maken en niet teveel in details te treden,...laten we het er op houden dat dat 'politiek' gevoelig ligt.
Echter had de Zoo er geen moeite mee de dieren naar mij van de hand te doen, daar ze zelf geen plannen met deze dieren hebben en de dieren alles behalve optimaal gehuisvest zaten. Ik trof de dieren aan in een betonnen bak, gevuld met water en geen echt landgedeelte. De dieren konden dus niet droog zitten en moesten bovendien de bak delen met Podocnemis unifilis, waarvan er zo'n 20 van rondzwommen, en een enkele Rhinoclemmys melanosterna.
De dieren zitten momenteel in een tijdelijk verblijf bij mij thuis. Het verblijf, in de patio achter het huis, meet grofweg 2,5 x 1 meter. Binnenkort worden de dieren overgebracht naar een verblijf van 4 x 4 meter dat zich nagenoeg onder natuurlijke omstandigheden bevindt.
Geen van de dieren is ongeschonden. Vooralhet volwassen vrouwtje heeft een flink beschadigd schild en het mannetje mist zijn linker voorpoot, waarschijnlijk te wijten aan eerdere huisvestingen die gedeeld werden met krokodillen en/of kaaimannen.
Het kleine diertje heeft wat lichte schildschade,maar wel flinke schildanomalien.
Het mannetje.
Het volwassen vrouwtje.
Het jonge vrouwtje.
Hieronder wat foto's van de dieren in hun verblijf. Ze leken zich daar meteen een stuk meer thuis te voelen,liepen meteen wat rond om onder de bladeren te scharrelen.
De dieren zijn nu nog watlicht van gewicht, maar dat zal spoedig gecorrigeerd zijn. Alle hoopis nu gevestigd op het hebben van nakweek in een jaar tot 2 jaar tijd. Dit zal dan, zover als bekend, de eerste nakweek van deze soort in de prive-sector zijn in Ecuador. Het holotype van deze soort kwam uit de provincie Esmeraldas in het noord-westen van Ecuador.