De Grieken (
T. h. boettgeri ) zitten momenteel in winterslaap.
Ik wil ze niet tot maart/april 2011 laten slapen, want dat zou een winterslaap van 6 tot 7 maanden betekenen.
Kán mogelijk wel, maar vorig jaar hadden ze hun eerste winterslaap van 6 weken, dit jaar wil ik kijken of 3 maanden haalbaar is.
Indien dit allemaal goed gaat, gaan we volgend jaar (indien de condities het toelaten) wellicht voor de 4 maanden, etc.
Feit is nu dus, dat de dieren zullen ontwaken in een periode dat huisvesting buiten nog niet geschikt is qua temperatuur.
Hierom zullen ze de periode van ontwaken uit de winterslaap tot huisvesting in de tuin verblijven in een "tijdelijke" binnenbak.
Noem het liever bewust geen terrarium, omdat het een betonplex "bak" is van 140 x 70 x 27,5 cm.
De bak is trouwens bij een houthandel in Goirle gezaagd uit een plaat van 250 x 125 x 18 mm.
Kosten incl zagen: € 47,66

Dat, terwijl diezelfde plaat ongezaagd bij de Formido meer dan € 80,00 moest kosten.

Ik heb me een beetje laten inspireren door foto's van tafelterraria, zoals ook te vinden in deze thread:
http://shelledwarriors.co.uk/forum/showthread.php?t=4941Let wel: Er staan enorme gedrochten tussen, maar ook hele nette verblijven

Tafels met opstaande randen, kasten die op hun rug zijn gelegd.. erg veel mogelijkheden die kunnen voldoen als verblijf.
In de hoek van het verblijf heb ik een hokje geplaatst van plusminus 30 x 30 cm. Deze gaat opgevuld worden met beukengrond.
Dit zal ook de plek worden waar de dieren (uiteindelijk) vanuit de koelkast in worden geplaatst. Het idee is dat ze dan in hetzelfde substraat zitten, maar bij een hogere temperatuur, zodat ze weer rustigaan wat gaan rondscharrelen.
Het hokje heeft een klapdeksel, zodat ik de dieren evt ook ín dat hok kan bekijken en daarbij het hok makkelijkere kan reinigen.
De bodem laat ik (denk ik) bestaan uit cocopeat, vermengd met aubiose.
Dit aangezien ik nog een lading aubiose heb staan en op die manier een wat lichtere bodem creëer in de nogal donkerbruine bak

.
Uitsluitend aubiose vind ik er te klinisch uit zien... de cocopeat maakt het ook een iets compactere bodem.
De bodem wordt een dunne laag; graven hoeven ze er niet in... dat kunnen ze in het hokje.
Inrichting zal vermoedelijk sober zijn... wat stronken hout, paar flinke stenen...
Verlichting?
Lokaal een gewone reflectorspot om onder op te warmen.
Daglicht middels een HQI lamp... of 2 Truelight TL's in een hangende armatuur... ben er nog niet uit

Deze bak zal dan dienst doen als "overbruggings-verblijf", maar kan ook handig zijn indien 1 dier ziek zou worden en even apart gezet moet gaan worden.