SCHILDPADDENFORUM.NET
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
180979
aantal berichten in
13166
topics door
2059
geregistreerde leden Nieuwste lid:
sampie
STARTPAGINA
FORUM
HELP
WEBSITE
FOTOALBUM
KALENDER
INLOGGEN
REGISTREREN
Schildpaddenforum.net
LANDSCHILDPADDEN ALGEMEEN
Huisvesting landschildpadden
Zware/Vette zavel
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
« vorige
volgende »
Pagina's:
[
1
]
Omlaag
Print
Auteur
Topic: Zware/Vette zavel (gelezen 692 keer)
KevinVH
crewmember
Belgium
“We called him Tortoise because he taught us.”
Zware/Vette zavel
«
Gepost op:
25 Juli 2010, 20:47:47 »
Even toch een 'kritische' noot omtrent het gebruikt van zavel.
ik wil nog eens benadrukken dat de term vette zavel, gewoonweg niet bestaat, de correcte term is zware zavel.
Als je de "gewone" zavel gebruikt uit de zelfbouwmarkt ed. Let dan zeker op dat je het vochtig genoeg houdt want als de zavel uitdroogt snijdt het net zo hard dan zand met alle gevolgen vandien...
Ook zou ik nooit eten verschaffen op een plaats waar de bodembedekking zavel is (dieren kunnen het mee opnemen, waarmee ik niet wil zeggen dat het schadelijk is maar toch, beter geen zand in de maag/darmen, lijkt me).Men kan daar beter opteren voor een leisteen op bv bark als toplaag... Ik heb hier namelijk al dieren gehad die dit opnamen...
Wat je wel kan doen is de 'Zavel uit de zelfbouwmarkt' mengen met klei, en liefst van al klei die redelijk plakkerig is. (Echte klei, geen pottenbakkerskle aub!) En zo het 'lutumgehalte' de hoogte in te jagen waardoor de 'gewone zavel' toch wat meer de eigenschappen van zware zavel zal aannemen.
Tot slot wil ik niet stellen dat de
vette
zware zavel een slecht product is, maar men moet opletten met het uitdrogen ervan. En dat de aangeboden zavel hier, wel zware zavel zal zijn (gezien de regio met grote zavel en kleiputten, etc).
«
Laatste verandering: 25 Juli 2010, 22:52:29 door kurtlippens
»
"I want to do my part to a better world, but murder is illegal!"
elke
Stigmochelys pardalis
Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.
Re: Vette zavel gratis
«
Antwoord #1 Gepost op:
25 Juli 2010, 20:54:57 »
Of het nu vette zavel of zware zavel is, het komt uit een
zavelput
en is dus zuiver, dus niet uit een zelfbouwmarkt ofzo..
@Metalerke : ik gebruik het meest gebruikte woord dat ik vond bij zavel : vet want iedereen heeft het over vette zavel hier blijkbaar, ikzelf ben geen bouwkundige en Crash en ik wilden enkel zavel uit een zavelput, dit is vers opgegraven en zuivere zavel.
@Zekda : sulcata en ook carbonaria heb ik gelezen hier op het forum doen het goed op zavel, maar waarschijnlijk ook andere landschidpadden misschien.
"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
KevinVH
crewmember
Belgium
«
Antwoord #2 Gepost op:
25 Juli 2010, 20:57:24 »
Citaat van: elke op 25 Juli 2010, 20:54:57
Of het nu vette zavel of zware zavel is, het komt uit een
zavelput
en is dus zuiver, dus niet uit een zelfbouwmarkt ofzo..
@Metalerke : ik gebruik het meest gebruikte woord dat ik vond bij zavel : vet want iedereen heeft het over vette zavel hier blijkbaar, ikzelf ben geen bouwkundige en Crash en ik wilden enkel zavel uit een zavelput, dit is vers opgegraven en zuivere zavel.
Ik had mijn bericht al aangepast hoor ivm de ligging van de putten en de hieraangeboden zavel. Ik doelde me eigenlijk niet op jullie wat betreft de benaming, eerder meer op het hele forum. Misschien had ik hiervoor een apart topic moeten openen. Indien een moderator vind dat het topic beter gesplitst wordt, dan kan dat misschien een optie zijn en een aanleiding tot een discussie omtrent zavel.
elke
Stigmochelys pardalis
«
Antwoord #3 Gepost op:
25 Juli 2010, 20:58:03 »
Het is inderdaad ZWARE zavel, recht uit de zavelput, en volgens de omwonenden zit er veel klei in de grond, ik weet niet of dit waar is maar de zavel is wel donkergeel van uitzicht.
"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
KevinVH
crewmember
Belgium
«
Antwoord #4 Gepost op:
25 Juli 2010, 20:58:46 »
Citaat van: elke op 25 Juli 2010, 20:58:03
Het is inderdaad ZWARE zavel, recht uit de zavelput, en volgens de omwonenden zit er veel klei in de grond, ik weet niet of dit waar is maar de zavel is wel donkergeel van uitzicht.
Dat is inderdaad de zavel die je moet hebben, betere zavel kan je alvast niet vinden!
elke
Stigmochelys pardalis
«
Antwoord #5 Gepost op:
25 Juli 2010, 21:00:06 »
@Metalerke : het is goed dat iemand uitleg geeft over het verschil in zavel, en ook het correcte woordgebruik.
Zoals ik al voorheen hier poste : iedereen spreekt over vette, en het moet zware zavel zijn blijkbaar.
Meer info en schildpadsoorten die je op zavel kan houden zou misschien een goede topic zijn, en dit zeker voor mensen die nog nadenken over bodembedekking of beginnende schildpaddenhouders..
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
Centrochelys sulcata
Re: Zware/Vette zavel
«
Antwoord #6 Gepost op:
25 Juli 2010, 23:38:50 »
Topic opgesplitst
Citaat van: MeTaLerke op 25 Juli 2010, 20:47:47
ik wil nog eens benadrukken dat de term vette zavel, gewoonweg niet bestaat, de correcte term is zware zavel.
Zware zavel zal idd de correcte benaming zijn, toch geeft iedereen in de streek (ook de bouwvakkers) het over vette zavel.
Vette zavel is dus in elk geval (streekgebonden ?) synoniem voor zware zavel, ook de omschrijving op de factuur vermeld "vette zavel"
Observatie is de beste leermeester !
www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
Centrochelys sulcata
«
Antwoord #7 Gepost op:
26 Juli 2010, 00:06:36 »
Als zware zavel niet geschikt is voor schildpadden zit ik met een probleem, de structuur van de zwarte tuinaarde in de buitenverblijven hier is namelijk vrijwel identiek aan die van zavel, met dat verschil dat het organisch materiaal bevat, verklaart ook de donkere kleur. Kritische benadering kan zijn dat het terrarium een gesloten milieu is.
Hoe dieper men gaat graven hoe geler de aarde word, op 1.5 meter is geen organisch materiaal meer aanwezig dus botst men op zuivere welliswaar lichte zavel, de bodem bevat dus nog meer zand dan zware zavel.
De zavel die ik gebruik heeft niet echt schurende eigenschappen, in elk geval zoveel niet als puur zand of het vaak gebruikte duivengritt.
Wat betreft verstopping of het gevaar daarop ben ik geneigd te nuanceren na dik 20 maanden gebruik.
Er zijn nu toch al een behoorlijke hoeveelheid hatchling op deze ondergrond aan het opgroeien zonder zichtbare problemen, dit jaar worden ze er zelfs in geboren...zitten dus van dag één op deze ondergrond.
Zavel verschilt ook niet van het al lang in gebruik zijnde leem-zandmengsel waar o.a
Testudo kleinmanni
en andere woestijnbewonende reptielen opgehouden worden.
Ik denk dat deze ondergrond goed bruikbaar is voor woestijnbewonende soorten, voor soorten als carbonaria, elongata enz... heb ik dit echter nog niet in gebruik.
Bij deze soorten zou ik eerder gaan afdekken met materiaal van organische oorsprong (compost, bladeren....) omdat dit mogelijk problemen kan opleveren aan o.a de ogen (?) dit probleem is bij woestijnbewoners in elk geval (nog) niet aan de orde.
De sulcata hatchlings nemen idd wel eens zavel op, net als tuinaarde als ze buiten zitten...onkruid word ook vaak los op de bodem verstrekt zodat opname bijna vanzelfsprekend is.
Ik denk dat verstopping vaak andere oorzaken heeft, al zeker als een substraat gebruikt word overeenstemmend met het natuurlijke habitat.
Van de ruime hoeveelheid schildpadden die ik onder mijn hoede had was slechts eenmalig sprake van verstopping met dodelijke afloop, dit betrof
Agrionemys horsfieldii
ten gevolge van beukensnippers. Sommige dierenartsen gaan zich nu ook al negatief uitlaten voor wat steentjes in het buitenverblijf van de
Testudo hermanni
, al eens habitatfoto's bekeken van deze soort ?
Helemaal zeker ben ik niet, best mogelijk dat er in de toekomst nog nadelen naar boven komen bij het gebruik van zavel, vandaar ook dat deze bodembedekking nog niet is opgenomen in het topic
Bodemsubstraten
waar de meeste andere substraten wel reeds in vermeldt staan, met hun voordelen maar ook allemaal hun nadelen.
«
Laatste verandering: 26 Juli 2010, 00:25:32 door kurtlippens
»
Observatie is de beste leermeester !
www.schildpadden.net
elke
Stigmochelys pardalis
«
Antwoord #8 Gepost op:
26 Juli 2010, 08:33:30 »
We zijn al in ontzettend veel landen geweest waar schildpadden voorkomen , en onlangs heeft Crash nog in libanon geweest , en hij heeft er foto's van hoe de schildpadden daar leven in het wild.
Niemand zal ooit zijn dieren zo houden , maar daar bv zaten schildpadden op rotsen op kleine steentjes op braakliggende gronden enz , en daar waren vrij grote populaties te vinden en volgens hem supergezond ondanks velen hier en op andere fora zullen zeggen dat kan vrijwel niet alsook dit is ongezond om ze zo te houden , en toch leven ze daar zonder problemen.
Zavel en zwarte grond enz enz enz denken we niet dat het niet kan.
In die landen , gelijk Turkije , Croatie , tunesie , Egypte , Mexico, Tadjikistan, Azerbeidjan, Tenerife, Bulgarije , Griekenland, zelfs Jamaica (waar we vorige maand gezeten hebben) en zelfs Cuba (waar we in september naartoe gaan) en nog enkele landen zitten heel veel gezonde populaties van landschildpadden op stukken wat als onmogelijk geacht wordt als houder van schildpadden.
Ik denk niet dat we ons blind mogen staren op bepaalde bodembedekkingen.
KevinVH
crewmember
Belgium
«
Antwoord #9 Gepost op:
26 Juli 2010, 11:35:05 »
Citaat van: elke op 26 Juli 2010, 08:33:30
In die landen , gelijk Turkije , Croatie , tunesie , Egypte , Mexico, Tadjikistan, Azerbeidjan, Tenerife, Bulgarije , Griekenland, zelfs Jamaica (waar we vorige maand gezeten hebben) en zelfs Cuba (waar we in september naartoe gaan) en nog enkele landen zitten heel veel gezonde populaties van landschildpadden op stukken wat als onmogelijk geacht wordt als houder van schildpadden.
Ik denk niet dat we ons blind mogen staren op bepaalde bodembedekkingen.
Ik deel de mening dat we ons op bodembedekking niet mogen blindstaren. Maar wat betreft die populaties die je op 'ongeschikte' ondergronden ziet. Men mag niet vergeten dat deze dieren een "totaal-klimaat hebben", ivm met onze dieren die in een beperkt microklimaat leven. In hun biotoop kiezen de dieren zelf waar ze gaan en staan. Al moet ik je wel bijtreden dat sommige gebieden er echt niet uit zien.
Citaat van: kurtlippens op 25 Juli 2010, 23:38:50
Zware zavel zal idd de correcte benaming zijn, toch geeft iedereen in de streek (ook de bouwvakkers) het over vette zavel.
Vette zavel is dus in elk geval (streekgebonden ?) synoniem voor zware zavel, ook de omschrijving op de factuur vermeld "vette zavel"
Het kan misschien streekgebonden zijn, ik begrijp de benaming echter wel, de zware zavel is in tegenstelling tot de lichtere variant een beetje kleverig (door het hogere gehalte lutum) aanvoelt. Daarom wss de term vette zavel. Maar in deze streken heb ik het nog nooit gehoord.
Citaat van: kurtlippens op 26 Juli 2010, 00:06:36
Als zware zavel niet geschikt is voor schildpadden zit ik met een probleem, de structuur van de zwarte tuinaarde in de buitenverblijven hier is namelijk vrijwel identiek aan die van zavel, met dat verschil dat het organisch materiaal bevat, verklaart ook de donkere kleur. Kritische benadering kan zijn dat het terrarium een gesloten milieu is.
Zware zavel zal wel geschikt zijn hoor. Aangezien dit veel minder snel 'verzand'.
Citaat van: kurtlippens op 26 Juli 2010, 00:06:36
De zavel die ik gebruik heeft niet echt schurende eigenschappen, in elk geval zoveel niet als puur zand of het vaak gebruikte duivengritt.
Wat betreft verstopping of het gevaar daarop ben ik geneigd te nuanceren na dik 20 maanden gebruik.
Er zijn nu toch al een behoorlijke hoeveelheid hatchling op deze ondergrond aan het opgroeien zonder zichtbare problemen, dit jaar worden ze er zelfs in geboren...zitten dus van dag één op deze ondergrond.
Zavel verschilt ook niet van het al lang in gebruik zijnde leem-zandmengsel waar o.a
Testudo kleinmanni
en andere woestijnbewonende reptielen opgehouden worden.
Ik denk dat deze ondergrond goed bruikbaar is voor woestijnbewonende soorten, voor soorten als carbonaria, elongata enz... heb ik dit echter nog niet in gebruik.
Uiteraard zal dit niet de eigenschappen hebben van puur zand, maar als het echt uitdroogt schuurt het toch echt wel.
Wat betreft de verstoppingen, ik heb het probleem gehad dat de zavel in de uitwerpselen werd gevonden. Niet dat het persé verstoppingen tot gevolg zal hebben. Maar aangenaam voor de dieren en de spijsvertering lijkt het me niet. Dat het schadelijk is, wil ik niet verteld hebben.
theo
Centrochelys sulcata
lid adviesraad st. Herpetofauna
«
Antwoord #10 Gepost op:
27 Juli 2010, 13:02:20 »
Wat je wel kan doen is de 'Zavel uit de zelfbouwmarkt' mengen met klei, en liefst van al klei die redelijk plakkerig is. (Echte klei, geen
pottenbakkerskle
aub!)
Weet niet beter dan dat pottenbakkersklei juist heel zuivere klei is uit een kleiput, kan hoogstens een mengsel zijn vanuit verschillende kleiputten maar wel zonder grove korrel.
Ik heb het vermoedde dat je de boetseerklei bedoelt die tegenwoordig in allerlei hobbyzaken te verkrijgen is.
KevinVH
crewmember
Belgium
«
Antwoord #11 Gepost op:
27 Juli 2010, 20:38:13 »
Citaat van: theo op 27 Juli 2010, 13:02:20
Wat je wel kan doen is de 'Zavel uit de zelfbouwmarkt' mengen met klei, en liefst van al klei die redelijk plakkerig is. (Echte klei, geen
pottenbakkerskle
aub!)
Weet niet beter dan dat pottenbakkersklei juist heel zuivere klei is uit een kleiput, kan hoogstens een mengsel zijn vanuit verschillende kleiputten maar wel zonder grove korrel.
Ik heb het vermoedde dat je de boetseerklei bedoelt die tegenwoordig in allerlei hobbyzaken te verkrijgen is.
Jouw vermoeden was terecht theo, ik bedoelde dus uiteraard de boetseerklei die je best niet gebruikt, al moet ik wel toegeven dat ik niet wist dat pottenbakkersklei die je in diverse hobbyzaken vind, zuivere klei was.
theo
Centrochelys sulcata
lid adviesraad st. Herpetofauna
«
Antwoord #12 Gepost op:
27 Juli 2010, 22:40:39 »
Echte pottenbakkersklei moet in een echte klei-oven worden afgebakken onder hoge temperaturen.
De boetseerklei die je kunt krijgen varieert tussen gewoon op laten drogen of bakken in een oven tot ± 180gr. Celsius.
Dit is een eenvoudige leidraad die je kunt gebruiken als je gaat kijken naar klei.
NicWill
Algemene moderator
Belgium
«
Antwoord #13 Gepost op:
13 Augustus 2010, 18:06:58 »
Vette zavel valt bijzonder zwaar aan Belgische kust...dus wie in Nederlands niet aan het spul kan geraken..>> dagje aan zee in Oostduinkerke !
vrijdag 13 augustus 2010 =bron: Nieuwsblad
Koksijde.KOKSIJDE/OOSTDUINKERKE - Oostduinkerke is boos: op hun mooie Noordzeestrand werd een grote hoop Maaslandzand gedumpt. Tot 8augustus stonden hier de prachtige bikinibabes van het zandsculpturenfestival, maar daarvan rest een kleverige okergele boel die door alle voorbijgangers de huizen en horecazaken wordt binnengedragen.
Tot 8 augustus kon u op het strand van Oostduinkerke genieten van de bikinibabes van P-Magazine. Niet de echte, maar grote zandsculpturen die door een groep kunstenaars werden gebeeldhouwd uit speciaal Maaslandzand. Dat zand kleeft namelijk beter dan gewoon strandzand en is daarom ideaal voor sculpturen.
Nu het zandsculpturenfestival voorbij is, rest van de bikinibabes alleen een grote hoop okergeel zand.
Pagina's:
[
1
]
Print
« vorige
volgende »
Ga naar:
Selecteer een bestemming:
-----------------------------
ALGEMEEN FORUM
=> LEES EERST DIT !
=> Voorstellen
===> Interviews
=> Hier kunnen beginners of toekomstige liefhebbers terecht
=> Wil je gewoon iets kwijt
=> Meetings - bijeenkomsten
=> POLL
=> FOTO S PLAATSEN OP WWW.SCHILDPADDEN.NET?
===> VIDEOBEELDEN Schildpadden
=> Geschiedenis Schildpadden Algemeen
===> Tempels
=> Fossielen en botten Schildpadden
=> Land-waterschildpadden : artikels
===> Foto's Galapagos schildpadden
=====> Eilanden van het Galapagos archipel
===> Gopherus polyphemus
===> Glyptemys muhlenbergii
===> Clemmys guttata
===> IUCN REDLIST 1
===> IUCN REDLIST 2
LANDSCHILDPADDEN ALGEMEEN
=> FOTOLIJST LANDSCHILDPADDEN
=> Landschildpadden algemeen
=> Landschildpadden: voeding
=> Landschildpadden: winterslaap
=> Nakweek landschildpadden
=> Geslacht bepaling bij landschildpadden
=> Landschildpadden : ziekte en gezondheid
=> Huisvesting landschildpadden
===> Fototopic terrariums v landschildpadden
===> Fototopic buitenverblijven v landschildpadden
WATERSCHILDPADDEN
=> FOTOLIJSTEN WATERSCHILDPADDEN
===> Fotolijst softshell/flapshell/pignose schildpadden
===> Fotolijst Graptemys spp
===> Fotolijst Malaclemys terrapin
===> Pangshura
===> Pleurodira - Chelidae - Chelidinae
===> Podocnemis
=> Faq's Waterschildpadden
=> Waterschildpadden: voeding
=> Waterschildpadden: winterslaap
=> Waterschildpadden: geslacht
=> Waterschildpadden: nakweek
=> Waterschildpadden: ziekten
=> Waterschildpadden: algemeen
=> Waterschildpadden huisvesting
=> Waterschildpadden techniek
=> Soortgebonden subboarden waterschildpadden
===> Trachemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Graptemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Mauremys
===> Pseudemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Macrochelys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Chelydra
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Ocadia sinensis
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Chrysemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Emydura
=====> Fotos
KINOSTERNIDAE
=> Kinosternidae
===> Claudius
=====> Algemeen
=====> Claudius angustatus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Voeding
=====> Ziekte en gezondheid
=====> Geslachtsbepaling
===> Kinosternon
=====> Algemeen
=====> Kinosternon acutum
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon alamosae
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon angustipons
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon arizonense
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon baurii
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon chimalhuaca
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon creaseri
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon cruentatum
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon dunni
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon durangoense
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon flavescens
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon herrerai
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon hirtipes
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon integrum
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon leucostomum
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon oaxacae
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon scorpoides
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon sonoriense
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon subrubrum
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Voeding
=====> Geslachtsbepaling
=====> Soortbepaling
=====> Hybriden
=====> Intergrades
===> Staurotypus
=====> Algemeen
=====> Staurotypus salvinii
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Staurotypus triporcatus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Voeding
=====> Geslachtsbepaling
=====> Soortbepaling
===> Sternotherus
=====> Algemeen
=====> Sternotherus carinatus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Sternotherus depressus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Sternotherus minor
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Sternotherus odoratus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Voeding
=====> Geslachtsbepaling
=====> Soortbepaling
=====> Hybriden
=====> Intergrades
TERRAPENE SPP
=> Terrapene spp
===> Voorwoord Terrapene spp. (stamboek)
===> Terrapene carolina carolina
=====> Natuurlijk habitat/leefgebied
=====> Algemeen
=====> Natuurlijk onderzoek
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina triunguis
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina bauri
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina major
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina mexicana
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina yucatana
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene nelsoni
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene coahuila
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene ornata ornata
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene ornata luteola
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Soortbepaling + foto
===> Gevonden fossielen Terrapene spp.
===> Opvang voor Terrapene spp.
===> Huisvesting voor Terrapene spp.
===> Stamboek Terrapene carolina bauri
===> Stamboek Terrapene coahuila
===> Informatie in de media Terrapene spp.
===> Ziekten Terrapene spp.
===> Natuurbescherming Terrapene spp.
===> Vertaling www.bauri.de Irmi Jasser-Hager
===> Wetgeving Terrapene spp.
===> Voeding Terrapene spp.
===> Winterslaap Terrapene spp.
===> Kweek Terrapene spp.
===> Stamboek mededeling algemeen
===> Studbook announcement general
===> Anuncios del libro de sementales general
===> Studbuch mitteilung allgemein
===> Terrapene algemeen close-up/micro foto's