Het heeft even geduurd, maar het gaat ervan komen: een nieuwe, grotere bak voor de Horsfieldii 's

.
Ze hebben nu een bak van 1.60 (lengte) x 0.50 (diepte) x 0.50 (hoogte), voorlopig groot genoeg voor twee dieren van zo'n anderhalf jaar, lijkt me, maar hierna krijgen ze een onderkomen van 2.50 (ruim) x 0.50 x 0.45 (ongeveer).
Ik weet dat het voor het mooi misschien nog iets dieper had gemogen, maar zit hier vanwege de kast waar het terrarium op gepland staat, nu eenmaal aan vast.
De nieuwe bak wil ik na de vakantie bestellen (zelf maken zien we niet zitten) en wordt van betonplex.
De bak die ze nu hebben, heeft als achterwand een soort steenstrips (natuursteenachtig), die heel decoratief ogen, maar als nadeel hebben dat prooidiertjes er onmiddellijk tussen kruipen. Omdat ik de baardagamen die er eerst inzaten, toch met de hand voerde, was dit niet echt een probleem. Desondanks moet je er bij nieuwe bewoners van het terrarium wel rekening mee houden.
Nu heeft een vriendin van mij achter de houtkachel
schitterende 
leisteenstrips genomen, die als voordeel hebben dat ze alleen aan de zijkanten op maat gezaagd hoeven te worden en verder zo tegen tegen elkaar (dus zonder kieren) tegen de achter- en zijwanden geplakt kunnen worden.
Nadeel is dat de nieuwe bak dan vrijwel niet meer verplaatst kan worden (= loodzwaar), maar dat moeten de verhuizers dan ooit maar oplossen, denk ik dan.
Andere optie is achterwand en zijwanden van piepschuim. Ik had dat vroeger ook in bakken, maar vind het toch kwetsbaar.
Ik weet dat het hier op dit forum wemelt van de handige schildpaddenmannen ( en - vrouwen), dus zou ik graag wat nog wat tips willen.
Hoe hoog zou ik de ruiten plaatsen?
Zou ik een grote 'donkere' hoek nemen, of de lampen evenredig verdelen over de ruimte?
Zijn er verder dingen waaraan ik nog niet gedacht heb en die slim zouden zijn om 'mee te nemen' bij de bouw?
Heeft iemand nog een ander idee voor een mooie, stevige achterwand?
Waar ikzelf mee zit is het volgende: Tess en Teuntje (mijn Horsfieldii's dus

) kunnen het prima samen vinden, denk ik. Ik vermoed dat het twee vrouwtjes zijn, daar zijn ze in ieder geval wel op gekweekt door de kweker. Ik wil ze dus ook in principe ook samen blijven houden.
Maar ..... stel je voor dat een van de twee toch een mannetje blijkt te zijn. Uit wat ik heb gehoord en gelezen kan zo'n combinatie voor het vrouwtje minder leuk blijken vanwege de opdringerigheid van het mannetje. Eentje wegdoen of ruilen is voor mij echter geen optie.
Ik heb al gedacht aan de mogelijkheid de bak dan (eventueel tijdelijk) door midden te delen.
Heeft iemand zo'n bak en hoe ziet dat er dan uit?
Alle tips zijn zeeeeer welkom ................................................