SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

180991 aantal berichten in 13170 topics door 2059 geregistreerde leden Nieuwste lid: sampie
** STARTPAGINA FORUM HELP WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Buitenverblijf jonge griekjes  (gelezen 669 keer)
Kurma
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Gepost op: 27 Juni 2010, 21:03:30 »

Het was prachtig weer, dus werd manlief met vriendelijke dwang aangespoord in actie te schieten.  yeach
Dit is het voorlopige resultaat. Binnenin nog bodem bedekken: met cocopeat (?) en plantjes. Het hok zal niet als nachthok gebruikt worden gezien ze nog te klein zijn (NK2009). Enkel ter bescherming van eventueel te felle zon.
Kurma
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #1 Gepost op: 27 Juni 2010, 21:09:54 »

Ondertussen zelf beetje aan de inrichting van het terrarium gewerkt. Voila, hier kan het hopelijk effe mee door.

Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #2 Gepost op: 27 Juni 2010, 21:20:54 »

Het was prachtig weer, dus werd manlief met vriendelijke dwang aangespoord in actie te schieten.  yeach
Dit is het voorlopige resultaat. Binnenin nog bodem bedekken: met cocopeat (?) en plantjes. Het hok zal niet als nachthok gebruikt worden gezien ze nog te klein zijn (NK2009). Enkel ter bescherming van eventueel te felle zon.

Aangezien ze nog té klein zijn ??
Mwa... onderschat je diertjes vooral niet  knipoog

Práchtig buitenverblijf... Wat zijn de afmetingen ?

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
0.1.0 Kinosternon baurii
marion
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #3 Gepost op: 27 Juni 2010, 22:21:09 »

Het ziet er prachtig uit. Ik zou ze daar ook met een gerust hart in durven laten hoor.
Kurma
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #4 Gepost op: 28 Juni 2010, 08:52:19 »

Aangezien ze nog té klein zijn ??
Mwa... onderschat je diertjes vooral niet  knipoog

Práchtig buitenverblijf... Wat zijn de afmetingen ?

Haha, we hebben ze nog geen 3 weken, dus ik reageer nog als een overbezorgde moeder... groentjes lachen  We moeten de dieren nog geen leren kennen en inschatten voor ik hun met een gerust hart durf achter te laten.
De binnenafmeting van het verblijf is nu 120 * 120. Enkel voor deze zomer. Volgend jaar krijgen ze 5m op 1,20.

Kurma
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #5 Gepost op: 28 Juni 2010, 08:56:36 »

Het ziet er prachtig uit. Ik zou ze daar ook met een gerust hart in durven laten hoor.

Dank je, mijn man is bijzonder onhandig, dus dit was al een hele prestatie. 

En wat het achterlaten betreft met een gerust hart... Tja, gezien we ze nog maar net hebben vind ik het vreselijk moeilijk om zeker te zijn dat alles goed gaat overdag terwijl we gaan werken. Heb al aan m'n baas gevraagd of ik een terrarium in m'n kantoor mag zetten. Vond hij geen probleem. Maar ik denk dat de stress van hen dagelijks heen en weer te sjouwen voor die dieren zwaarder is, dan dat het voor mij is om erop te leren vertrouwen dat alles goed gaat thuis.   Onbeslist
wim 2
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #6 Gepost op: 28 Juni 2010, 09:38:49 »

Ik weet dat het allemaal goed bedoeld is maar om de Griekjes de hele tijd van buitenterrarium naar binnenterrarium en omgekeerd te verhuizen zal ook niet zo goed zijn voor het ritme van de Griekjes.
Ik zou de dieren hier fijn laten zitten en ze hier ook hun eerste winterslaap laten houden.
Wat kan er nou gebeuren met de dieren ze zijn goed afgeschermd voor onheil van buitenaf dus wat let je?

Dank je, mijn man is bijzonder onhandig, dus dit was al een hele prestatie. 

En wat het achterlaten betreft met een gerust hart... Tja, gezien we ze nog maar net hebben vind ik het vreselijk moeilijk om zeker te zijn dat alles goed gaat overdag terwijl we gaan werken. Heb al aan m'n baas gevraagd of ik een terrarium in m'n kantoor mag zetten. Vond hij geen probleem. Maar ik denk dat de stress van hen dagelijks heen en weer te sjouwen voor die dieren zwaarder is, dan dat het voor mij is om erop te leren vertrouwen dat alles goed gaat thuis.   Onbeslist
[/quot
markooij
crewmember

Netherlands Netherlands

« Antwoord #7 Gepost op: 28 Juni 2010, 09:49:52 »

Heel mooi verblijf !
Lekker buiten laten zeker met dit weer !
Ruimte zat en schitterend weer !
Hier kunnen ze wel paar jaartjes in verblijven !
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #8 Gepost op: 28 Juni 2010, 09:53:28 »

Dagelijks heen en weer versjouwen is inderdaad een minder geschikte optie.
Begrijp je bezorgdheid volkomen, maar je zult versteld staan hoe zelfstandig en veerkrachtig je jonge diertjes zijn.

Zorg in het buitenverblijf (niet zijnde het nachthokje) ook voor voldoende schuilmogelijkheden.
Als de diertjes zich makkelijk aan het zicht kunnen onttrekken, dan zullen ze zich veel zekerder voelen en minder schuw gedragen. Daarentegen zit het in de aard van de jonge diertjes om zich veel te verschuilen.
Wees dus niet ongerust als je je kleintjes mogelijk 1 tot meerdere dagen niet ziet.. da's volkomen normaal.

Indien je zorgt dat er een ondiep schaaltje met water in het verblijf staat en de diertjes dagelijks de beschikking hebben over vers (gevarieerd !!) voedsel, dan komt het allemaal goed. Als ze honger hebben, dan zullen ze absoluut gaan eten... Ze zullen zich niet verhongeren.

Dat je ze misschien niet zíet eten, betekent ook niet dat ze dat niet doen... het zijn kleine diertjes, die al voldoende hebben aan kleine porties.
Als je ze 1x per 2 of 4 weken eventjes weegt, dan kun je daarmee heel goed de ontwikkeling / groei monitoren...

Enne.. volgend jaar al meteen naar 5 meter x 1.20 meter ??.... Bijzonder royaal, maar op zich nog niet nodig. Zoals Markooij ook schets... hier kunnen ze zeker een paar jaartjes in blijven hoor Knipoog
Groter verblijf is natuurlijk perfect... maar een relatief kleiner verblijf is makkelijker controleerbaar Smiley

Succes weer Smiley

Mbt Wim zijn uitspraak over de winterslaap heb ik mijn bedenkingen. Denk dat het daar nog te vroeg voor is.. niet het feit om ze aankomende winter al in winterslaap te laten gaan, dát zou ik zeker doen.
Maar het buitenverblijf (incl schuilhok) is net nieuw.. je weet niet wat de temperatuurswaarden in het schuilhok gaan zijn tijdens de winter... Wellicht is het handig om die waarden eerst te meten en daarna te concluderen of het geschikt is voor de winterslaap?

0.1.0 Kinosternon baurii
mcgrath
Geochelone elegans
*

« Antwoord #9 Gepost op: 28 Juni 2010, 10:10:02 »

wat een schitterend verblijf hebben jullie gemaakt
en wat betreft het buiten laten weet precies wat je bedoeld
ik heb ook nakweek 2009 en zijn van de week ook voor eerst naar buiten
en ik nijgde ook om ze sávonds naar binnen te halen maar heb ze toch buiten gelaten
en het gaat prima er zit alleen elke ochten een kikker in het water bakje ha ha

zou je niet te druk maken zijn sterke beestjes hoor
groetjes rene

4 testudo hermanni boettgeri
Kurma
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #10 Gepost op: 28 Juni 2010, 10:13:14 »

Dank je allemaal voor de vriendelijke leerrijke reacties.
Ik moet leren loslaten dus... He he, is net als bij kinderen het moeilijkste aan opvoeden...  pestkop

We zijn volgende week 3 weken thuis, dus dat is dan een geschikte periode om hen in het buitenverblijf te laten en te observeren of alles toch wel goed gaat.
Maar in het hok hangen geen warmtelampen. Jullie denken dat ze in deze periode van het jaar ook al lekker mogen buiten blijven 's nachts?
(voor de winter besterf ik het nog van angst, zullen zéker binnen zijn... en van winterslaap word ik al helemaal misselijk van, dus gelukkig hebben we nog enkele warme zomermaanden om aan dàt idee te wennen).
Kurma
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #11 Gepost op: 28 Juni 2010, 10:15:40 »

ik heb ook nakweek 2009 en zijn van de week ook voor eerst naar buiten
en ik nijgde ook om ze sávonds naar binnen te halen maar heb ze toch buiten gelaten

Oh, hier heb ik mijn antwoord al. Dus, tóch buiten laten 's nachts. *slik*  geschrokken
Dank je, Rene. Als het bij jou lukt, moeten we dat hier ook maar zien te klaren dan.
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #12 Gepost op: 28 Juni 2010, 10:16:50 »

Ondertussen zelf beetje aan de inrichting van het terrarium gewerkt. Voila, hier kan het hopelijk effe mee door.

Uhm..

Voor mijn beeldvorming;
Ik zie 2 spots in het terrarium ?...
1 spot is in principe voldoende hoor... Als je er een platte steen onder plaatst, dan houdt ook die warmte vast, waardoor ze een ideale basking-spot hebben... Het mag 35 graden zijn op die zonneplek.. red jij dat met die spot ? Want in mijn beleving hangt ie relatief hoog (de mijne hangt op plusminus 20 cm boven de steen.. 60W reflectorspotje).

Als je aan beide kanten een spotje hebt, dan heb je al snel 1 constante warme temperatuur in je bak.
Met slechts 1 spotje aan 1 kant creëer je een warm en koelere zone, zodat de dieren zelf kunnen bepalen waar ze zich op dat moment prettig bij voelen...

Ook zou ik de bodembedekking veranderen... Repti-bark (die houtsnippers) zien er erg mooi uit, maar zijn tevens bijzonder onpraktisch.
Griekse landschildpadden -met name zeer jonge- graven graag en veel. Je doet de dieren een veel groter plezier met bijvoorbeeld onbemeste potgrond / turf / cocopeat. Dit kun je lichtvochtig houden, waar de dieren zich 's avonds in zullen ingraven. Dit stimuleert het gedrag van de diertjes en helpt tevens bultvorming voorkomen.
Ook aubiose (geperste hennepvezel) kun je hiervoor gebruiken... Ziet er lichtgelig uit en oogt daarmee in mijn visie wat sterieler... Vind ík minder mooi, maar maakt het substraat zeker niet minder geschikt.

Wellicht wat zaken om te overdenken, indien je besluit de dieren van het buitenverblijf (weer) over te brengen naar het binnenverblijf?

cool

0.1.0 Kinosternon baurii
Kurma
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #13 Gepost op: 28 Juni 2010, 10:36:28 »

Voor mijn beeldvorming;
Ik zie 2 spots in het terrarium ?...
1 spot is in principe voldoende hoor... Als je er een platte steen onder plaatst, dan houdt ook die warmte vast, waardoor ze een ideale basking-spot hebben... Het mag 35 graden zijn op die zonneplek.. red jij dat met die spot ? Want in mijn beleving hangt ie relatief hoog (de mijne hangt op plusminus 20 cm boven de steen.. 60W reflectorspotje).

Als je aan beide kanten een spotje hebt, dan heb je al snel 1 constante warme temperatuur in je bak.
Met slechts 1 spotje aan 1 kant creëer je een warm en koelere zone, zodat de dieren zelf kunnen bepalen waar ze zich op dat moment prettig bij voelen...
Ja, we dachten in onze onervaren onwetendheid dat het moest. De linkse is een 60W warmtelamp, en de rechtse is een UVB lamp, die geeft geen warmte. We hadden links oorspronkelijk 100W hangen, maar toen werd het daar snikheet. Er is een opmerkelijk verschil tussen temperaturen links en rechts. Maar misschien toch beter maar 1 sterke lamp die zowel UVB als warmte geeft??
Kurma
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #14 Gepost op: 28 Juni 2010, 10:42:20 »

Ook zou ik de bodembedekking veranderen... Repti-bark (die houtsnippers) zien er erg mooi uit, maar zijn tevens bijzonder onpraktisch.
Griekse landschildpadden -met name zeer jonge- graven graag en veel. Je doet de dieren een veel groter plezier met bijvoorbeeld onbemeste potgrond / turf / cocopeat. Dit kun je lichtvochtig houden, waar de dieren zich 's avonds in zullen ingraven. Dit stimuleert het gedrag van de diertjes en helpt tevens bultvorming voorkomen.
Ook aubiose (geperste hennepvezel) kun je hiervoor gebruiken... Ziet er lichtgelig uit en oogt daarmee in mijn visie wat sterieler... Vind ík minder mooi, maar maakt het substraat zeker niet minder geschikt.
Onder die bodembedekking zit ongeveer 8 cm cocopeat, beetje dikker bij de slaapplaatsen. Die houtsnippers zijn een soort cocovezels of zoiets, ligt er enkel als dun laagje bovenop.
We zouden zelf liever aubiose gebruiken, omdat ze dan niet vol aarde hangen na het ingraven, maar iedereen leek het erover eens te zijn dat cocopeat/potgrond voor deze soort het meest geschikt is?   Maar aubiose zou dus wél kunnen?? Hmm, zou een pak properder zijn...  
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[Vandaag om 21:29:03]

[Vandaag om 21:24:21]

door Tim
[Vandaag om 20:56:30]

[Vandaag om 20:55:10]

door Louis
[Vandaag om 19:41:27]

[Vandaag om 18:08:38]

door Camilio
[Vandaag om 13:22:36]

door Camilio
[Vandaag om 11:39:16]

[Vandaag om 09:51:18]

[Vandaag om 08:58:40]

[Vandaag om 05:14:19]

door SEN.C
[Gisteren om 21:08:17]

door mendy
[Gisteren om 19:26:31]

door Sandy
[Gisteren om 19:15:37]

[Gisteren om 17:27:13]

[Gisteren om 16:53:15]

[Gisteren om 15:11:46]

[Gisteren om 14:58:12]

door Willem
[Gisteren om 09:33:03]

[Gisteren om 00:33:43]

door Wallah
[29 Mei 2012, 21:27:25]

door Felien
[29 Mei 2012, 19:02:30]

[29 Mei 2012, 13:45:13]

door Femke_M
[29 Mei 2012, 08:35:54]

[29 Mei 2012, 02:49:23]

door Femke_M
[28 Mei 2012, 21:24:39]

door Femke_M
[28 Mei 2012, 21:22:24]

door Sandy
[28 Mei 2012, 21:09:51]

[28 Mei 2012, 15:31:32]

door Tom O.
[28 Mei 2012, 13:50:26]

door daf
[28 Mei 2012, 12:08:10]

door daf
[28 Mei 2012, 12:05:57]

door daf
[28 Mei 2012, 12:03:04]

[27 Mei 2012, 23:54:29]

[27 Mei 2012, 22:40:50]

door pubelia
[27 Mei 2012, 22:32:29]

door Jerre
[27 Mei 2012, 21:37:17]

door foutiti
[27 Mei 2012, 16:15:11]

[26 Mei 2012, 23:06:54]

door Arnaud
[26 Mei 2012, 21:00:45]

door Tom O.
[26 Mei 2012, 16:41:29]

[26 Mei 2012, 12:07:39]

[26 Mei 2012, 12:04:59]

[26 Mei 2012, 10:46:59]

door anneke
[25 Mei 2012, 19:40:38]

[25 Mei 2012, 18:57:25]

[25 Mei 2012, 18:03:27]

[25 Mei 2012, 18:00:09]

[16 Mei 2012, 01:28:24]

door Sjarrel
[15 Mei 2012, 18:54:53]

door nielo
[15 Mei 2012, 18:48:11]
SuperFora Opties
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
31 Mei 2012, 22:37:59

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Artikelen