SCHILDPADDENFORUM.NET
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
180991
aantal berichten in
13170
topics door
2059
geregistreerde leden Nieuwste lid:
sampie
STARTPAGINA
FORUM
HELP
WEBSITE
FOTOALBUM
KALENDER
INLOGGEN
REGISTREREN
Schildpaddenforum.net
LANDSCHILDPADDEN ALGEMEEN
Huisvesting landschildpadden
Twee nieuwe Grieken en huisvesting
0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic.
« vorige
volgende »
Pagina's:
1
2
[
3
]
4
Omlaag
Print
Auteur
Topic: Twee nieuwe Grieken en huisvesting (gelezen 2352 keer)
fred gaal
Algemene moderator
Netherlands
Re: Twee nieuwe Grieken en huisvesting
«
Antwoord #30 Gepost op:
22 Juni 2010, 10:22:33 »
Zelf gebruik ik op dit moment 3 verschillende bodemsubstraten.
Voor de elegans en de gewone carbonaria's gebruik ik Turf, het effect is het zelfde als bij cocopeat, waarbij ik vindt dat turf het voordeel van een hoge zuurgraad heeft waardaar er minder snel schimmel zal
zijn, ik heb het hier nog nooit gezien.
Of het uitwerkingen heeft op het plastron wat betreft schildrot zou ik niet durfen zeggen maar ik kan me voorstellen een hogere zuurgraad eerder positief als negatief werkt op het voorkomen er van.
Het prettige van turf vindt ik, dat zolang er geen lamp direct op staat te stralen wordt het vrij hard maar blijft lang vochtig.
Ik schraap gewoon één keer per dag alles wat er los opligt aan stof en mest er af en het is weer schoon.
Voor de albino's gebruik ik zaagsel(blijven ze mooier wit) dit bevalt me ook uitstekent, men zegt wel eens dat het stoft maar daar ben ik het niet mee eens.
Als het direct goed vochtig gemaakt wordt heb je er geen last van, als daarna de toplaag wat begint op te drogen heb je er geen last meer van.
De dieren graven zich er graag in weg en de mest en voedsel resten zijn makkelijk te verwijderen.
marion
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
«
Antwoord #31 Gepost op:
22 Juni 2010, 10:33:00 »
Gebruik je dan zaagsel of hennepvezel bij de albino's?
Ik dacht dat hennepvezel minder stofte en minder allergische reacties gaf dan zaagsel.
fred gaal
Algemene moderator
Netherlands
«
Antwoord #32 Gepost op:
22 Juni 2010, 11:31:06 »
Citaat van: marion op 22 Juni 2010, 10:33:00
Gebruik je dan zaagsel of hennepvezel bij de albino's?
Ik dacht dat hennepvezel minder stofte en minder allergische reacties gaf dan zaagsel.
Knaagdier zaagzel, dit verrot bijna niet in tegen stelling tot hennep en hennep stoft zeker niet minder.
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
Centrochelys sulcata
«
Antwoord #33 Gepost op:
22 Juni 2010, 12:39:58 »
Aubiose word nochtans als alternatief aanbevolen, hier een afstudeerscriptie erover :
Tekst: Evelien Testerink-Baas
Stichting Platform Verantwoord Huisdierenbezit vroeg mij een afstudeerscriptie te schrijven over de schadelijkheid van zaagsel bij konijnen en ratten. Hieronder staat een samenvatting van de scriptie.
Wat is zaagsel?
Veel mensen gebruiken een bodembedekking op basis van hout voor hun knaagdier of konijn. Een bekend voorbeeld hiervan is zaagsel. Zaagsel is één van de meest gebruikte bodembedekkers, doordat het ruim verkrijgbaar is, lekker ruikt en goedkoop is. Maar wat is zaagsel nu precies? Volgens van Dale is zaagsel: afval van het zagen. Dit zaagsel bestaat uit fijne, stoffige deeltjes.
Er zijn echter verschillende vormen bodembedekkers op basis van hout, die men ¨zaagsel¨ noemt: houtkrullen, houtvezel, houtschaafsel, houtsnippers, houtmot. Mensen gebruiken deze vormen door elkaar en noemen alles 'zaagsel'. Om verwarring te voorkomen wordt in dit werkstuk de volgende definitie van zaagsel gebruikt: zaagsel is afvalhout en vers hout in de vorm van houtvezel, houtkrullen, houtschaafsel, houtsnippers en houtmot.
Zaagsel is een natuurproduct en heeft natuurlijke insectendodende en desinfecterende eigenschappen door de aromatische verbindingen die in het hout zitten. Het wordt in Europa voornamelijk uit naaldbomenhout gemaakt. Naaldbomenhout wordt ook wel zachthout genoemd.
Houtsoorten die gebruikt worden voor bodembedekkers, waaronder zaagsel, zijn: pijnboomhout, cederhout, beuken, populieren/espen, esdoorn en berken. Vanwege hun geur en insecten- en bacteriëndodende eigenschappen zijn vooral pijnboom- en cederhout populair bij de consument. Deze soorten mogen in de EU onbehandeld niet gebruikt worden in de productie van bodembedekkers.
In Nederland zijn naast zaagsel nog een aantal andere bodembedekkers op basis van hout te koop. Zo zijn er beukensnippers in verschillende vormen te krijgen, van fijn tot grof. Deze snippers worden verkocht onder de naam 'Beukensnippers'. Beuken is een hardhoutsoort, evenals berken, eiken, populier en espen.
Care-Fresh heeft een product op de markt op basis van populierenhout. Het product is een combinatie van houtpulp en gerecycled papier.
Puik heeft houtkorrels op de markt, samengeperst hout, wat uitzet als het vocht opneemt. Deze korrels zijn gemaakt van loofbomen (hardhout).
Schadelijke stoffen in hout
Het zaagsel en andere bodembedekkers van hout, die in dierenwinkels verkocht worden, bevat stoffen en zuren die van nature voorkomen in het hout waarvan het gemaakt is. Hout bestaat voornamelijk uit cellulose, polyoses en houtstof. Daarnaast bevat het van nature voorkomende lichtere chemicaliën. Deze laatste stoffen verschillen per houtsoort en wekken verschillende gezondheidsreacties op. Abietinezuur en plicatinezuur zijn de bekendste irriterende zuren in zaagsel.
Abietinezuur is een zuur dat in pijnboomhout zit. Het is een diterpeencarbonzuur. Diterpenen functioneren als groeiregulatoren in de plant.
Abietinezuur is een belangrijk bestanddeel van pijnhars. Abietinezuur is een zwak contactallergeen en kan contacteczeem veroorzaken. Zelf zorgt het zuur voor zwakke allergische reacties, maar door oxidatie in de lucht ontstaan allerlei componenten die sterkere allergische reacties veroorzaken. Abietinezuur is ook bekend als sylvic acid.
Klaver liet in 2005 verschillende merken zaagsel onderzoeken op de aanwezigheid van naald- of loofbomenhout en abietinezuur. Alle onderzochte zaagsel was gemaakt van naaldbomenhout en bevatte abietinezuur, met concentraties tussen de 0,18- 2,00 mg/gram houtsnippers.
Ceder- en pijnboomhout laten lekker ruikende stoffen achter, de zogenaamde vluchtige fenolen. De belangrijkste en meest irriterende fenol in cederhout is plicatinezuur.
Houtstof bevat ook endotoxinen. Endotoxinen zijn celwandbestanddelen van bacteriën, die vrijkomen bij afbraak van bacteriën. Hierdoor zijn ze verantwoordelijk voor infecties. Ewaldsson et al. (2002) vonden naast aantoonbare hoeveelheden endotoxinen ook (1?3)-ß-D-glucaan in bodembedekkers. Dit is een celwandonderdeel van schimmels, bacteriën en planten. Zij kunnen de luchtwegen aantasten. Het cellulose deel (hoofdbestanddeel van de wanden van cellen) van het stof van pijnboomhout tastte de luchtwegen aan.
Benzo- en naphthoquinones zijn in hardhout de gevoelige factoren voor contactallergie. Dit zijn oxidatieproducten (reactie met zuurstof) van fenolen. Ze komen in de natuur voor als kleurstoffen en veroorzaken door enzymatische oxidatie bijvoorbeeld de bruine kleur van een opengesneden appel.
Bohadana et al. (2000) ondervonden in hun onderzoek dat eikenhout catecholen bevat: factoren die irriteren in de luchtwegen en op de huid. Beukenhout bevat sesquiterpeenlactonen, natuurlijk voorkomende stoffen in planten die contactallergieën kunnen veroorzaken.
Invloeden van houtstof op het lichaam
Hoewel zaagsel een natuurlijk product is, tonen onderzoeken aan dat het geen véilig product is. De chemicaliën, zoals abietine- en plicatinezuur, zijn insectendodend en zorgen voor een lekkere geur. Ze zijn echter schadelijk voor de gezondheid van mens en dier.
Klachten die gezien worden door gebruik van bodembedekkers zijn: irritaties van luchtwegen, doordat abietinezuur schade veroorzaakt aan de wanden. Ook plicatinezuur veroorzaakt schade aan de luchtwegen, zoals astmatische klachten. (1?3)-ß-D-glucaan geeft eveneens reacties in de luchtwegen. Catecholen in eikenhout en sesquiterpeenlactonen in beukenhout irriteren de luchtwegen ook, maar minder ernstige klachten dan spar- en pijnboomhout.
Ceder- en pijnboomhout verhogen de activiteit van leverenzymen, waardoor tumoren kunnen ontstaan. Afname van barbituraatslaaptijd is een indicatie voor leverenzym activiteit verhoging. Dieren kunnen afwijkend reageren op medicijnen, zoals anaesthetica.
Door aanraking met het bodemmateriaal kunnen verschillende contactallergieën op de huid ontstaan. Hars, wat abietinezuur bevat, is het gevoelige onderdeel in hout. Ook lijkt het immuunsysteem van de darmen beïnvloedt te worden door bodembedekkers. Hier is echter nog niet veel onderzoek naar gedaan. Cederhout verhoogt sterfte onder pasgeboren ratten. Hardhoutsoorten bevatten carcinogenen, kankerverwekkende stoffen en kunnen daarom tumoren veroorzaken.
Factoren die van invloed zijn op de schadelijkheid
Er zijn een aantal factoren die van invloed kunnen zijn op de schadelijkheid van bodembedekkers. Naar deze factoren is nagenoeg (nog) geen onderzoek gedaan. Er kan gedacht worden aan de concentratie waarin de stoffen voorkomen in het hout. Mogelijk is de concentratie schadelijke stoffen in de materialen niet zodanig hoog dat het daadwerkelijk schade aanricht. Daarnaast kan de hoeveelheid bodembedekking die gebruikt wordt invloed hebben. Dit hangt samen met de mate waarin dieren kunnen graven en zo stof inademen. Mogelijk is een bovenlaag, zoals stro, van invloed op de werking van de schadelijke stoffen. Vorm en structuur kunnen ook invloed hebben. Bedekkers met een harde, vaste structuur, zoals beukensnippers, stoffen minder dan materialen met een fijne structuur, zoals zaagsel. Mogelijk spelen ventilatie en luchtvochtigheid in en om het hok een rol.
Door het hok te verschonen wordt het ammoniakgehalte (wat dezelfde klachten geeft als de schadelijke stoffen) minder, maar dit veroorzaakt ook stress bij dieren, wat resulteert in activiteit (graven, rennen) en daardoor stofvorming. De manier waarop het materiaal wordt opgeslagen en de duur daarvan kan ook van belang zijn.
Alternatieven
Bodembedekkers die bij proefdieren gebruikt worden, worden tegenwoordig vaak gesteriliseerd. Met deze methode worden de micro-organismen die in het materiaal aanwezig zijn verwijderd. Hiermee wordt voorkomen dat het materiaal invloed heeft op de resultaten van het onderzoek. Het is niet met zekerheid te zeggen of met deze behandelmethode ook de schadelijke stoffen uit het materiaal verwijderd worden. Daarbij is het bewerkte zaagsel duurder dan onbewerkt. Merken die dit ontstofte zaagsel verkopen zijn Allspan en Plospan. Meer onderzoek is nodig om te onderzoeken of de schadelijke stoffen met deze methode verdwijnen. Wanneer dat het geval is, zal het moeilijk zijn dit in heel Nederland toe te passen. Het productieproces van zaagsel moet veranderd worden, wat tijd en geld kost. Daarbij werken fabrikanten niet graag mee, omdat ze bang zijn dat dit ten koste van hun productopbrengst gaat.
Er zijn alternatieven voor zaagsel te koop. Deze zijn niet op basis van hout gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn hennepvezel, vlasvezel, strokorrels en geperste maïskorrels (Corbo).
Hennepvezel is in prijs te vergelijken met zaagsel, is stofvrij, bevat nagenoeg geen micro-organismen en heeft een goed absorptievermogen.
Corbo is iets duurder dan zaagsel, maar stofvrij en absorbeert goed, waardoor het langer meegaat dan zaagsel.
Conclusie
Op basis van de literatuur kan gezegd worden dat een aantal gezondheidsklachten bij ratten en konijnen ontstaan door gebruik van verschillende bodembedekkers. Met name zaagsel zou schadelijk zijn. Er is echter nog te weinig bekend over de invloed van omgevingsfactoren, om met zekerheid te kunnen zeggen dat zaagsel en andere bodembedekkers van hout schadelijk zijn voor de gezondheid. Er zijn meerdere factoren die dezelfde klachten veroorzaken als zaagsel. Andere factoren zouden juist de schadelijkheid kunnen tegenhouden. De maximale dosis die dieren binnen mogen krijgen is niet bekend, waardoor ook onbekend is of het verkochte materiaal daadwerkelijk schadelijk is.
Meer onderzoek is nodig naar het bewerkingsproces van zaagsel. Hiermee zou het product in de toekomst wellicht 'gezond' gemaakt kunnen worden. Hierbij moet rekening gehouden worden met een prijsverhoging en fabrikanten die hierdoor niet mee willen werken.
Op dit moment staat er geen informatie op de etiketten van zaagsel. Het zou goed zijn dit te veranderen en consumenten informatie over de inhoud van het product te geven.
Zolang niet alles onderzocht is kan het 'precaution principle' aangeraden worden: gebruik geen bodembedekker op basis van hout, voordat bewezen is dat het niet schadelijk is. In plaats daarvan wordt hennepvezel aangeraden: in prijs vergelijkbaar met zaagsel, geen schadelijke houtstoffen, vrij van stof en micro- organismen en goede absorptie. Voor ratten kan daarnaast gedroogde maïskernen van Corbo aangeraden worden: iets duurder dan zaagsel, maar stofvrij en een goede absorptie, waardoor het langer mee gaat dan zaagsel.
Tekst: Evelien Testerink-Baas
«
Laatste verandering: 22 Juni 2010, 12:46:53 door kurtlippens
»
Observatie is de beste leermeester !
www.schildpadden.net
alen-v
Geochelone elegans
«
Antwoord #34 Gepost op:
19 Juli 2010, 20:36:30 »
Hierbij dan, zoals beloofd, de foto's na het volledig aankleden van het terrarium. Meningen zijn altijd welkom! Ik heb er mijn best op gedaan en zoveel mogelijk aan de schildpadden gedacht. Vanwege deze reden heb ik het aantal planten ook volledig teruggebracht naar het minimum en zoveel mogelijk weggewerkt zonder dat ze er last van hebben. De lampen waar ik uiteindelijk voor heb gekozen:
Als warmte en uv lamp : Solar RaptorUVB HQI lamp 35 Watt
Als daglicht lamp: Daglicht TL-Buis 18 Watt ( beiden besteld op reptielenlampen.nl)
Als grond heb ik toch gekozen voor de cocopeat. Daarbij heb ik nog een vraagje: ik ben van plan om iedere ochtend en avond de bodem en de stenen te 'sprayen' met water, zodat het niet teveel gaat stoffen en dat het redelijk vochtig blijft voor de schildpadden; is dit aan te raden? Ik probeer het een beetje te vergelijken met dauw in hun natuurlijke habitat.
Mvg,
Alen
EDIT:
Het lukt me helaas niet om de overige foto's ( 4 in totaal) erop te zetten, hij geeft aan dat het te groot is ( iedere foto is ca. 1MB), als iemand me uit wil leggen hoe ik de overige foto's toevoeg, zal ik dat zeker doen!
[verwijderd door de beheerder]
Zelda
Geochelone elegans
Reggie en Veggie.
«
Antwoord #35 Gepost op:
19 Juli 2010, 20:55:22 »
Knap gedaan!
Trotse eigenaar van 2 griekjes, Reggie en Veggie en 4 geelwangen en 1 muskus.
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
Centrochelys sulcata
«
Antwoord #36 Gepost op:
19 Juli 2010, 21:05:18 »
Citaat van: alen-v op 19 Juli 2010, 20:36:30
EDIT:
Het lukt me helaas niet om de overige foto's ( 4 in totaal) erop te zetten, hij geeft aan dat het te groot is ( iedere foto is ca. 1MB), als iemand me uit wil leggen hoe ik de overige foto's toevoeg, zal ik dat zeker doen!
De bijlagenfolder dient eigenlijk niet om foto's te plaatsen (blijven ook maar tijdelijk staan) maar voor excel of word documenten, je moet foto's eerst gaan uploaden op imageshack of photobucket, uitleg vind je hier:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,303.0.html
of hier voor photobucket :
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,5413.0.html
www.schildpadden.net
alen-v
Geochelone elegans
«
Antwoord #37 Gepost op:
19 Juli 2010, 21:21:59 »
Citaat van: kurtlippens op 19 Juli 2010, 21:05:18
Citaat van: alen-v op 19 Juli 2010, 20:36:30
EDIT:
De bijlagenfolder dient eigenlijk niet om foto's te plaatsen (blijven ook maar tijdelijk staan) maar voor excel of word documenten, je moet foto's eerst gaan uploaden op imageshack of photobucket, uitleg vind je hier:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,303.0.html
of hier voor photobucket :
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,5413.0.html
Dank! Hierbij dan alle 4 foto's:
Rest mij slechts nog één vraag:
Als grond heb ik toch gekozen voor de cocopeat. Daarbij heb ik nog een vraagje: ik ben van plan om iedere ochtend en avond de bodem en de stenen te 'sprayen' met water, zodat het niet teveel gaat stoffen en dat het redelijk vochtig blijft voor de schildpadden; is dit aan te raden? Ik probeer het een beetje te vergelijken met dauw in hun natuurlijke habitat.
Mvg,
Alen
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
Centrochelys sulcata
«
Antwoord #38 Gepost op:
19 Juli 2010, 21:28:11 »
Ja moet de coccopeat in elk geval vochtig houden, sproeien kan dus zeker geen kwaad tijdens de ochtend en avond
PS: foto's plaatsen op het andere forum kan op dezelfde manier als hier, gewoon de links daar ook plaatsen.
www.schildpadden.net
alen-v
Geochelone elegans
«
Antwoord #39 Gepost op:
19 Juli 2010, 21:51:58 »
Citaat van: kurtlippens op 19 Juli 2010, 21:28:11
Ja moet de coccopeat in elk geval vochtig houden, sproeien kan dus zeker geen kwaad tijdens de ochtend en avond
PS: foto's plaatsen op het andere forum kan op dezelfde manier als hier, gewoon de links daar ook plaatsen.
Thanks, voor alle hulp!
Alen
marion
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
«
Antwoord #40 Gepost op:
19 Juli 2010, 22:21:07 »
Dat terrarium ziet er erg mooi uit zeg.
Liggen de stenen die gestapeld liggen wel veilig, want ze kunnen af en toe flink graven en dingen verplaatsen.
alen-v
Geochelone elegans
«
Antwoord #41 Gepost op:
19 Juli 2010, 22:40:05 »
Citaat van: marion op 19 Juli 2010, 22:21:07
Dat terrarium ziet er erg mooi uit zeg.
Liggen de stenen die gestapeld liggen wel veilig, want ze kunnen af en toe flink graven en dingen verplaatsen.
Dank je!
Stenen liggen m.i. veilig, heb ze goed getest tegen wiebelen en gewicht erop, geen beweging in te krijgen. Stenen zijn ook allemaal lichtjes ingegraven zodat ze niet zomaar los komen.
aurora
Geochelone elegans
dit is Gino
«
Antwoord #42 Gepost op:
19 Juli 2010, 23:55:52 »
mooie terrarium,daar zullen ze zeker goed in voelen
alen-v
Geochelone elegans
«
Antwoord #43 Gepost op:
20 Juli 2010, 00:08:31 »
Citaat van: aurora op 19 Juli 2010, 23:55:52
mooie terrarium,daar zullen ze zeker goed in voelen
Dank je voor je berichtje!
Ik zal zeker mijn best doen om het ze zo comfortabel als mogelijk te maken
Alen
halk
Stigmochelys pardalis
Netherlands
«
Antwoord #44 Gepost op:
22 Juli 2010, 17:47:36 »
mooi terrarium, vooral de achtergrond is erg mooi.
hoe hoog hangt jou lamp van de grond en hoe warm wordt het eronder?
ikzelf heb namelijk een 40W lamp die te warm word en een 25W lampje die te koud blijft, vandaar dat ik ut me even afvroeg
Testudo hermanni boettgeri 0.0.2
Pagina's:
1
2
[
3
]
4
Print
« vorige
volgende »
Ga naar:
Selecteer een bestemming:
-----------------------------
ALGEMEEN FORUM
=> LEES EERST DIT !
=> Voorstellen
===> Interviews
=> Hier kunnen beginners of toekomstige liefhebbers terecht
=> Wil je gewoon iets kwijt
=> Meetings - bijeenkomsten
=> POLL
=> FOTO S PLAATSEN OP WWW.SCHILDPADDEN.NET?
===> VIDEOBEELDEN Schildpadden
=> Geschiedenis Schildpadden Algemeen
===> Tempels
=> Fossielen en botten Schildpadden
=> Land-waterschildpadden : artikels
===> Foto's Galapagos schildpadden
=====> Eilanden van het Galapagos archipel
===> Gopherus polyphemus
===> Glyptemys muhlenbergii
===> Clemmys guttata
===> IUCN REDLIST 1
===> IUCN REDLIST 2
LANDSCHILDPADDEN ALGEMEEN
=> FOTOLIJST LANDSCHILDPADDEN
=> Landschildpadden algemeen
=> Landschildpadden: voeding
=> Landschildpadden: winterslaap
=> Nakweek landschildpadden
=> Geslacht bepaling bij landschildpadden
=> Landschildpadden : ziekte en gezondheid
=> Huisvesting landschildpadden
===> Fototopic terrariums v landschildpadden
===> Fototopic buitenverblijven v landschildpadden
WATERSCHILDPADDEN
=> FOTOLIJSTEN WATERSCHILDPADDEN
===> Fotolijst softshell/flapshell/pignose schildpadden
===> Fotolijst Graptemys spp
===> Fotolijst Malaclemys terrapin
===> Pangshura
===> Pleurodira - Chelidae - Chelidinae
===> Podocnemis
=> Faq's Waterschildpadden
=> Waterschildpadden: voeding
=> Waterschildpadden: winterslaap
=> Waterschildpadden: geslacht
=> Waterschildpadden: nakweek
=> Waterschildpadden: ziekten
=> Waterschildpadden: algemeen
=> Waterschildpadden huisvesting
=> Waterschildpadden techniek
=> Soortgebonden subboarden waterschildpadden
===> Trachemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Graptemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Mauremys
===> Pseudemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Macrochelys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Chelydra
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Ocadia sinensis
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Chrysemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Emydura
=====> Fotos
KINOSTERNIDAE
=> Kinosternidae
===> Claudius
=====> Algemeen
=====> Claudius angustatus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Voeding
=====> Ziekte en gezondheid
=====> Geslachtsbepaling
===> Kinosternon
=====> Algemeen
=====> Kinosternon acutum
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon alamosae
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon angustipons
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon arizonense
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon baurii
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon chimalhuaca
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon creaseri
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon cruentatum
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon dunni
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon durangoense
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon flavescens
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon herrerai
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon hirtipes
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon integrum
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon leucostomum
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon oaxacae
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon scorpoides
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon sonoriense
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon subrubrum
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Voeding
=====> Geslachtsbepaling
=====> Soortbepaling
=====> Hybriden
=====> Intergrades
===> Staurotypus
=====> Algemeen
=====> Staurotypus salvinii
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Staurotypus triporcatus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Voeding
=====> Geslachtsbepaling
=====> Soortbepaling
===> Sternotherus
=====> Algemeen
=====> Sternotherus carinatus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Sternotherus depressus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Sternotherus minor
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Sternotherus odoratus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Voeding
=====> Geslachtsbepaling
=====> Soortbepaling
=====> Hybriden
=====> Intergrades
TERRAPENE SPP
=> Terrapene spp
===> Voorwoord Terrapene spp. (stamboek)
===> Terrapene carolina carolina
=====> Natuurlijk habitat/leefgebied
=====> Algemeen
=====> Natuurlijk onderzoek
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina triunguis
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina bauri
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina major
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina mexicana
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina yucatana
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene nelsoni
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene coahuila
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene ornata ornata
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene ornata luteola
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Soortbepaling + foto
===> Gevonden fossielen Terrapene spp.
===> Opvang voor Terrapene spp.
===> Huisvesting voor Terrapene spp.
===> Stamboek Terrapene carolina bauri
===> Stamboek Terrapene coahuila
===> Informatie in de media Terrapene spp.
===> Ziekten Terrapene spp.
===> Natuurbescherming Terrapene spp.
===> Vertaling www.bauri.de Irmi Jasser-Hager
===> Wetgeving Terrapene spp.
===> Voeding Terrapene spp.
===> Winterslaap Terrapene spp.
===> Kweek Terrapene spp.
===> Stamboek mededeling algemeen
===> Studbook announcement general
===> Anuncios del libro de sementales general
===> Studbuch mitteilung allgemein
===> Terrapene algemeen close-up/micro foto's