Hallo allemaal,
Sinds kort ben ik lid van dit forum. Naast alle informatie op deze site en elders heb ik de behoefte om een voor mij centrale topic aan te maken waar iedereen die daartoe bereid is mij tips kan geven over de binnenkort door mij te houden Testudo Hermanni Boettgeri. Ik koop deze dieren van een particuliere hobbykweker waarvan ik al zeer veel bruikbare informatie heb gekregen die tevens lid is van de Nederlands Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV). Ook zal hij de benodigde CITES papieren voor mij verzorgen. Even alle feiten op een rijtje:
Begin juli worden de diertjes verwacht. Ik schaf dan twee Grieken aan. Ik zal deze houden in de reeds door mij gekochte terrarium van 100x50x50, zie
http://www.reptielenland.nl/index.php?/shop/terraria/starfood/panorama_terrarium_100x50x50.html voor foto en specificaties. Deze bak is op verschillende adviezien gekocht en heb van velen gehoord dat de maten ( zeker voor de eerste jaren) perfect zijn.
De dieren zullen uitsluitend binnen worden gehouden daar ik, helaas, niet beschik over een buitenruimte om ze in de zomer buiten te houden. Dit is natuurlijk wel een beetje jammer maar ik denk dat ik met de juiste uitrusting en verzorging de dieren het erg naar hun zin kan maken.
Als bodembedekking ga ik gebruiken cocopeat potgrond. Dit op aanraden van de verkoper. Vraag: Hoe kan ik dit het beste vochtig houden en hoe vochtig moet dit zijn? Hoe vaak is het aan te raden dit volledig te verschonen?
Gistocal/Sepia is mij aangeraden als kalk/vitaminepreparaat. Ook hierover heb ik verschillende tips gehad dat dit een uitstekend middel is. Vraag: Hoe vaak is aan te raden deze vitaminepreparaten te geven?
Verder wordt er ook gezorgd voor een stukje leisteen ( waar de dieren zich kunnen opwarmen en evt op kunnen eten zonder dat het teveel vervuild wordt), een drinkbakje en een schuil/klimplekje. Evt. attributen zal ik alleen toevoegen als dit niet in de weg komt te zitten van de schildpadden; hun belang staat natuurlijk voorop!
Ook zit ik te denken aan een achterwand zoals bijvoorbeeld deze:
http://www.reptielenland.nl/index.php?/shop/achterwanden/3d_achterwand_88x55_cm.htmlAangezien het een harde toplaag heeft lijkt het me veilig voor de dieren. Als iemand hier andere gedachtes over heeft, sta ik daar natuurlijk voor open!
Mijn grootste vraag/zorg komt nu: ik hoor ontzettend veel verschillende geluiden m.b.t. daglicht/warmte/uv-licht. Hierover zou ik graag duidelijkheid willen:
-Welke lampen heb ik nodig voor mijn terrarium?
-Wat is de aan te raden temperatuur? ( verkoper raadt aan een max. temp van 35 graden direct onder de lamp en in de rest van het terrarium ong. 25 graden, hoe realiseer je deze spreiding?)
-Moet ik drie verschillende lampen ( warmte, daglicht, uv-lamp) of is dit overbodig/teveel?
-Moet ik het ritme van het daglicht voor ons ( mensen) aanhouden als ritme voor in het terrarium?
-Wat is aan te raden mbt UVB licht? Ik neem aan dat dit niet de hele dag door hoeft te schijnen?
De tip die ik nu heb gekregen m.b.t. UVB lamp is volgende:
http://www.reptielenlampen.nl/winkel/contents/nl/p90.htmlWat vinden jullie hiervan? Doen, of een andere?
En als het deze wordt, welke andere lampen zijn er dan nog noodzakelijk? ( liefst in dezelfde onlinewinkel, is wel zo makkelijk met aanschaffen)
Ik besef dat dit ontzettend veel vragen zijn maar ik hoop dat jullie hiervoor open staan en ieder antwoord helpt mij de goede richting op! Ik hoop dan ook dat dit een 'standaard'-topic kan worden voor veel beginners met dezelfde vragen, aangezien ik in veel aspecten overeen kom met een beginner.
Mijn terrarium is in bestelling dus nog niet in mijn bezit. Zodra ik deze heb ontvangen, en ook al heb aangekleed zal ik daar zeker foto's van posten! Ook als de dieren eenmaal in mijn bezit zijn krijgen jullie ( de geïnteresseerden) deze te zien!
Alvast iedereen ontzettend bedankt voor al jullie reacties en antwoorden, ik weet zeker dat ik er alleen maar wijzer van wordt! Ik zal proberen evt. vragen/reacties z.s.m. van een antwoord te voorzien.
Met vriendelijke groet,
Alen