SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

180991 aantal berichten in 13170 topics door 2059 geregistreerde leden Nieuwste lid: sampie
** STARTPAGINA FORUM HELP WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: Twee nieuwe Grieken en huisvesting  (gelezen 2352 keer)
alen-v
Geochelone elegans
*

« Gepost op: 15 Juni 2010, 21:44:30 »

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik lid van dit forum. Naast alle informatie op deze site en elders heb ik de behoefte om een voor mij centrale topic aan te maken waar iedereen die daartoe bereid is mij tips kan geven over de binnenkort door mij te houden Testudo Hermanni Boettgeri. Ik koop deze dieren van een particuliere hobbykweker waarvan ik al zeer veel bruikbare informatie heb gekregen die tevens lid is van de Nederlands Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV). Ook zal hij de benodigde CITES papieren voor mij verzorgen. Even alle feiten op een rijtje:

Begin juli worden de diertjes verwacht. Ik schaf dan twee Grieken aan. Ik zal deze houden in de reeds door mij gekochte terrarium van 100x50x50, zie http://www.reptielenland.nl/index.php?/shop/terraria/starfood/panorama_terrarium_100x50x50.html voor foto en specificaties. Deze bak is op verschillende adviezien gekocht en heb van velen gehoord dat de maten ( zeker voor de eerste jaren) perfect zijn.

De dieren zullen uitsluitend binnen worden gehouden daar ik, helaas, niet beschik over een buitenruimte om ze in de zomer buiten te houden. Dit is natuurlijk wel een beetje jammer maar ik denk dat ik met de juiste uitrusting en verzorging de dieren het erg naar hun zin kan maken.

Als bodembedekking ga ik gebruiken cocopeat potgrond. Dit op aanraden van de verkoper. Vraag: Hoe kan ik dit het beste vochtig houden en hoe vochtig moet dit zijn? Hoe vaak is het aan te raden dit volledig te verschonen?

Gistocal/Sepia is mij aangeraden als kalk/vitaminepreparaat. Ook hierover heb ik verschillende tips gehad dat dit een uitstekend middel is. Vraag: Hoe vaak is aan te raden deze vitaminepreparaten te geven?

Verder wordt er ook gezorgd voor een stukje leisteen ( waar de dieren zich kunnen opwarmen en evt op kunnen eten zonder dat het teveel vervuild wordt), een drinkbakje en een schuil/klimplekje. Evt. attributen zal ik alleen toevoegen als dit niet in de weg komt te zitten van de schildpadden; hun belang staat natuurlijk voorop!

Ook zit ik te denken aan een achterwand zoals bijvoorbeeld deze: http://www.reptielenland.nl/index.php?/shop/achterwanden/3d_achterwand_88x55_cm.html
Aangezien het een harde toplaag heeft lijkt het me veilig voor de dieren. Als iemand hier andere gedachtes over heeft, sta ik daar natuurlijk voor open!

Mijn grootste vraag/zorg komt nu: ik hoor ontzettend veel verschillende geluiden m.b.t. daglicht/warmte/uv-licht. Hierover zou ik graag duidelijkheid willen:
-Welke lampen heb ik nodig voor mijn terrarium?
-Wat is de aan te raden temperatuur? ( verkoper raadt aan een max. temp van 35 graden direct onder de lamp en in de rest van het terrarium ong. 25 graden, hoe realiseer je deze spreiding?)
-Moet ik drie verschillende lampen ( warmte, daglicht, uv-lamp) of is dit overbodig/teveel?
-Moet ik het ritme van het daglicht voor ons ( mensen) aanhouden als ritme voor in het terrarium?
-Wat is aan te raden mbt UVB licht? Ik neem aan dat dit niet de hele dag door hoeft te schijnen?

De tip die ik nu heb gekregen m.b.t. UVB lamp is volgende:
http://www.reptielenlampen.nl/winkel/contents/nl/p90.html
Wat vinden jullie hiervan? Doen, of een andere?
En als het deze wordt, welke andere lampen zijn er dan nog noodzakelijk? ( liefst in dezelfde onlinewinkel, is wel zo makkelijk met aanschaffen)

Ik besef dat dit ontzettend veel vragen zijn maar ik hoop dat jullie hiervoor open staan en ieder antwoord helpt mij de goede richting op! Ik hoop dan ook dat dit een 'standaard'-topic kan worden voor veel beginners met dezelfde vragen, aangezien ik in veel aspecten overeen kom met een beginner.

Mijn terrarium is in bestelling dus nog niet in mijn bezit. Zodra ik deze heb ontvangen, en ook al heb aangekleed zal ik daar zeker foto's van posten! Ook als de dieren eenmaal in mijn bezit zijn krijgen jullie ( de geïnteresseerden) deze te zien!

Alvast iedereen ontzettend bedankt voor al jullie reacties en antwoorden, ik weet zeker dat ik er alleen maar wijzer van wordt! Ik zal proberen evt. vragen/reacties z.s.m. van een antwoord te voorzien.

Met vriendelijke groet,

Alen
Barbara
Dipsochelys dussumieri

Germany Germany

« Antwoord #1 Gepost op: 15 Juni 2010, 22:38:27 »

Ik snap dat je in de war raakt van alle tips enz.
Dat had ik ook toen ik pas op het forum kwam.
Iedereen doet het weer anders en ieder doet dit uit eigen ervaring en wat diegene het beste lijkt.
Er zijn erg veel stukken over lampen. De site van Frans is goed.
Ik kan alleen maar zeggen hoe ik het doe
De lampen branden bij mij de hele dag ook de UV
Ik heb UV-TL lampen en gewone reflectorbolletjes van 40watt
De lampen staan op een tijdschakelaar en gaan 's morgens om 08.00u aan en 's avonds om 20.00u uit gelang het jaargetijde.
Mijn grondsoort is Cocopeat gemengt met potgrond en brekerszand
Ik sproei iedere ochtend met zo'n spuit die je op kunt pompen(plantenspuit)
Ik geef ze 1x per week calcium enz. over hun eten.
alen-v
Geochelone elegans
*

« Antwoord #2 Gepost op: 15 Juni 2010, 23:44:50 »

Hoi Barbara,

Bedankt voor je berichtje. Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt; in veel gevallen zit er een grote persoonlijke factor aan en is er denk ik niet één standaard 'goed' of 'fout'. Iedereen heeft zo zijn eigen manieren om de schildpadden op te voeden en dit maakt ze waarschijnlijk ook wel zo divers. Ik denk dat ik zelf, op jouw advies en op advies van een andere schildpaddenhouder, de UVB lamp door laat schijnen, dit doet de zon immers ook de hele dag in hun natuurlijke habitat. En natuurlijk zorgen voor genoeg schuilplekken zodat ze zelf de keuze hebben wat ze willen. Heb jij overigens een UVB lamp over de gehele lengte van je terrarium of alleen in een bepaalde hoek? En heb jij tevens gekozen voor een UVB lamp die ook warmte afgeeft of heb je hiervoor een aparte warmtelamp?

Gr,

Alen
Barbara
Dipsochelys dussumieri

Germany Germany

« Antwoord #3 Gepost op: 16 Juni 2010, 01:09:39 »

Alen, dan moet je even goed lezen.
Ik heb een UVB_TL over de lengte van mijn bak en een gewoon bolletje(peertje) als warmte lamp.
alen-v
Geochelone elegans
*

« Antwoord #4 Gepost op: 16 Juni 2010, 10:37:47 »

Sorry dit werd mij niet helemaal duidelijk uit je vorige bericht maar bedankt voor het antwoord.

Ik denk dat ik ervoor kies om in één hoek ( linkerhoek) warmte en UV lamp op te hangen en over de lengte van het terrarium een daglichtlamp, zodat de schildpadjes zelf kunnen uitmaken hoelang en vaak ze onder de UVB lamp willen liggen. Is een combilamp van warmte en UV aan te raden of twee losse lampen?

Gr,

Alen
sd reptiles
Geochelone elegans
*

« Antwoord #5 Gepost op: 16 Juni 2010, 17:08:05 »

Als je ze niet buiten kan houden zou ik er geen kopen of mischien kiezen voor een andere soort.
Ik denk dat ze binnen alleen maar zullen wegkwijnen...
alen-v
Geochelone elegans
*

« Antwoord #6 Gepost op: 16 Juni 2010, 17:13:14 »

Als je ze niet buiten kan houden zou ik er geen kopen of mischien kiezen voor een andere soort.

Bedankt voor je antwoord. Ligt er denk ik voor 90% aan hoe aangenaam je het voor de dieren kunt maken en hoeveel je in de verzorging steekt. Daarnaast kunnen ze in de zomer wellicht wel in de ( nog aan te leggen) tuin die vermoedelijk voor komende zomer klaar zal zijn.
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #7 Gepost op: 16 Juni 2010, 20:35:31 »

Mja... ik dènk persoonlijk dat het eventueel binnenshuis wegkwijnen slechts afhankelijk is van 1 factor: de eigenaar.
Indien deze alle benodigde criteria voor het huisvesten / verzorgen optimaal in orde heeft, zitten de dieren er (in my humble opinion) mogelijk nog beter bij dan dieren die bij andere liefhebbers de hele zomer in een konijnenren op een keurig gemaaid grasveldje zitten...

Ik krijg sterk de indruk dat de topicstarter zéér serieus alle benodigde criteria tegen elkaar afweegt en tracht het optimale voor zijn dieren te bewerkstelligen. Dit merk ik aan de manier waarop hij zichzelf inleest en meerdere opties mbt licht / verwarming uitvoerig analyseert.
Dit noem ik nog eens "goed beslagen ten ijs komen" (voor de Vlamingen: een Nederlandse uitdrukking voor "jezelf gedegen voorbereiden Knipoog ).
Deze voorbereiding doet hij namelijk nog voordat hij de dieren of zelfs het verblijf in zijn bezit heeft  cool zeg

Een verblijf binnenshuis dat de juiste bodembedekking heeft, voldoende groot is, waar gevarieerde onkruiden worden aangeboden, een dag- / nachtritme is met daglicht èn UV + warmtespot, calciumaanbod... Dat doet in principe niet onder voor een buitenverblijf.
Het wegkwijnen gebeurt bij eigenaar die een te kleine bak hebben, eenzijdig voeren, geen UV, te droge bodem.....  afvragend...

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
0.1.0 Kinosternon baurii
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

Centrochelys sulcata

« Antwoord #8 Gepost op: 16 Juni 2010, 20:42:24 »

Ikzelf ben van mening dat je toch beter een tropische soort kiest voor binnenhuis, daarmee de activiteit van Testudo hermanni boettgeri  in acht genomen (en zeker 2 samen, veel zal afhangen van het geslacht).
Ook de seizoenswissel (periode naar de winterslaap toe) is moeilijk na te bootsen binnen, tenzij je een geaclimatiseerde ruimte hebt...
Maar niet onmogelijk...

Het wegkwijnen gebeurt bij eigenaar die ... geen UV
Betwijfel ik persoonlijk sterk..
Lichtsterke en spectrum is uitermate belangrijk maar of UVB ook persé nodig is...ik zoek in elk geval nog altijd naar het verschil met/zonder  knipoog
« Laatste verandering: 16 Juni 2010, 20:55:41 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

Centrochelys sulcata

« Antwoord #9 Gepost op: 16 Juni 2010, 20:58:41 »

Citaat
Moet ik het ritme van het daglicht voor ons ( mensen) aanhouden als ritme voor in het terrarium?
De daglengte mag ongeveer hetzelfde zijn als buiten .

Citaat
-Wat is de aan te raden temperatuur? ( verkoper raadt aan een max. temp van 35 graden direct onder de lamp en in de rest van het terrarium ong. 25 graden, hoe realiseer je deze spreiding?)
Temperatuurgradiënt bereik je door de warmtelamp(en) uit het midden van de bak op te hangen, door de warmtespot lager of hoger te hangen (meten is weten) , 25°C  en 35°C op de baskingplaats is prima als zomertemperatuur  overdag knipoog
« Laatste verandering: 16 Juni 2010, 21:21:05 door kurtlippens » Gelogd

Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #10 Gepost op: 16 Juni 2010, 21:44:38 »

Ikzelf ben van mening dat je toch beter een tropische soort kiest voor binnenhuis, daarmee de activiteit van Testudo hermanni boettgeri  in acht genomen (en zeker 2 samen, veel zal afhangen van het geslacht).
Ook de seizoenswissel (periode naar de winterslaap toe) is moeilijk na te bootsen binnen, tenzij je een geaclimatiseerde ruimte hebt...
Maar niet onmogelijk...

Lichtsterke en spectrum is uitermate belangrijk maar of UVB ook persé nodig is...ik zoek in elk geval nog altijd naar het verschil met/zonder  knipoog

Kurt,

Met alle respect, maar je quote slechts een gedeelte van mijn uitspraak  Knipoog.
Ik bedoel dat wegkwijnen van de dieren binnenshuis te te wijten zal zijn aan een eigenaar die meerdere factoren ( waaronder gebrek aan UV ) niet in orde heeft.
Jouw quote wekt de indruk dat ik UV op zichzelf een zaligmakend iets vind, wat ik niet het geval vind... Slechts een onderdeel van het totaalplaatje.

Ik beweer ook niet dat een tropische soort wellicht geen beter keuze zou zijn geweest, maar blijf van mening dat het (indien aan alle criteria wordt voldaan) binnen houden van Grieken prima mogelijk zou moeten zijn.
De volwassen dieren zullen een verblijf nodig hebben dat groter is dan 100 x 50 cm... maar indien dat kan worden gerealiseerd; prima... toch ?
Je opmerking over de activiteit van de soort is een terechte... maar in een voldoende groot verblijf moet ook dit op te vangen zijn?

Ik refereer tevens naar Griekse Landschildpadden, Holger Vetter,pagina 129 t/m 131  bandido

Vwb toewerken naar de winterslaap.
Afbouwen daglichtlengte... Kwestie van de timer aanpassen en de lampen dagelijks steeds iets korter laten branden ?
Temperatuur afbouwen... in de overgangfase een lager wattage warmtespot plaatsen ?
Temperatuur verder afbouwen.... 's nachts de dieren in een kouder vertrek ( tussen 10 - 15 graden ) laten slapen ?

Ik denk slechts hardop hoor  knipoog

Moet overigens eerlijk opmerken dat ik persoonlijk ook een absoluut voorstander ben van het buiten huisvesten van Grieken, indien de mogelijkheid dit toelaat. Lukt dit niet, dan is het handig te overwegen een Griek wel de juiste soort is voor je.
Aan de andere kant: De manier waarop de topicstarter nú al met hobby bezig is getuigt van een wil om álles te doen om het binnen wèl goed te kunnen doen... Vanwege die instelling denk ik dan ook dat het prima zou moeten kunnen.... Mits echter overal rekening mee wordt gehouden.

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
0.1.0 Kinosternon baurii
alen-v
Geochelone elegans
*

« Antwoord #11 Gepost op: 16 Juni 2010, 21:56:57 »

Citaat
Moet ik het ritme van het daglicht voor ons ( mensen) aanhouden als ritme voor in het terrarium?
De daglengte mag ongeveer hetzelfde zijn als buiten .

Citaat
Temperatuurgradiënt bereik je door de warmtelamp(en) uit het midden van de bak op te hangen, door de warmtespot lager of hoger te hangen (meten is weten) , 25°C  en 35°C op de baskingplaats is prima als zomertemperatuur  overdag knipoog

Hoi Kurt,

Bedankt voor je antwoorden, hier kan ik weer mee verder!

Gr,

Alen
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

Centrochelys sulcata

« Antwoord #12 Gepost op: 16 Juni 2010, 21:59:07 »

Een nuttige tip, het boek waar ook Kenneth naar verwijst: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,2892.0.html
Erg nuttig praktijkboek als je met deze soort begint  knipoog

alen-v
Geochelone elegans
*

« Antwoord #13 Gepost op: 16 Juni 2010, 22:04:55 »

Maar niet onmogelijk...

Kurt,

Met alle respect, maar je quote slechts een gedeelte van mijn uitspraak  Knipoog.
Ik bedoel dat wegkwijnen van de dieren binnenshuis te te wijten zal zijn aan een eigenaar die meerdere factoren ( waaronder gebrek aan UV ) niet in orde heeft.
Jouw quote wekt de indruk dat ik UV op zichzelf een zaligmakend iets vind, wat ik niet het geval vind... Slechts een onderdeel van het totaalplaatje.

Ik beweer ook niet dat een tropische soort wellicht geen beter keuze zou zijn geweest, maar blijf van mening dat het (indien aan alle criteria wordt voldaan) binnen houden van Grieken prima mogelijk zou moeten zijn.
De volwassen dieren zullen een verblijf nodig hebben dat groter is dan 100 x 50 cm... maar indien dat kan worden gerealiseerd; prima... toch ?
Je opmerking over de activiteit van de soort is een terechte... maar in een voldoende groot verblijf moet ook dit op te vangen zijn?

Ik refereer tevens naar Griekse Landschildpadden, Holger Vetter,pagina 129 t/m 131  bandido

Vwb toewerken naar de winterslaap.
Afbouwen daglichtlengte... Kwestie van de timer aanpassen en de lampen dagelijks steeds iets korter laten branden ?
Temperatuur afbouwen... in de overgangfase een lager wattage warmtespot plaatsen ?
Temperatuur verder afbouwen.... 's nachts de dieren in een kouder vertrek ( tussen 10 - 15 graden ) laten slapen ?

Ik denk slechts hardop hoor  knipoog

Moet overigens eerlijk opmerken dat ik persoonlijk ook een absoluut voorstander ben van het buiten huisvesten van Grieken, indien de mogelijkheid dit toelaat. Lukt dit niet, dan is het handig te overwegen een Griek wel de juiste soort is voor je.
Aan de andere kant: De manier waarop de topicstarter nú al met hobby bezig is getuigt van een wil om álles te doen om het binnen wèl goed te kunnen doen... Vanwege die instelling denk ik dan ook dat het prima zou moeten kunnen.... Mits echter overal rekening mee wordt gehouden.

Hoi Kenneth,

Bedankt voor je berichtje. Ik ben inderdaad ook van mening dat het wel goed moet lukken, wellicht niet het meest ideale, maar ik zal er zeker alles aan doen om het de dieren zo natuurlijk en gemakkelijk als mogelijk te maken. Verder is er bij ons ook een tuin in aanleg, met goede hoop volgend jaar klaar en dan een buitenverblijf realiseren voor de mooiere maanden, dus er wordt aan gewerkt allemaal! engeltje, onschuld

Ook erg bedankt voor de complimentjes, ik doe inderdaad mijn best om in deze periode alles klaar te krijgen om het voor de Griekjes aangenaam te maken. Ben nog maar een echte beginner dus alle hulp en tips zijn méér dan welkom!! Probeer ook onwijs veel van deze topics door te lezen, staat erg veel informatie in, erg handig Smiley

Gr,

Alen

P.S. Update: m'n bak ontvang ik eindelijk vrijdag! Brede lach Dan begint het zaag en paswerk...
alen-v
Geochelone elegans
*

« Antwoord #14 Gepost op: 16 Juni 2010, 22:05:46 »

Een nuttige tip, het boek waar ook Kenneth naar verwijst: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,2892.0.html
Erg nuttig praktijkboek als je met deze soort begint  knipoog

Ja inderdaad ik zag er al meerdere verwijzingen naar, thanks voor de tip! Heb zelf het boek Landschildpadden van Hartmut Wilke gelezen, vond ik ook erg handig maar hoe meer hoe beter denk ik maar!
Pagina's: [1] 2 3 4 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[Vandaag om 21:29:03]

[Vandaag om 21:24:21]

door Tim
[Vandaag om 20:56:30]

[Vandaag om 20:55:10]

door Louis
[Vandaag om 19:41:27]

[Vandaag om 18:08:38]

door Camilio
[Vandaag om 13:22:36]

door Camilio
[Vandaag om 11:39:16]

[Vandaag om 09:51:18]

[Vandaag om 08:58:40]

[Vandaag om 05:14:19]

door SEN.C
[Gisteren om 21:08:17]

door mendy
[Gisteren om 19:26:31]

door Sandy
[Gisteren om 19:15:37]

[Gisteren om 17:27:13]

[Gisteren om 16:53:15]

[Gisteren om 15:11:46]

[Gisteren om 14:58:12]

door Willem
[Gisteren om 09:33:03]

[Gisteren om 00:33:43]

door Wallah
[29 Mei 2012, 21:27:25]

door Felien
[29 Mei 2012, 19:02:30]

[29 Mei 2012, 13:45:13]

door Femke_M
[29 Mei 2012, 08:35:54]

[29 Mei 2012, 02:49:23]

door Femke_M
[28 Mei 2012, 21:24:39]

door Femke_M
[28 Mei 2012, 21:22:24]

door Sandy
[28 Mei 2012, 21:09:51]

[28 Mei 2012, 15:31:32]

door Tom O.
[28 Mei 2012, 13:50:26]

door daf
[28 Mei 2012, 12:08:10]

door daf
[28 Mei 2012, 12:05:57]

door daf
[28 Mei 2012, 12:03:04]

[27 Mei 2012, 23:54:29]

[27 Mei 2012, 22:40:50]

door pubelia
[27 Mei 2012, 22:32:29]

door Jerre
[27 Mei 2012, 21:37:17]

door foutiti
[27 Mei 2012, 16:15:11]

[26 Mei 2012, 23:06:54]

door Arnaud
[26 Mei 2012, 21:00:45]

door Tom O.
[26 Mei 2012, 16:41:29]

[26 Mei 2012, 12:07:39]

[26 Mei 2012, 12:04:59]

[26 Mei 2012, 10:46:59]

door anneke
[25 Mei 2012, 19:40:38]

[25 Mei 2012, 18:57:25]

[25 Mei 2012, 18:03:27]

[25 Mei 2012, 18:00:09]

[16 Mei 2012, 01:28:24]

door Sjarrel
[15 Mei 2012, 18:54:53]

door nielo
[15 Mei 2012, 18:48:11]
SuperFora Opties
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
31 Mei 2012, 22:23:29

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Artikelen