Barbara
Dipsochelys dussumieri

Germany
|
 |
« Gepost op: 7 Juni 2010, 00:10:07 » |
Ik heb een recept gevonden om Pissebedden te kweken. Dit ga ik morgen proberen. Ik kweek ze in grote curverbakken van 40 x 40 x 30. Substraat waar ik ze op zet is een mengsel van cocospeat met dorre bladeren. Daar bovenop leg ik een paar stukken schors of turf en strooi hier weer wat bladeren overheen. Ik zet de bakken weg op een plaatst waar de temperatuur ongeveer 25 a 30 graden is. Met deze temperaturen voelen de pissebedden zich het beste thuis en vermeerderen ze zich het best.
Voedsel wat ik ze geef is zeer gevarieerd en doe dit 1 keer per week. Voorbeelden van voer zijn: - 7 granenmeel - spirulinavlokken - schillen van banaan, niet teveel anders komt er veel mijt in de kweek - champignonschijfjes - visvlokken - bladeren van planten die ik in mijn terrarium heb staan.
De pissebedden eten ook van de gedroogde eiken en beukenbladeren. De bodem houd ik licht vochtig, niet te nat daar houden ze niet zo van. Na een paar maanden zul je zien dat de gehele bodem is vergeven van de pissebedden. Eens in de paar maanden maak ik een nieuwe box aan en ent die met een paar lepels grond uit de bestaande boxen die genoeg dieren bevatten om een succesvolle kweek te starten.
Tip: In mijn bakken gebruik ik altijd een laag bladeren als bodemgrond. Hieronder strooi ik dan een paar eetlepels met grond uit een curverbox en is de bak meteen geent met pissebedden. De pissebedden gaan dan door met kweken in het terrarium en je zult de kikkers regelmatig in het blad zien verdwijnen!!! Aquariumvissen zijn overigens ook wel te porren voor zo'n snack!
|
|
|
|
|
markooij
crewmember

Netherlands
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 7 Juni 2010, 00:12:09 » |
Gaat zo'n kweek niet ontzettend ruiken ?
|
|
|
|
|
Barbara
Dipsochelys dussumieri

Germany
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 7 Juni 2010, 00:14:21 » |
Wel nee  Boslucht en ik neem aan dat er een deksel op gaat. Het moet een beetje broeien hè En buiten zetten
|
|
|
|
|
markooij
crewmember

Netherlands
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 7 Juni 2010, 00:15:42 » |
Wel nee  Boslucht en ik neem aan dat er een deksel op gaat. Het moet een beetje broeien hè En buiten zetten Mocht je een overschot hebben bestel ik ze graag voor de landdag. Als ik zo'n kweek ga beginnen wordt mijn nek omgedraaid hier 
|
|
|
|
|
Barbara
Dipsochelys dussumieri

Germany
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 7 Juni 2010, 00:18:45 » |
Ik ga ze dan meteen voeren moet Carmix enz.
|
|
|
|
|
markooij
crewmember

Netherlands
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 7 Juni 2010, 00:32:23 » |
Goed idee !
|
|
|
|
|
|
|
Barbara
Dipsochelys dussumieri

Germany
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 7 Juni 2010, 11:11:37 » |
Ja, dat weet ik maar als je weinig ruimte hebt is zo'n curverbox handiger.
|
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 7 Juni 2010, 12:29:06 » |
Dit zal waarschijnlijk niet werken, ook insecten gaan dood aan overdosering...je kan ze hier enkel opzetten om te gutloaden enkele dagen voor het opvoeren.
|
|
|
|
Barbara
Dipsochelys dussumieri

Germany
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 7 Juni 2010, 12:51:23 » |
Oke, bedankt voor de tip 
|
|
|
|
|
BertS
Stigmochelys pardalis

Netherlands
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 7 Juni 2010, 17:57:09 » |
Heb ze zelf ook een tijdje gekweek op onderstaande manier (wel wat simpeler)
Onderstaand het stukje wat ik er toen over geschreven heb.
Pissebedden kweek opzetten
Pissebedden zijn zeer Calcium rijke voederdieren (Ca:P 13:1) die je gerust regelmatig bij mag voeren.
Omdat de winter er aan komt en ik zelf geen tuin heb is het voor mij (en vele anderen) handiger om een kweek op te zetten. Hieronder een beschrijving hoe ik het opgezet heb.
Huisvesting: Je neemt een curverbakje (45 X 25 4.50 ), er hoeft geen deksel op want ze kunnen niet bij de gladde kanten omhoog kruipen. Hier in doe je een dikke laag substraat (10cm) van tuinaarde gemengd met turf, de turf houd je bakje net even iets vochtiger dan alleen de tuinaarde waardoor je wat minder hoeft te sproeien. Leg hierover wat dode bladeren, de pissebedden zullen hier ook van eten. Ook kun je er wat stukken kurk of platte stenen o.i.d in leggen, hier kruipen ze onder waardoor je ze makkelijker kunt vangen. Verwarming is niet nodig.
Je moet de bodem ten alle tijden vochtig houden (niet nat!), dit omdat pissebedden met hun pleopoden (een soort van primitieve longen) op de onderzijde van de buik ademhalen en deze moeten altijd vochtig blijven. Droogt de bak uit dan gaan ze heel snel dood.
Voer: Eigenlijk kun je ze bijna alles wel voeren (plantaardig), ik geef ze meestal dode bladeren met een stuk aardappel. Ook kun je wat afwisselen met appel, wortel, andijvie o.i.d. De hele jonge dieren eten de uitwerpselen van de ouders.
Kweek: Pissebedden kweken het hele jaar door waardoor je meestal wel een constante kweek hebt. Na de paring houd het vrouwtje de eitjes enkele weken bij zich in een broedzak, waarna de nimfen worden geboren, die nog enige dagen in de buidel blijven. Meestal zie je tussen de 4 en 6 weken de eerste jongen al wel rondlopen.
Als je dan na een aantal weken een goede constante kweek hebt kun je ze gaan voeren.
Groet
|
|
|
|
Barbara
Dipsochelys dussumieri

Germany
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 7 Juni 2010, 18:47:39 » |
Dus in de winter kun je gewoon doorkweken? Dan zet je de bak zeker binnen vanwege de warmte
Ik heb nu een bak gemaakt met cocoapeat gemengt met beuken en andere dorre bladeren uit de tuin. Ik heb er aardappelschillen door gedaan, alles licht gesproeit en er toen stukken boomschors opgelegd.
|
|
|
|
|
|