halk
Stigmochelys pardalis

Netherlands
|
 |
« Gepost op: 25 Mei 2010, 15:11:56 » |
ik zit eraan te denken om 2 grieken te gaan halen, echter zullen dit mijn eerste schildpadden zijn.
nou was mijn plan ze een buitenverblijf te geven waar ze het hele jaar verblijven (met verwarmd nachthok en serre) echter moeten ze dan al een redelijke leeftijd hebben. nu zat ik te denken aan een caviakooi van 100-50-35 (l-b-h) om ze daar in te houden, ik heb er sporadisch iets over gelezen maar niet veel.
is dit aan te raden of is het gemakkelijker om zelf een terrarium te knutselen van 135-60-60.
kort: 1) hoelang kan je 2 grieken houden in een bak van 100-50-35 2) zelf een hok maken of een caviakooi gebruiken? 3) wat ben je (schatting) kwijt aan houd en glas voor een zelfmaken van een hok 4) moet een warmtelamp eigenlijk de hele dag aan, 5) nadat mijn grieken naar buiten zijn heb ik een lege bak (mss krijg ik me vriendin zo gek om dan ook binnen een ander soort te houden) welke zou dan geschikt zijn in een bak van 120-60-60 ongeveer?
alvast bedankt
|
|
|
|
« Laatste verandering: 25 Mei 2010, 15:38:55 door halk »
|
|
|
|
|
Barbara
Dipsochelys dussumieri

Germany
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 25 Mei 2010, 15:31:20 » |
Mijn Standaard terrariums heb ik goedkoop op MP gekocht omdat de bodem kapot was. Bodem lijmen, plaat eronder plakken en klaar is kees en je ziet er niets van. Voor weinig geld een echt terrarium. Met een terrarium van 120x 50x 50, kun je de eerste 3 jaar wel doen.
|
|
|
|
|
|
D-magic
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 25 Mei 2010, 18:13:21 » |
Ik heb evt wel een terrarium te koop, eigenlijk heb ik 3 terraria te koop.
Mocht je intresse hebben dan kan je me een PM sturen.
Ik zou toch liever voor een echt terrarium gaan ipv een cavia kooi, zo kan je de elementen beter op de juiste hoogtes houden.
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri 2.3 Geochelone Elegans 0.1.3 Indotestudo Elongata
|
|
|
Arnaud
Dipsochelys dussumieri

Moldova, Republic of
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 25 Mei 2010, 18:29:35 » |
Ik ben niet zo voor volglas terraria voor landschildpadden.......
|
2.6.2 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.3 Testudo hermanni hermanni; 0.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
|
|
|
Barbara
Dipsochelys dussumieri

Germany
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 25 Mei 2010, 18:40:52 » |
Kun je er ook bij vertellen waarom niet Arnaud want zo is het zo'n loze regel. Ik heb in mijn terra's een achterwand gemaakt en halve zijwanden, dan is het toch ook niet meer vol glas? Of bedoel je dat niet?
|
|
|
|
|
|
D-magic
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 25 Mei 2010, 19:18:46 » |
Ik ben niet zo voor volglas terraria voor landschildpadden.......
Daar ben ik ook niet voor, betonplex terraria zijn beter vindt ik. Dat merkte ik toen ik 1 elegansje eerst in een glazen terrarium had en daarna in een betonplex terrarium, hij was veel actiever en at ook veel meer opeens. Je zag dat hij het beter naar zijn zin had ( tot hoever je dat kan zien natuurlijk ).
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri 2.3 Geochelone Elegans 0.1.3 Indotestudo Elongata
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 25 Mei 2010, 19:23:53 » |
3 zijden zijn idd beter in betonplex of een andere ondoorzichtige wand. Dak in glas (of in sommige gevallen gewoon geen) kan belangrijke voordelen hebben zoals licht... Diepe bakken zoals voor de meeste soorten noodzakelijk zijn vaak te donkere bakken. Als je kamer ook nog eens een lichtstraat in het dak heeft is dit mooi meegenomen, want als je dit moet evenaren met lampen...succes...als je al slaagt zal de energieleverancier er blij mee zijn Ander voordeel van glas is een betere temperatuurgradiƫnt (verschil koele en warme zijde is veel groter) hier word nog te weinig rekening mee gehouden denk ik.
|
|
|
|
« Laatste verandering: 25 Mei 2010, 19:29:04 door kurtlippens »
|
|
|
|
|
Arnaud
Dipsochelys dussumieri

Moldova, Republic of
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 25 Mei 2010, 20:15:48 » |
Betonplex is te donker maar dat is te compenseren met witte achter en zijwanden. Indirect licht via lamp en/of tL verhoogt de lichtintensiteit aanzienlijk. Temperatuur gradient ontstaat door slechts aan 1 kant een warmte lamp te bevestigen. Een volglas terrarium geeft stress, daar de dieren glas niet direct ervaren als barierre. Een ondoorzichtige bak bestaat uit, het paneel waarop schuiframen staan zij en achter paneel ter illustratie (ik gebruik er nog 1, dit is nog in het oude huis)  
|
2.6.2 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.3 Testudo hermanni hermanni; 0.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
|
|
|
halk
Stigmochelys pardalis

Netherlands
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 26 Mei 2010, 09:04:07 » |
kan je de zijkant niet afplakken met donker follie ofzo?
|
|
|
|
marion
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 26 Mei 2010, 10:20:52 » |
Arnaud, ik vind je terra's erg mooi. Wat ik me afvraag, gaan die schildpadden echt allemaal in zo'n vakje als schuilplaats, want het valt me op dat er 5 schildpadden in het terra zitten en dat je 5 vakjes hebt gemaakt. Ik zie zo niet precies welke soort dit is, maar blijven zij gedurende het jaar in dat terra, of gaan ze op een gegeven moment naar buiten?
|
|
|
|
|
Arnaud
Dipsochelys dussumieri

Moldova, Republic of
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 26 Mei 2010, 12:11:33 » |
Arnaud, ik vind je terra's erg mooi. Wat ik me afvraag, gaan die schildpadden echt allemaal in zo'n vakje als schuilplaats, want het valt me op dat er 5 schildpadden in het terra zitten en dat je 5 vakjes hebt gemaakt. Ik zie zo niet precies welke soort dit is, maar blijven zij gedurende het jaar in dat terra, of gaan ze op een gegeven moment naar buiten?
Het zijn Testudo hermanni hercegovinensis Vrouwtjes worden gemiddeld hooguit 1 kilo en mannetjes gemiddeld 600 gram. Op het moment dat de foto's zijn genomen liepen de mannetjes erbij (kunnen apart). In de middelste bak zaten max 3 vrouwen, in de onderste links 2 vrouwen en rechts een apart ingericht verblijf voor nakweek in de bovenste bak verdeeld in 2 vakken van 100 X 80 cm elk 1 man. De schotjes van de vakjes lopen niet helemaal door naar achter. De schotjes zijn 20 X 20 cm de diepte van de schuilplaats is 40 cm. Ze kunnen links naar binnen om rechts weer naar buiten te lopen. Dit was de situatie ooit in mijn oude huis waar ik toen helaas niet een juiste tuin op het zuiden had. Ze lopen nu in een riant buitenverblijf. Ik gebruik nog 1 verblijf als noodvoorziening. de ander zijn ontmanteld en liggen opgeslagen op zolder (je weet maar nooit) zie hier de huidige situatie http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,8959.0.html
|
|
|
|
marion
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 26 Mei 2010, 22:27:15 » |
Ah dat topic ken ik, heel mooi zo'n buiten verblijf. Ik heb zelf ook ooit een hercegovinencis gehad, mooie soort! Gebruik je dat gedeelte waar nu de nakweek zit ook weleens als legbak of leggen ze normaal buiten de eieren?
|
|
|
|
|
markooij
crewmember

Netherlands
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 26 Mei 2010, 23:02:58 » |
Hoe was je balken constructie in je ouden huis voor de drie bakken op elkaar Arnaud en van watvoor hout is dit gemaakt? Is dit sterker dan de bakken op elkaar zetten zonder deze constructie?
|
|
|
|
|
Arnaud
Dipsochelys dussumieri

Moldova, Republic of
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 27 Mei 2010, 19:21:52 » |
Hoe was je balken constructie in je ouden huis voor de drie bakken op elkaar Arnaud en van watvoor hout is dit gemaakt? Is dit sterker dan de bakken op elkaar zetten zonder deze constructie?
Er was geen sprake van een constructie. Gewoon een testudo-flat van 3 betonplex- bakken van 100 X 80 X 60 (LxBxH) volgens het zelfde bouwplan van een standaard volglas terrarium. Op elke bak had ik vuren houten balken van 5 x 10 cm en 2 m lang gelegd op de voorkant en op de achterkant van de verblijven Daarop rustte het bovenliggende verblijf. Balken lagen los en bleven op hun plek door het gewicht van de totale flat. Tussen de bovenzijde en onderzijde van de verblijven is er een ruimte van 10 cm hoog waardoor ik eenvoudig snoeren en lampen kon aanbrengen. Tevens zorgde de ruimte voor ventilatie (daar waar normaliter een strook gaas zou zitten zat er bij niets) Lampen werden op verschuifbare houders gemonteerd. De lampen/fittingen konden eenvoudig worden verplaats en/of extra aangebracht worden. Het hele achterliggende idee was om een systeem te hebben dat gemakkelijk op te bouwen was en even goed weer gemakkelijk te demonteren was. 2 van de drie bakken liggen keurig gedemoteerd en gestapeld in de berging op zolder..........je wet maar nooit wanneer die weer bruikbaar zijn.
|
|
|
|
Arnaud
Dipsochelys dussumieri

Moldova, Republic of
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 27 Mei 2010, 19:22:52 » |
Ah dat topic ken ik, heel mooi zo'n buiten verblijf. Ik heb zelf ook ooit een hercegovinencis gehad, mooie soort! Gebruik je dat gedeelte waar nu de nakweek zit ook weleens als legbak of leggen ze normaal buiten de eieren?
De dieren hebben dit jaar allen voor het eerst buiten gelegd en ik hoop dat dit zich in de toekomst gaat herhalen.
|
|
|
|
|