SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

180989 aantal berichten in 13168 topics door 2059 geregistreerde leden Nieuwste lid: sampie
** STARTPAGINA FORUM HELP WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Aquarium inrichten.  (gelezen 966 keer)
Audje87
Geochelone elegans
*

« Gepost op: 22 April 2010, 23:38:49 »

Hallo allen,

Ik heb hier al heel veel gouden regels mogen ontvangen, simpel door mezelf voor te stellen en te lezen.
Als mijn geluk meezit heb ik morgen post, maar we zijn vandaag ook al wat gaan winkelen.

Zo hebben we nu:
Aquarium 80x45x50 (het water kan echter maar maximum 30cm hoog, deze draait nu al een klein weekje met de huidige filter en we zijn tevreden. Hoewel het momenteel enkel mouse matten zijn. )
Verwarming 25 watt (hebben nieuwe op komst)
Buitenfilter
 30 kg rivierzand
lavastenen groot/klein
blauwe keien
1 zakje stenen
1 plastieke "grasmatje"
driftwood
4x  mannelijke guppy's
2x corydoras

Als ons geluk meezit ontvangen we morgen via de post:
 het gepast filtermateriaal
 verwarming (100watt, vorige was maar 25 watt, voor kleinere bak)
Terminalia capatta bladeren

We hebben nog geen achterwand echter, het is ook niet prior 1.
Onze volgende prior voor de schildpadden is een combilamp. Helaas zo duur he, dus geef me aub de tijd.
We gebruiken momenteel de zon. Ik heb mooie opzet lampen gezien als bijverlichting, maar dan ook weer zo duur. Ik heb wel T5 lampen in bezit, niet spatwaterbestendig echter.

Gelukkig is de motivatie er om aan de slag te gaan. Morgenvroeg spoel ik het rivierzand, dan werken, dan weekend Brede lach  cool zeg.

Toch heb ik al een vraag betreft het filteren.
Ik zou graag een voorfilter hebben om de grootste troep in op te vangen. De bloembak-filter lijkt me hiervoor ideaal.
Dat maken zal geen probleem vormen. Echter zijn bepaalde zaken me wel nieuw.

De filter graag uit het zicht, beide. Dus ik moet het water van het aquarium inblazen/zuigen in de voorfilter.
Dan moet mijn buitenfilter het water uit de voorfilter zuigen om het zo terug in het aquarium te stuwen.
Mijn vraag is dan nu: Hoe doe ik dat zonder dat de boel gaat overlopen?

Hartelijke groeten!  hoed af
Hansm
Algemene moderator

Netherlands Netherlands

« Antwoord #1 Gepost op: 22 April 2010, 23:53:55 »

Oppassen met de bak verwarmen en geen lamp gebruiken uitroep ! uitroep !
Je moet een lamp gebruiken boven het eiland o.a omdat
de lucht  altijd een paar graden hoger dan de watertemp anders worden ze vlug ziek verkoudheid wat snel doorslaat naar longonsteking waar schildpadden gevoelig voor zijn door de bouw van hun longen.
Zou met klem je adviseren om tijdelijk bv een spotje te gebruiken met gewoon bolletje  bv 40 watt erin die onder dit spotje op het eiland ongeveer 32 bedraagt, door lamp hoger en lager te doen en steeds temp meten kan je juiste stand van de lamp vinden.
Deze lamp moet ongeveer 12 uur branden per dag.
later kun je die dan vervangen door een combi lamp.

Met lamp op eiland hoeven je dieren in normaal verwarmde kamer geen verwarming meer in het water omdat ze al groter zijn en geen hele jonge diertjes.

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Audje87
Geochelone elegans
*

« Antwoord #2 Gepost op: 23 April 2010, 00:22:59 »

Goed dat ik dus even kom polsen.
Een 40 of 60 watt spot heb ik nog wel ergens liggen en zal dat als eerste installeren als ik morgen ontwaak. Bedankt voor nog zo'n gouden regel.

De verwarming heeft een thermostat die ik op 21° ga instellen, wat op zich nodig zal zijn voor de corydoras als ik me niet vergis.
Ik wil deze gerust ook met een timer instellen als het nodig is deze 's nachts uit te schakelen.
Audje87
Geochelone elegans
*

« Antwoord #3 Gepost op: 24 April 2010, 03:56:13 »

Schrik me rot. Ik wil de foto's komen delen en we zijn al 3h45. Ik heb er nog echt plezier aan.
Ik heb het rivierzand goed gespoeld in een 50 micron zeef met warm water.

Dan heb ik honderdtal composities ondergaan tot ik tot dit kwam.

(de grote stenen gaan weg)

Ik ga het water er langs boven laten invallen en het bovenste "verdiep" zal dienen als rustpunt. Ik heb het toch allemaal een beetje onderschat hoor, grotten maken etc. Ik denk dat ik maar beter onderaan aan de ladder begin en dat turtle dockje nog even laat hangen.
Na een portie nachtrust begin ik er weer aan. Hopend dat deze compositie kan voldoen aan de vereisten van de schildpadden.
Audje87
Geochelone elegans
*

« Antwoord #4 Gepost op: 25 April 2010, 12:14:05 »

Het aquarium staat!  yeah ! Nou de raampjes nog wat reinigen met water enzo.
Ik ben niet 100% tevreden. Maar ...

Ik ga nu kijken hoe lang de filter het trekt met het gevulde filtermateriaal. Ik ga achter bacteriën in een aquariumwinkel om stoelgang af te breken.
Hij draait nog niet, want het rivierzand moet nog zakken.

Maar als het water en zand dan nood heeft aan vervanging. Ga ik met aquarium silicone de lavastenen aan elkaar lijmen, met daarop een dak beladen met zand. Ik ben vele composities ondergaan en heb me een grotje kunnen maken. Maar zoals gezegd kunnen ze enorm wroeten en kan dat op lange termijn instorten. Ik heb geen cement, noch silicone.
Daarom zal een grot bekleed met zandeiland een volgende stap zijn, het is ook nog te nieuw voor me om direct volle vertrouwen aan zoiets te beginnen.

De uitlaat van de filter staat bij de verwarming, aan de inlaat heb ik een zuurstofpompje gehangen. Ik heb ook een spot gehangen die moet dienen als warmtebron, met verstelbare ketting. De juiste hoogte vinden doe ik straks.

Ik hoop nu toch te voldoen aan de vereisten voor de schildpadden. Ik ga nog wel een tubberware potje vullen met zand en achteraan het eiland bevestigen.
Gebruiken jullie ook rivierzand voor het droge gedeelte?

Ik onthoud de foto's niet en hoop op een kleine reactie:
Kleine nota: We gaan ook kijken achter een mooi kastje met opbergmogelijkheden.

Nu maar hopen dat het water snel helder komt. Ik heb het gisterenavond gevuld op een bord om het opwaaien toch te beperken.
Ze zijn ijverig om naar hun nieuwe verblijf te vertrekken!  héhéhé

nielo
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #5 Gepost op: 25 April 2010, 12:20:58 »

Een verwarmingselelement met beschermhuls is het beste tegen verbranding van je schildpad.
Hoe groot zijn je schildpadden?
Ben bang dat een 80 cm bak gauw te klein word afvragend...
Het ziet er wel leuk uit  mmm...leuk
Wat voor filter heb je nu?
Beste is toch de filter aandoen om de waas sneller weg te halen.

0.3.0 Trachemys Scripta Elegans.
0.2.0 Trachemys Scripta Troostii.
1.3.0 Pelusios Castaneus.
Hansm
Algemene moderator

Netherlands Netherlands

« Antwoord #6 Gepost op: 25 April 2010, 12:52:30 »

Ik vindt het een hele mooie verbetering, goed werk vooral de zonlamp, je zult zien straks met de juite temp recht onder je lamp op het eiland
dat ze heerlijk gaan liggen zonnen en bakken eronder groentjes lachen
« Laatste verandering: 25 April 2010, 14:55:59 door Hansm » Gelogd

Audje87
Geochelone elegans
*

« Antwoord #7 Gepost op: 25 April 2010, 13:51:43 »

Het kan hier in de winter enorm koud worden. Vooral 's nachts.
Ik heb ook een verwarmingselement nodig voor de corydoras. Het heeft een thermostat en ga deze niet hoger dan 21°C instellen. Ik nam en neem nog steeds aan dat deze ook een standaard bescherming heeft? Het is stevig plexi en het merk is Eheim. Nu ik toch begin te twijfelen, zal ik daar een fijn gaas rond monteren zodat dat pootjes het element niet kunnen raken.

Het is een Eheim buitenfilter voor aquaria van maximum 250L en trekt maximum 440L per uur.
Ik heb deze gevuld met onderstaande zaken en lavasteentjes:

Liever niet dat hij nu al draait, ik heb liever nog geen zandvervuiling in de filter. Het water begint al helderder te worden, en in de namiddag/avond zal hij aangaan.

Ja Hans, het was een goede tip al zo'n spotje te monteren, dat is nog geen halve minuut werk. Toch zal ik het niet laten nog zo'n combilamp te halen. Nu ik al zover ben... kan ik maar beter verder streven naar optimale voorzieningen.
De temperatuur is 33,8°C. Ik kan ze nog een standje verhogen als dit te warm is.

Duizendmaal bedankt voor de gouden tips die ik heb mogen ontvangen. Het heeft de opbouw veel vergemakkelijkt. Zeker voor een impulsieve beginneling als ik  verlegen
Ze gaan nu ook veel beter voedsel krijgen. Ik kan haast niet wachten om ze in hun nieuw verblijf te steken Brede lach

Hartelijke groeten van het thuisfront hier!
Hansm
Algemene moderator

Netherlands Netherlands

« Antwoord #8 Gepost op: 25 April 2010, 14:59:41 »

Temp is goed hoor cool zeg
Je kan vrij goedkoop een bescherminghoes kopen of een maken door pvc buisje te nemen waar de verwarming in past en in deze pvc buis allemaal gaatjes boren.

Ik las nog even terug maar verwarmingstermostaat als je die wil gebruiken hoeft dan niet op tijdklok kan gewoon dag en nacht aan omdat de schildpadden s'nacht toch slapen.

Audje87
Geochelone elegans
*

« Antwoord #9 Gepost op: 25 April 2010, 22:24:58 »

Ons geduld is beloond. We hebben zuiver water en de schildpadden hebben bijna geen enkele keer van hun eiland geweest! Brede lach
Zonnebaden met pootjes naar achter gestrekt. Een hele verandering, je kan ze werkelijk zien genieten van de veranderingen. Toen het schild opdroogde viel het me op dat eentje vervelt.

Ik heb het water terwijl het zand zakte op 22°C gebracht. Nu de schildpadden er in zetten heb ik de verwarming afgezet, tegen verbranding.
Ik zal pogen daar morgen al bescherming rond te monteren, want die corydoras zijn warmwater vissen. Nu vind ik wel dat zij kieskeurig omgaan met wat ze op de grond vinden. Ik ga me ook zo'n bodemreiniger kopen om de grootste troep te verwijderen.

Een appelslakje zal ook nog haar weg in het aquarium vinden. Als de verkoper het toelaat neem ik nog kleine slakjes mee die dan ook kunnen fungeren als voedsel voor de schildpadden. Ik heb gelezen dat die met torenhuisjes heel goed zijn om je bodem om te woelen.

Ik heb hier echt plezier aan Brede lach Ik ga niet weer meteen alles uit elkaar halen, maar ga wel volgend weekend al pogen een grot te maken om dan al aan de kant te hebben. Ik zal de foto's niet onthouden. Ik begin ook al visueel constructies aan elkaar te lijmen met pvc pijpjes. Voor ik het weet ben ik dadelijk wekelijks bezig met aquaria.
 Wel heb ik maar twee guppy's in het aquarium gezet en de rest afgezonderd, omdat het me ietsje te druk werd. Gelukkig zijn het allemaal mannetjes. Ik dacht dat guppy's ook op het menu van schildpadden stonden, maar ze zijn toch wat groot he?
Geven jullie de pasgeborenen dan aan schildpadden? Want ik zie de onze niet meteen een guppy binnenslokken  pestkop

Het prille begin van wat een nieuwe hobby kan worden.

Hartelijke groeten  hoed af

Hansm
Algemene moderator

Netherlands Netherlands

« Antwoord #10 Gepost op: 25 April 2010, 22:57:23 »

Ziet er erg mooi uit vooral je bodem met die gras plantjes  (zijn dat echte ?) rotsen enzv.
De warmte van de lamp zal hun helpen goed te vervelen dat zal nu veel vlotter gaan.

psvehv
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #11 Gepost op: 25 April 2010, 23:15:14 »

ziet er heel mooi uit cool zeg

Grtjs
Audje87
Geochelone elegans
*

« Antwoord #12 Gepost op: 25 April 2010, 23:19:34 »

De constructie is gemaakt van kienhout, lavastenen en dat gras komt van zo'n grasmatje. Ik overweeg mos, maar moet daar eerst nog goed over inlezen.  bijleren/lezen
Grasmatje komt van tom en co waar ik mijn guppy's en corydoras ben gaan halen. Het is van plastiek, ik heb van het matje sprietjes gehaald om zo het decor op te frissen. De stenen komen van Holvoet, een ware oase voor stenen maniaks  pestend

Ik ben al wat aan het rondkijken geweest op het forum en krijg meteen zin om nog een bakje bij te stellen (zonder dieren weliswaar, hoewel een viske hier en daar he). Want de volgende bak zal vooral voor beplanting dienen wat dan kan dienen als slakkenkweekbak = voer voor de schildpadden).
Het kan echter allemaal simpeler uitdraaien dan in een glazen aquarium. Zo'n curverbox zal toch al een mooie start zijn.

Ik moet sowieso nog meer steunpunten voor de schildpadden voorzien. Misschien heb ik het decor iets te laag gemaakt. Ach, ben nog maar net echt begonnen.
Maar we gaan het ons van nu af aan wel veel gemakkelijker maken. Niet meer met emmers zuilen e.d.
Als dat allemaal vlotjes verloopt en de bak draait op regelmaat, dan is het voor beide partijen vast een interessantere zaak.

Bon, ik kom weldra de volgende kluswerken alhier delen.
Hartelijke groeten van het thuisfront en slaapwel !  slaap
Audje87
Geochelone elegans
*

« Antwoord #13 Gepost op: 26 April 2010, 15:02:23 »

Ik ga zo'n UV lamp halen ipv combilamp.
Ik vind dat de spot meer dan voldoet als warmtelamp! Daar nu nog een UV lamp bij en de boel is "compleet".

Ze gaan enkel nog in het water om eens voedsel te zoeken, of als ze erin vallen, maar dan snel weer onder de lamp.

Ik ben ze toch echt een mooi eilandje schuldig hoor.
Echte zonnemadammen zijn het!  liefde voor...
« Laatste verandering: 26 April 2010, 15:09:38 door Audje87 » Gelogd
Lins
Chelonoidis carbonaria
**

Belgium Belgium

« Antwoord #14 Gepost op: 22 Augustus 2011, 13:14:06 »

Hoe heb je dat namaak gras vastgemaakt?

Bij mij trekken ze altijd alles los..

Enjoy The Silence - DM.
Pagina's: [1] Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[Vandaag om 21:29:03]

[Vandaag om 21:24:21]

door Tim
[Vandaag om 20:56:30]

[Vandaag om 20:55:10]

door Louis
[Vandaag om 19:41:27]

[Vandaag om 18:08:38]

door Camilio
[Vandaag om 13:22:36]

door Camilio
[Vandaag om 11:39:16]

[Vandaag om 09:51:18]

[Vandaag om 08:58:40]

[Vandaag om 05:14:19]

door SEN.C
[Gisteren om 21:08:17]

door mendy
[Gisteren om 19:26:31]

door Sandy
[Gisteren om 19:15:37]

[Gisteren om 17:27:13]

[Gisteren om 16:53:15]

[Gisteren om 15:11:46]

[Gisteren om 14:58:12]

door Willem
[Gisteren om 09:33:03]

[Gisteren om 00:33:43]

door Wallah
[29 Mei 2012, 21:27:25]

door Felien
[29 Mei 2012, 19:02:30]

[29 Mei 2012, 13:45:13]

door Femke_M
[29 Mei 2012, 08:35:54]

[29 Mei 2012, 02:49:23]

door Femke_M
[28 Mei 2012, 21:24:39]

door Femke_M
[28 Mei 2012, 21:22:24]

door Sandy
[28 Mei 2012, 21:09:51]

[28 Mei 2012, 15:31:32]

door Tom O.
[28 Mei 2012, 13:50:26]

door daf
[28 Mei 2012, 12:08:10]

door daf
[28 Mei 2012, 12:05:57]

door daf
[28 Mei 2012, 12:03:04]

[27 Mei 2012, 23:54:29]

[27 Mei 2012, 22:40:50]

door pubelia
[27 Mei 2012, 22:32:29]

door Jerre
[27 Mei 2012, 21:37:17]

door foutiti
[27 Mei 2012, 16:15:11]

[26 Mei 2012, 23:06:54]

door Arnaud
[26 Mei 2012, 21:00:45]

door Tom O.
[26 Mei 2012, 16:41:29]

[26 Mei 2012, 12:07:39]

[26 Mei 2012, 12:04:59]

[26 Mei 2012, 10:46:59]

door anneke
[25 Mei 2012, 19:40:38]

[25 Mei 2012, 18:57:25]

[25 Mei 2012, 18:03:27]

[25 Mei 2012, 18:00:09]

[16 Mei 2012, 01:28:24]

door Sjarrel
[15 Mei 2012, 18:54:53]

door nielo
[15 Mei 2012, 18:48:11]

door regius
[15 Mei 2012, 16:21:33]
SuperFora Opties
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
31 Mei 2012, 21:44:34

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 2059
: sampie

Totaal aantal berichten: 180989
Totaal aantal topics: 13168
: 116
: 520
(26 Juni 2007, 09:10:02)
Gebruikers Online
: 22