Franko
Chelonoidis carbonaria

beginner
|
 |
« Gepost op: 10 Maart 2010, 14:33:39 » |
Ik heb op het moment twee grieken zitten, allebei nakweek uit 2009. Eerste winter hebben ze binnen in een terrarium gezeten. komende zomer wil ik ze graag buiten gaan houden, ook wil ik ze van de winter hun eerste winterslaap laten houden. Ik heb dus een buitenverblijf nodig  Hier een voorlopig schetsje, nog tips of opmerkingen? 
|
Testudo hermanni boettgeri 0.0.2
|
|
|
johnH
Centrochelys sulcata

|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 10 Maart 2010, 15:10:52 » |
Ziet er mooi uit, lekker ruim voor twee kleintjes. Hoe je er rekening mee dat je het afdekt met gaas oid?
|
1.1.1 Geochelone elegans 0.0.1 Chinemys reevesii 0.0.2 Kinosternon baurii 1.2.2 Trachemys scripta scripta
|
|
|
Otto
Geochelone elegans

|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 10 Maart 2010, 16:07:00 » |
Heej! Ook ik zit met hetzelfde idee. Zat alleen te denken aan een kweekkas (helemaal van glas), ben absoluut geen zelfklusser. Is dit wat of raden jullie een buitenverblijf met gaas aan vanwege zonlicht etc. Groetjes,
|
|
|
|
|
johnH
Centrochelys sulcata

|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 10 Maart 2010, 16:10:44 » |
Heej! Ook ik zit met hetzelfde idee. Zat alleen te denken aan een kweekkas (helemaal van glas), ben absoluut geen zelfklusser. Is dit wat of raden jullie een buitenverblijf met gaas aan vanwege zonlicht etc. Groetjes,
Het kasje is voor de wat koudere dagen of wanneer de schildpadden gewoon behoefte hebben aan wat warmers. Maar het moet niet totaal een kas zijn, dit houd namelijk UV licht tegen en dat hebben ze toch wel nodig  Gaas is omdat kleine schildpadden snel slachtoffer kunnen worden van roofdiertjes of katten oid
|
1.1.1 Geochelone elegans 0.0.1 Chinemys reevesii 0.0.2 Kinosternon baurii 1.2.2 Trachemys scripta scripta
|
|
|
Franko
Chelonoidis carbonaria

beginner
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 10 Maart 2010, 17:16:53 » |
Bedankt voor de reacties  Ik zat zelf inderdaad ook al aan wat gaas te denken! vraagje, zijn die serre's eigenlijk kant en klaar te koop ( kleintjes? ) en zo ja, wat kosten deze?
|
|
|
|
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 10 Maart 2010, 17:27:47 » |
Bedankt voor de reacties  Ik zat zelf inderdaad ook al aan wat gaas te denken! vraagje, zijn die serre's eigenlijk kant en klaar te koop ( kleintjes? ) en zo ja, wat kosten deze? Die zijn als bouwpakketten te koop: Aluminium profielen en polycarbonaat platen. Montage is zeer eenvoudig. Kosten: Variƫrend van 40 - 80 euro. Zie ook topic "Tuinkasjes"
|
1.2.0 Testudo hermanni boettgeri 0.1.0 Kinosternon baurii
|
|
|
Ward
Chelonoidis carbonaria

Belgium
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 10 Maart 2010, 18:30:39 » |
ziet er mooi uit! ik ga mijn buitenverblijf ook ongeveer zo maken denk ik, het probleem is wel dat ik 4 verschillende soorten heb zitten... kan het kwaad als ze buiten samenzitten?
|
0.0.1 Testudo (Agrionemys) Horsfieldii 1.0.0 Testudo Hermanni Boettgeri 0.0.1 Centrochelys Sulcata 0.0.2 Stigmochelys Pardalis Babcocki 0.0.2 Chelonoidis Carbonaria
|
|
|
NicWill
Algemene moderator

Belgium
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 10 Maart 2010, 19:11:36 » |
het probleem is wel dat ik 4 verschillende soorten heb zitten... kan het kwaad als ze buiten samenzitten?
Iedere soort heeft heel "eigen" behoeften dus kan je ze beter niet samen zetten !
|
|
|
|
|
wim 2
Stigmochelys pardalis

|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 10 Maart 2010, 20:17:17 » |
Heb je ook een nachthok voor de Griekjes?
De meeste Grieken van mij kruipen s' avonds het nachthok in, s' morgens springt de warmtelamp aan in het nachthok zodat ze zich fijn kunnen opwarmen en zodoende eerder buiten aan de wandel zijn. De schildpadden maken veel gebruik van de warmtelamp en in het voorjaar en op kille zomerdagen is dit een mooie oplossing.
Dus als ik jou was dan zou ik er ook stroom naar toe leggen.
Aansluitend aan het nachthok heb ik een miniserre geplaatst, dus als de Grieken van het nachthok uit naar buiten willen dan moeten ze eerst door de serre.
|
|
|
|
|
padje
Stigmochelys pardalis

Belgium
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 10 Maart 2010, 20:41:48 » |
ik ben vandaag ook aan mijn nieuw buitenverblijf begonnen, vandaag elektricteit en water naartoe gelegd kommende dagen als het weer meezit de zijkanten zetten,ik ga voor betontriplex en daarvoor een haagje buxus aan de buitenkant het wordt 12M op 5M ,het nachthok heb ik al ,dit is een polyster hok met isolatie in en binnenin ook polyster en dubbel glas vooraan en zijkanten en verwarmingslamp in daarvoor komt een glazen afdakje als sluisje naar het nachthok en om op te warmen en verder nog een volledig glazen hok als legplaats midden in het verblijf, en nu de vraag, welke planten zouden jullie erin zetten om het geheel wat mooi en praktisch te maken,palmbomen komen er zeker al in
|
|
|
|
|
wim 2
Stigmochelys pardalis

|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 10 Maart 2010, 20:55:07 » |
ik ben vandaag ook aan mijn nieuw buitenverblijf begonnen, vandaag elektricteit en water naartoe gelegd kommende dagen als het weer meezit de zijkanten zetten,ik ga voor betontriplex en daarvoor een haagje buxus aan de buitenkant het wordt 12M op 5M ,het nachthok heb ik al ,dit is een polyster hok met isolatie in en binnenin ook polyster en dubbel glas vooraan en zijkanten en verwarmingslamp in daarvoor komt een glazen afdakje als sluisje naar het nachthok en om op te warmen en verder nog een volledig glazen hok als legplaats midden in het verblijf, en nu de vraag, welke planten zouden jullie erin zetten om het geheel wat mooi en praktisch te maken,palmbomen komen er zeker al in
Ik heb er verschillende planten in staan waarvan de Grieken ook graag eten zoals stokroos, eendagsbloem, hybiscus, bruidsluier dit zijn vaste planten. Lavendel, rozemarijn en hosta is ook leuk maar hier eten ze niet van alhoewel ik ze hier af en toe aan de hosta zie eten. Succes
|
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 10 Maart 2010, 21:00:49 » |
kruipende jeneverbes bergdennen sering hibiscus rozebottel kruisbes aalbes braam hagedoorn vijgenstruik kamperfoelie moerbei lavendel longkruid melde citrusroos heide rozemarijn salie tijm kaasjeskruid heidekruid sint-janskruid moeraswederik yucca cordyline strobloemen middagsbloemen vijgcactussen agaven brem
|
|
|
|
Moi
Stigmochelys pardalis

|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 10 Maart 2010, 23:22:19 » |
ik ben vandaag ook aan mijn nieuw buitenverblijf begonnen, het wordt 12M op 5M ,
60 m2? Wat een megaruimte; ga je de dieren daarin dan nog terugvinden?
|
|
|
|
|
Franko
Chelonoidis carbonaria

beginner
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 11 Maart 2010, 12:57:17 » |
Door even het forum door te lezen ben ik twijfeling gebracht.
aangezien mijn diertjes nog erg klein zijn, zit ik er aan te denken om ze het eerste jaar in een caviabak naar buiten te doen. op deze manier hebben ze meer dan genoeg ruimte ( bak zal iets van 100 x 50 x 50 worden ) voor twee kleine diertjes + zitten ze in een goed sterke kooi zodat ze beschermt zijn tegen roofdieren.
Wat vinden jullie hiervan?
|
|
|
|
Hansm
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 11 Maart 2010, 13:05:01 » |
Kan maar zo te zien heb je de ruimte en zou ik kiezen voor een klein buiten verblijf, bv een kasje met daar aanvast een gazen buiten verblijf, je eerste idee zag er leuk uit alleen in een kleiner formaat praktischer en buiten deel afgeschermd met gaas.
|
|
|
|
|