Marlies
Geochelone elegans

Don´t follow the crowd, take a shortcut!
|
 |
« Gepost op: 29 Januari 2010, 19:38:50 » |
Beste mensen, Mijn broer is verzot op mijn schildpadden en zou ook erg graag een schildpad willen. Wel een wat oudere van een jaar of 5 zodat hij gelijk buiten kan verblijven. Hij heeft een prachtig mooie grote tuin volop met planten en grond. Zonning, veel beschutte plekken en makkelijk af te bakenen naar de buren. Ook een grote schuur waar een nachthok gerealiseerd kan worden. (Ik ben verder helemaal niet jaloers  ) Nu komt de grote vraag. Om de tuin zit 40 strekkende meter sloot; hoe groot is de kans dat de landschildpad zwemlessen moet nemen?? Oja, hij woont in Boskoop; is er een schildpad die boktorren lust??  (Sorry, dat was een beetje gemeen  )
|
Trotse eigenaar van;
2 Testudo Hermanni Boettgeri´s
|
|
|
Hansm
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 29 Januari 2010, 20:04:49 » |
Ik vindt dat je daar voorzichtig mee moet zijn zowel met sloten als vijvers, voor de landschildpadden, en dat deze uit voorzorg met hek afgezet moeten worden.
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 29 Januari 2010, 20:31:35 » |
Je zet beter een flink stuk af voor de dieren, in een te grote tuin ben je ze zo kwijt....of heb je er in elk geval te weinig overzicht over. Ik zou er ook op toezien dat ze niet bij de sloot kunnen, enkel indien die héél geleidelijk dieper word is er minder risico op verdrinken.
|
|
|
|
Marlies
Geochelone elegans

|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 30 Januari 2010, 14:01:42 » |
Helemaal duidelijk! Thx! Voor de mensen die het (Nederlandse) nieuws niet volgen... In Boskoop zit de Aziatische boktor. Dit beestje eet alle bomen aan de binnenkant op en vervolgens omvallen... Alle tuinen (bedrijven en particulier) in een bepaalde straal wordt geruimd! Dat is balen want hij heeft allelei oude mooie dure planten, bomen en struiken in zijn tuin! En de overheid draagt geen steen... umm eurootje bij! Maar hij heeft besloten dat als hij geruimd moet worden hij een heel mooi (veilig) plekje voor een schildpad kan maken. Hij is in ieder geval verliefd op die van mij! 
|
Trotse eigenaar van;
|
|
|
Hansm
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 30 Januari 2010, 14:08:30 » |
Vriest die boktor niet gewoon dood ? Vondt het trouwens wel een mooie tor om te zien zo zwart/wit gestippeld, jammer dat hij zo schadelijk is.
|
|
|
|
Marlies
Geochelone elegans

|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 31 Januari 2010, 11:11:21 » |
Vriest die boktor niet gewoon dood ? Vondt het trouwens wel een mooie tor om te zien zo zwart/wit gestippeld, jammer dat hij zo schadelijk is.
Dat hoopte wij ook  , maar blijkbaar niet want ze gaan rustig door met ruimen...
|
Trotse eigenaar van;
|
|
|
Skip
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 1 Februari 2010, 11:44:21 » |
Vreselijk zeg! Ik heb het nieuws gevolgd en sowieso werkt mijn man in de groene sector, dus hij wist er gelijk vanaf. Ik vind het belachelijk dat de overheid niets doet, behalve alles ruimen 
|
|
|
|
Marlies
Geochelone elegans

|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 1 Februari 2010, 11:46:47 » |
Vreselijk zeg! Ik heb het nieuws gevolgd en sowieso werkt mijn man in de groene sector, dus hij wist er gelijk vanaf. Ik vind het belachelijk dat de overheid niets doet, behalve alles ruimen  Ik deel je mening but what can you do...? 
|
Trotse eigenaar van;
|
|
|
harald
Chelonoidis carbonaria

|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 1 Februari 2010, 12:31:14 » |
de larven zitten diep in de bomen en daar vriest het niet
|
|
|
|
Marlies
Geochelone elegans

|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 1 Februari 2010, 12:32:58 » |
de larven zitten diep in de bomen en daar vriest het niet Weer wat geleerd...  Eigenlijk ook wel heel logisch 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 1 Februari 2010, 12:39:47 door Marlies »
|
|
Trotse eigenaar van;
|
|
|
Hansm
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 1 Februari 2010, 12:45:05 » |
Ja dat zou goed kunnen, is mij eerder opgevallen dat veel torren en andere beestjes overwinteren schuilen achter boombast. Inderdaad logisch eigenlijk, bedankt Harald 
|
|
|
|
Moi
Stigmochelys pardalis

|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 1 Februari 2010, 20:03:10 » |
Vreselijk zeg! Ik heb het nieuws gevolgd en sowieso werkt mijn man in de groene sector, dus hij wist er gelijk vanaf. Ik vind het belachelijk dat de overheid niets doet, behalve alles ruimen  Ik deel je mening but what can you do...?  Volgens mij zijn er inderdaad nog weinig opties. Natuurlijke vijanden hebben ze hier niet, 'roofdieren' introduceren zorgt ook voor risico's en andersoortige bestrijding (chemische) is lastig omdat de dieren zo diep in de boom zitten. Er is voor zover ik weet ook nog geen bestrijdingsmiddel dat effectief werkt als de boom geïnjecteerd wordt en de dieren dus via de sapstroom van de aangetastte boom bestreden moeten worden.
|
|
|
|
|
Marlies
Geochelone elegans

|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 1 Februari 2010, 21:05:44 » |
Vreselijk zeg! Ik heb het nieuws gevolgd en sowieso werkt mijn man in de groene sector, dus hij wist er gelijk vanaf. Ik vind het belachelijk dat de overheid niets doet, behalve alles ruimen  Ik deel je mening but what can you do...?  Volgens mij zijn er inderdaad nog weinig opties. Natuurlijke vijanden hebben ze hier niet, 'roofdieren' introduceren zorgt ook voor risico's en andersoortige bestrijding (chemische) is lastig omdat de dieren zo diep in de boom zitten. Er is voor zover ik weet ook nog geen bestrijdingsmiddel dat effectief werkt als de boom geïnjecteerd wordt en de dieren dus via de sapstroom van de aangetastte boom bestreden moeten worden. Maarja de overheid gaat voor de goedkoopste en snelste oplossing, helaas. En als je dat voor je eigen tuin zou doen en bij je buurman wordt zo´n beestje gevonden ben je alsnog de %$&%^&...
|
Trotse eigenaar van;
|
|
|
Moi
Stigmochelys pardalis

|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 1 Februari 2010, 21:19:44 » |
Volgens mij zijn er inderdaad nog weinig opties. Natuurlijke vijanden hebben ze hier niet, 'roofdieren' introduceren zorgt ook voor risico's en andersoortige bestrijding (chemische) is lastig omdat de dieren zo diep in de boom zitten. Er is voor zover ik weet ook nog geen bestrijdingsmiddel dat effectief werkt als de boom geïnjecteerd wordt en de dieren dus via de sapstroom van de aangetastte boom bestreden moeten worden.
Maarja de overheid gaat voor de goedkoopste en snelste oplossing, helaas. En als je dat voor je eigen tuin zou doen en bij je buurman wordt zo´n beestje gevonden ben je alsnog de %$&%^&... Wat bedoel je met "...dat voor je eigen tuin..."? Volgens mij is het preventief ruimen vooralsnog de enige oplossing, niets doen is geen optie omdat het dier geen natuurlijke vijanden heeft en dus 'vrij spel' heeft en mogelijk een plaag zal gaan vormen. Rooien van bomen is daarmee dus inderdaad ook meteen de goedkoopste en snelste oplossing. 
|
|
|
|
|
harald
Chelonoidis carbonaria

|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 1 Februari 2010, 21:33:58 » |
en aangezien alle dieren zich vanwege de kou in de bomen hebben verstopt, is dit jaargetijde de beste tijd om alles in één keer uit te roeien.
als je nog even wacht kunnen de dieren zijn uitgevlogen en zich hebben verspreid
|
|
|
|
|