kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Gepost op: 22 November 2009, 15:33:25 » |
Nu zag ik onlangs bij iemand 2 goed lopende kreeftenkweekjes (van 2 verschillende soorten). Wie kweekt hier kreeftjes als voedseldieren en hoe gaat het in zijn werk ?
|
|
|
|
KevinVH
crewmember

Belgium
“We called him Tortoise because he taught us.”
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 22 November 2009, 15:48:18 » |
Ik heb marmerkreeftjes en de eerste kweek zit eraan te komen.
De nakweek ga ik eerst een beetje laten groeien, en dan invriezen (hoe erg het ook is), maar als ik het levend bij een van m'n waterschildpadden zet, en het als prooi ontsnapt... kan het kreeftje later wel eens 'wraak' nemen als het groot genoeg is...
Hoe ze houden? In een onverwarmde bak in je verwarmde kamer zou ideaal zijn Kurt, wel genoeg schuilplaatsen voorzien anders durven ze wel eens 'vechten' Ik kweek in dezelfde bak ook guppen, al weet ik niet hoeveel baby guppen er sneuvelen door de kreeftjes, maar de guppen brengen nog altijd nakweek dus (voorlopig) lukt dat best!
|
|
|
|
« Laatste verandering: 22 November 2009, 16:00:14 door MeTaLerke »
|
|
"I want to do my part to a better world, but murder is illegal!"
|
|
|
snapingmata
Dipsochelys dussumieri

Belgium
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 22 November 2009, 17:39:06 » |
Dat waren marmerkreeftjes en rode amerikaanse rivierkreeften  En het gaat zoals Kevin zegt . 
|
Op sommige vragen kunnen we beter geen antwoord hebben, soms is ervaring veel beter.
|
|
|
Nanne
Stigmochelys pardalis

Belgium
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 22 November 2009, 19:13:40 » |
Ik heb nog gekweekt met cpo kreeftjes (maar dan niet om op te eten  ) Kreeftenouders willen nogal eens hun jongen opeten dus als je er extra veel wilt overhouden houd je best 1 bakje voor de mama en 1 voor de jongen. Zodra ze de jongen gelost had zette ik ze over in het andere bakje en konden de jongen veilig opgroeien.
|
Kinosternon baurii nakweek verkrijgbaar
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 24 November 2009, 18:00:57 » |
Zodra de Pelusios castaneus in hun grotere bak zitten ga ik het aquarium die vrijkomt hiervoor gebruiken  Lijkt me een goed en 'compleet' voer.....
|
|
|
|
johnH
Centrochelys sulcata

|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 12 Januari 2010, 19:55:45 » |
Ik heb marmerkreeftjes en de eerste kweek zit eraan te komen.
De nakweek ga ik eerst een beetje laten groeien, en dan invriezen (hoe erg het ook is), maar als ik het levend bij een van m'n waterschildpadden zet, en het als prooi ontsnapt... kan het kreeftje later wel eens 'wraak' nemen als het groot genoeg is...
Hoe ze houden? In een onverwarmde bak in je verwarmde kamer zou ideaal zijn Kurt, wel genoeg schuilplaatsen voorzien anders durven ze wel eens 'vechten' Ik kweek in dezelfde bak ook guppen, al weet ik niet hoeveel baby guppen er sneuvelen door de kreeftjes, maar de guppen brengen nog altijd nakweek dus (voorlopig) lukt dat best!
wat voor een formaat heeft die bak en waarmee worden ze gevoerd? Gekookte groenten ofzo?
|
1.1.1 Geochelone elegans 0.0.1 Chinemys reevesii 0.0.2 Kinosternon baurii 1.2.2 Trachemys scripta scripta
|
|
|
Hansm
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 12 Januari 2010, 20:11:59 » |
Je kan van alles voeren bv vis, vlees, wormen, kattebrokjes, mosselvlees, waterpest, konijnenbix, diepvriesdoperwten enzv.
|
|
|
|
johnH
Centrochelys sulcata

|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 12 Januari 2010, 20:24:17 » |
Niet bepaald kieskeurig dus  Jij kweekt ze zelf ook? Wat voor een formaat heeft je bak dan? Ik heb wel ooit geprobeerd een garnalen kweek op te zetten, maar in combinatie met andere vissen schiet dat niet op:D En bij de modderschildpadden zetten zou ook weer niet werken dat is te koud denk ik. Ze staan in ieder geval wel leuk zo bij de vissen.
|
1.1.1 Geochelone elegans 0.0.1 Chinemys reevesii 0.0.2 Kinosternon baurii 1.2.2 Trachemys scripta scripta
|
|
|
Hansm
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 12 Januari 2010, 20:32:51 » |
Nee ik heb ze zelf niet wel verzorgt en kieskeurig niet bepaald  , denk dat ze eigenlijk in wat voor een maat bak maar kunnen ook bv in een curverbak, als je ze maar op een warme kamer/plek zet, zou ze zonder vis houden als je ze wil kweken als voedsel voor je schildpad sommige vissen eten de jonkies zeker chicliden, maar andersom kan ook dat de ze een vis pakken.
|
|
|
|
johnH
Centrochelys sulcata

|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 12 Januari 2010, 20:37:30 » |
Vissen zat:D Leuk hoor, guppen  Maar misschien dat ik dat dan toch maar eens moet gaan proberen. Beetje afwisselend voer zulln de vreetberen niet erg vinden 
|
|
|
|
Kuzzbunch
Chelonoidis carbonaria

|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 5 Februari 2010, 16:30:41 » |
Dit is iets wat ik ook nog graag zou doen. Niet als voederdier, gewoon als gezelschapsaquarium.  Welke temperatuur levert de beste kweekresultaten op? Zoals in vorige posts gezegd werd kamertemp., of bevordert een hoge temperatuur de kweek?
|
|
|
|
|
Nanne
Stigmochelys pardalis

Belgium
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 5 Februari 2010, 18:11:57 » |
Kreeftjes zitten liever wat kouder dan warmer, rond de 19/20 graden is perfect. Ik heb lang cpo kreeftjes (dwergkreeftjes)gehad en ook mee gekweekt, zeer toffe diertjes.   
|
|
|
|
markooij
crewmember

Netherlands
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 5 Februari 2010, 18:27:22 » |
Kunnen deze cpo keerftjes permanent bij waterschildpadden zoals bij druppels?
|
|
|
|
|
Nanne
Stigmochelys pardalis

Belgium
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 5 Februari 2010, 19:14:44 » |
Ze worden maar zo'n 4 cm dus voor de schildpadden kan het geen kwaad maar het zijn toch wat duurdere kreeftjes dus misschien wat jammer om ze direct op te laten eten.
|
|
|
|
|