Mijn Kinosternon baurii doet raar... een tijdje al.
Normaal gesproken was het een actieve dame die 80% van de tijd door het aquarium scharrelde, altijd nieuwsgierig en altijd hongerig. De overige 20% lag ze te zonnen op de rand van het eiland.
Ineens, zonder dat er ook maar iets was gewijzigd v.w.b. lichtduur / temperatuur / whatever veranderde dit gedrag. Mevrouw verbleef zeker 80% van de tijd op het eiland en besloot zich opeens in te graven. Ze is (plusminus) 6,5 cm lang en zo'n 60 gram.. vanwege die grootte veronderstelde ik dat ze misschien wel haar eerste legsel kwijt zou moeten. Maar niets bleek minder waar.. ze besloot zichzelf volledig in te graven op het eiland.
Na overleg met KevinVH (stamboekhouder van deze soort en eigenaar van diverse exemplaren) besloot ik dit diertje uit te graven om te zien of ze dit gedrag zou herhalen. Dit bleek niet het geval.
Sinds dat moment heeft ze zich geen moment meer ingegraven, maar verbleef ze wel voor 95% van de tijd nog op het eiland. De keren dat ze het water in ging, beperkte ze haar zwemtocht tot een lokaal pootjebaden. Sterker nog; ze liet zich van het eiland op de loopplank glijden, kwam daarbij dus deels onder water, draaide om en ging weer op het eiland liggen.
Al die dagen toonde ze overigens totaal geen interesse in welk soort voedsel dan ook.
Mijn ongerustheid begon toe te nemen en ik besloot me te wenden tot Job Stumpel, degene waar ik het diertje ooit heb gekocht èn reptielenarts. Hij reageerde vrij luchtig op mijn "probleem", aangezien de vader van mijn baurii dit exacte gedrag vertoonde. Hij verbleef ook flinke periodes inactief op het eiland, waarna hij plots weer "normaal" gedrag ging vertonen. Ondanks deze "luchtige" reactie nam Job dit uiteraard wel serieus en professioneel op

Hij gaf ook aan dat -indien het dier niet opvallend veel af zou vallen / actief zou blijven (dus niet apathisch zou worden), dat ik me dan niet al te veel zorgen zou moeten maken.
Daarnaast merkte hij ook op, dat hij zich afvroeg of een onderzoek überhaupt zin zou hebben, vanwege de geringe grootte van het diertje.
Indien het dier zich opnieuw zou ingraven, adviseerde hij het dier daar met rust te laten. Volgens zijn ervaring was het ten slotte zeer onwaarschijnlijk dat een "ziek" dier dít specifieke gedrag zou gaan vertonen. Op zich niets om me zorgen om te maken wederom.
Het gedrag van de baurii is hierna weer omgeslagen.
Ze bevindt zich inmiddels weer voor 80% van de tijd in het water.
Opvallend is wel dat haar activiteit aanzienlijk minder is dan gebruikelijk (ondanks het feit dat de temperatuur nog steeds ongewijzigd is) *
Ze ligt in deze "periode" ook veel meer op haar voorkeursplaats; half ingegraven onder water onder een stronk. Dat is opvallend, omdat ze deze schuilplek het afgelopen jaar niet tot nauwelijks heeft gebruikt.
Sinds vandaag is er opnieuw een verandering waar te nemen; ditmaal m.b.t. haar activiteit.
Die is plots weer extreem toegenomen.
Ze is al bijna de hele dag op haar gemakje door het hele watergedeelte aan het zwemmen, waarbij ze af en toe eventjes kort gaat liggen zonnen.
Ze lijkt tot dusver echter nog geen interesse in voedsel te tonen.
Heb de afgelopen 2 weken van alles geprobeerd: Kattenbrokjes, regenwormen, slakken, pissebedden, mager gehakt met wat Gistocal er doorheen.. Alles wordt even besnuffeld en dan vervolgens niet meer bekeken. Dit tot grote vreugde van de vissen in het aquarium, die hierdoor een koud buffet hebben kunnen nuttigen

Heb de baurii overigens wel een keer wat zien kauwen, vlakbij de achterwand van het verblijf. Ik vermoed dat ze hier een pissebed van af heeft geplukt, omdat ik juist daarvoor een hand van die beestjes erin had gemikt.
Op zich maak ik me geen zorgen (meer) over haar gedrag.
Het feit dat dit eens zo gulzige en agressieve dier geen interesse toont in voedsel is iets dat me wel blijft verbazen. Aangezien verminderde activiteit leidt tot verminderde behoefte aan voedsel is e.e.a. natuurlijk wel verklaarbaar. Desondanks blijft het vreemd.
Ik moet opmerken dat ik het wel lastig vind om te bepalen of het dier "te mager" zou zijn.
Reden hiervoor is dat (en dit bedoel ik niet lullig naar alle baurii-eigenaren toe) deze dieren in gevangenschap al snel "dikkig / mollig" zijn. Dit dan vanwege het feit dat wij als eigenaren de dieren te snel wat verwennen èn het feit dat deze dieren erom bekend staan nogal snel overgewicht te kweken.
Laat ik vooral hand in eigen boezem steken; Mijn diertje vrat in het begin vaak het voer voor de bek van haar zusje weg en is om die reden ook best een stevige tante geweest.
Dat vet is er inmiddels af.... Maar helaas blijft het voor mij moeilijk om te bepalen of ze nu "normaal" gevuld is.. zoals het eigenlijk zou moeten, of dat ze "mager" zou zijn.
Ze is (inmiddels) wel normaal actief, heeft geen enkele moeite met het beklimmen van het eiland, is alert, "loopt" door het zand i.p.v. zich er doorgeen te slepen.. Ze laat zien kracht te hebben in al haar pootjes afzonderlijk. Bij het oppakken van het dier bijt ze gelijk vinnig van zich af. Ik heb om die redenen geenszins de indruk dat het dier (zichtbaar) verzwakt is.
Ben benieuwd wanneer haar eetlust weer toe gaat nemen en wat de reden is het plotselinge gebrek hieraan. Of ik hier ooit een antwoord op zal krijgen weet ik niet.
Maar zoals een forumlid mij hier onlangs ook al zei: "Je moet ook niet alles willen analyseren en begrijpen".
Soms moet je maar accepteren dat deze dieren soms "apart" gedrag vertonen

Hier nog wel even een foto-impressie van vandaag:
Hier lligt ze net op de rand van het eiland.

Nadat ik met de lens in de aanslag naderde, gaf ze het typische "niet-thuis", zoals een Kinosternon dat kan: Ledematen naar binnen, schild dicht scharnierend.

Rustend tussen de waterplanten adem halen:

Hier lag ze vlak onder het wateroppervlak wat om zich heen te kijken:

Tot slot nog 2 van een zon-sessie op de rand van het eiland:

Heb getracht bij het maken van de foto's vooral ook de ledematen redelijk duidelijk op de gevoelige plaat te krijgen.. Ter vergelijking.
Ik hoor vanzelf wel reacties van Kinosternidae-eigenaren die hier eventueel van schrikken.. Nogmaals, ik heb moeite met het bepalen de mate van "gevuldheid" van het dier.
* Ik moet opmerken dat het aquarium in de woonkamer staat, waardoor ik de indruk heb dat de temperatuur behoorlijk stabiel blijft rond de 20 graden overdag / 17 graden 's nachts.
Desondanks zou het best kunnen dat de temperatuur hierbuiten nog enkele graden schommelt, waarvan ik niet bewust ben. Deze enkele graden verschil zouden natuurlijk wel weer een verschil kunnen maken...