SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

180976 aantal berichten in 13166 topics door 2059 geregistreerde leden Nieuwste lid: sampie
** STARTPAGINA FORUM HELP WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 8 9 [10] 11 Omlaag Print
Auteur Topic: Mijn K. baurii's  (gelezen 5468 keer)
KevinVH
crewmember

Belgium Belgium

“We called him Tortoise because he taught us.”

« Antwoord #135 Gepost op: 2 Februari 2011, 20:32:54 »

Haar zusje hier is een pak kleiner, maar dat was ze uiteraard ook al toen ik ze overnam.  knipoog

Hoe 'warm' hou je ze 's winters?

"I want to do my part to a better world, but murder is illegal!"
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #136 Gepost op: 2 Februari 2011, 20:42:35 »

Haar zusje hier is een pak kleiner, maar dat was ze uiteraard ook al toen ik ze overnam.  knipoog

Hoe 'warm' hou je ze 's winters?

Haar zusje was inderdaad de underdog, maar hoogstwaarschijnlijk wel de dame die beter op gewicht zat / zit.
De mijne houdt wat meer vocht vast; althans, zo ziet ze het zelf. Ik ga de discussie met haar hierover niet aan, ze hapt nogal snel van zich af.

De bak staat in de woonkamer en is dus altijd op "kamertemperatuur".
Nu in de winter is dat overdag een graadje of 20, 's nachts afkoeling naar 15 / 16.

's Zomers kan het oplopen tot 24 graden overdag...

't Is dus wel koeler dan in de zomer, maar absoluut niet te zien als een "koude" periode.

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
0.1.0 Kinosternon baurii
KevinVH
crewmember

Belgium Belgium

“We called him Tortoise because he taught us.”

« Antwoord #137 Gepost op: 2 Februari 2011, 20:50:24 »

Tja vrouwen en gewicht, een cruciaal item!  knipoog

Hier varieert de temperatuur in de winter naargelang het weer buiten, daar de veranda niet verwarmd is.

De watertemperatuur bedroeg vandaag zo'n 10 graden.

's zomers kan het daar wel warmer worden als bij jou in de huiskamer. Dus hier ondergaan ze een groter temperatuurverloop.
Wat het beste is, laat ik in het midden, je kan het de dieren moeilijk vragen!  Brede lach

"I want to do my part to a better world, but murder is illegal!"
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #138 Gepost op: 20 Februari 2011, 11:55:35 »

Wat eten ze vandaag?
Nou... 1 kattenbrokje.. en ze heeft wat meegesmikkeld van de rode muggenlarven die eigenlijk voor de vissen bedoeld waren.

Na het eten is ze lekker even gaan liggen opwarmen:

Ietsje meer ingezoomd:

*burp*

De draadalg word trouwens perfect aangepakt door de Crossocheilussen.. De achterwand is "vacht-vrij".. en de stronken hout zijn ook zo goed als kaal. In de beplanting zitten nog wel flinke stukken alg, maar ook daar zie ik de vissen regelmatig grazen. Er sterft wat beplanting af; er komen nieuwe scheuten op... ik ben er tevreden over.

Heb nog een uitvoerig nagedacht over de "winterrust" voor mijn baurii.
Zo rond december 2011 ga ik het diertje tijdelijk in een kunststof- ( / curver-bak) in een onverwarmde slaapkamer plaatsen voor enkele weekjes.
Ik vermoed dat de vervuiling van het water dan ook erg mee zal vallen, ivm de lagere activiteit èn verminderde eetlust (--> mestproduktie).
Het regelmatig verschonen van het water (ipv fliteren) zou wel moeten werken denk ik.
En in die periode heb ik mooi de tijd om het aquarium een grote onderhoudsbeurt te geven (misschien deels de bodem vervangen; verse beplanting plaatsen... wat dan ook weer een paar weken de tijd heeft zich goed te zetten...)

0.1.0 Kinosternon baurii
bas.v.r
Stigmochelys pardalis

Netherlands Netherlands

« Antwoord #139 Gepost op: 20 Februari 2011, 11:58:54 »

Wat zijn ze mooi zeg!!  liefde voor...
tessa86
Stigmochelys pardalis

Netherlands Netherlands

« Antwoord #140 Gepost op: 27 Februari 2011, 18:17:03 »

prachtig diertje en een mooie bak veel inspiratie voor mijn toekomstplannen bedankt om alle foto s te delen  cool zeg
jammer dat de 2 niet overeenkwamen mjah die ene die overblijft ziet er karaktervol genoeg uit om in haar eentje de show te stelen Knipoog
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #141 Gepost op: 28 Februari 2011, 12:05:16 »

prachtig diertje en een mooie bak veel inspiratie voor mijn toekomstplannen bedankt om alle foto s te delen  cool zeg
jammer dat de 2 niet overeenkwamen mjah die ene die overblijft ziet er karaktervol genoeg uit om in haar eentje de show te stelen Knipoog

Tja, wat dat betreft heb ik hier wel het schoolvoorbeeld dat deze dieren (in de regel) solitair zijn.
Aan de andere kant zie je ook zeer veel liefhebbers die ze met meerdere samen gehuisvest hebben, waarbij er geen problemen zijn. 't Is maar net het geluk dat je moet hebben.

Je doet er verstandig aan een 2e bak klaar te hebben staan, indien het mis gaat.
Ik heb het geluk gehad dat het diertje over kon naar een gepassioneerd forumlid hier.
Achteraf gezien was het wellicht slim geweest als ik er gewoon 1 had gekocht.. Maar goed, voor hetzelfde geld hadden de dieren heel gemoedelijk zij aan zij geleefd.

Wat je zegt: Hoewel het natuurlijk jammer is dat ze gescheiden moesten worden, is het geen gemis v.w.b. het genot dat ik aan de bak (+inhoud) beleef.

0.1.0 Kinosternon baurii
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #142 Gepost op: 20 April 2011, 19:16:09 »

De waterplanten hadden hun beste tijd gehad.
De waterpest deed het nog enigszins, maar de cabomba was volledig vergaan en ook het penningkruid leek nergens meer op.
Tijd voor vers groen.
Heb gelijk maar het volledige aquarium + filter eens goed verschoond. Bleek ook nodig, gezien de bruine-bonen-soep die in het filter zat  afvragend...

Het resultaat is als volgt:

Het diertje is in haar nopjes en heeft onmiddellijk een nieuwe schuilplaats gemaakt onder de stronk waar ze nu voor zit:

Close-upje nog:

0.1.0 Kinosternon baurii
annieka
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #143 Gepost op: 20 April 2011, 19:34:08 »

Wat een prachtige koptekening heeft dat diertje.  liefde voor...
De bak is trouwens ook prachtig ingericht.

tessa86
Stigmochelys pardalis

Netherlands Netherlands

« Antwoord #144 Gepost op: 20 April 2011, 19:54:47 »

wat een prachtig diertje blijft het toch Brede lach en idd bak is ook prachtig hoop het ook  ooit zo ongeveer te maken in mijn bak als ik er eindelijk aan kan beginnen
Turtlevirus
Chelonoidis carbonaria
**

Belgium Belgium

« Antwoord #145 Gepost op: 21 April 2011, 19:22:06 »

zeer mooie bak heeft het diertje, ook een mooie tekening !   cool zeg
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #146 Gepost op: 9 Oktober 2011, 16:31:10 »

Mijn Kinosternon baurii doet raar... een tijdje al.

Normaal gesproken was het een actieve dame die 80% van de tijd door het aquarium scharrelde, altijd nieuwsgierig en altijd hongerig. De overige 20% lag ze te zonnen op de rand van het eiland.

Ineens, zonder dat er ook maar iets was gewijzigd v.w.b. lichtduur / temperatuur / whatever veranderde dit gedrag. Mevrouw verbleef zeker 80% van de tijd op het eiland en besloot zich opeens in te graven. Ze is (plusminus) 6,5 cm lang en zo'n 60 gram.. vanwege die grootte veronderstelde ik dat ze misschien wel haar eerste legsel kwijt zou moeten. Maar niets bleek minder waar.. ze besloot zichzelf volledig in te graven op het eiland.

Na overleg met KevinVH (stamboekhouder van deze soort en eigenaar van diverse exemplaren) besloot ik dit diertje uit te graven om te zien of ze dit gedrag zou herhalen. Dit bleek niet het geval.
Sinds dat moment heeft ze zich geen moment meer ingegraven, maar verbleef ze wel voor 95% van de tijd nog op het eiland. De keren dat ze het water in ging, beperkte ze haar zwemtocht tot een lokaal pootjebaden. Sterker nog; ze liet zich van het eiland op de loopplank glijden, kwam daarbij dus deels onder water, draaide om en ging weer op het eiland liggen.

Al die dagen toonde ze overigens totaal geen interesse in welk soort voedsel dan ook.

Mijn ongerustheid begon toe te nemen en ik besloot me te wenden tot Job Stumpel, degene waar ik het diertje ooit heb gekocht èn reptielenarts. Hij reageerde vrij luchtig op mijn "probleem", aangezien de vader van mijn baurii dit exacte gedrag vertoonde. Hij verbleef ook flinke periodes inactief op het eiland, waarna hij plots weer "normaal" gedrag ging vertonen. Ondanks deze "luchtige" reactie nam Job dit uiteraard wel serieus en professioneel op  knipoog
Hij gaf ook aan dat -indien het dier niet opvallend veel af zou vallen / actief zou blijven (dus niet apathisch zou worden), dat ik me dan niet al te veel zorgen zou moeten maken.
Daarnaast merkte hij ook op, dat hij zich afvroeg of een onderzoek überhaupt zin zou hebben, vanwege de geringe grootte van het diertje.

Indien het dier zich opnieuw zou ingraven, adviseerde hij het dier daar met rust te laten. Volgens zijn ervaring was het ten slotte zeer onwaarschijnlijk dat een "ziek" dier dít specifieke gedrag zou gaan vertonen. Op zich niets om me zorgen om te maken wederom.

Het gedrag van de baurii is hierna weer omgeslagen.
Ze bevindt zich inmiddels weer voor 80% van de tijd in het water.
Opvallend is wel dat haar activiteit aanzienlijk minder is dan gebruikelijk (ondanks het feit dat de temperatuur nog steeds ongewijzigd is) *
Ze ligt in deze "periode" ook veel meer op haar voorkeursplaats; half ingegraven onder water onder een stronk. Dat is opvallend, omdat ze deze schuilplek het afgelopen jaar niet tot nauwelijks heeft gebruikt.

Sinds vandaag is er opnieuw een verandering waar te nemen; ditmaal m.b.t. haar activiteit.
Die is plots weer extreem toegenomen.
Ze is al bijna de hele dag op haar gemakje door het hele watergedeelte aan het zwemmen, waarbij ze af en toe eventjes kort gaat liggen zonnen.

Ze lijkt tot dusver echter nog geen interesse in voedsel te tonen.
Heb de afgelopen 2 weken van alles geprobeerd: Kattenbrokjes, regenwormen, slakken, pissebedden, mager gehakt met wat Gistocal er doorheen.. Alles wordt even besnuffeld en dan vervolgens niet meer bekeken. Dit tot grote vreugde van de vissen in het aquarium, die hierdoor een koud buffet hebben kunnen nuttigen  grijns

Heb de baurii overigens wel een keer wat zien kauwen, vlakbij de achterwand van het verblijf. Ik vermoed dat ze hier een pissebed van af heeft geplukt, omdat ik juist daarvoor een hand van die beestjes erin had gemikt.

Op zich maak ik me geen zorgen (meer) over haar gedrag.
Het feit dat dit eens zo gulzige en agressieve dier geen interesse toont in voedsel is iets dat me wel blijft verbazen. Aangezien verminderde activiteit leidt tot verminderde behoefte aan voedsel is e.e.a. natuurlijk wel verklaarbaar. Desondanks blijft het vreemd.

Ik moet opmerken dat ik het wel lastig vind om te bepalen of het dier "te mager" zou zijn.
Reden hiervoor is dat (en dit bedoel ik niet lullig naar alle baurii-eigenaren toe) deze dieren in gevangenschap al snel "dikkig / mollig" zijn. Dit dan vanwege het feit dat wij als eigenaren de dieren te snel wat verwennen èn het feit dat deze dieren erom bekend staan nogal snel overgewicht te kweken.
Laat ik vooral hand in eigen boezem steken; Mijn diertje vrat in het begin vaak het voer voor de bek van haar zusje weg en is om die reden ook best een stevige tante geweest.
Dat vet is er inmiddels af.... Maar helaas blijft het voor mij moeilijk om te bepalen of ze nu "normaal" gevuld is.. zoals het eigenlijk zou moeten, of dat ze "mager" zou zijn.

Ze is (inmiddels) wel normaal actief, heeft geen enkele moeite met het beklimmen van het eiland, is alert,  "loopt" door het zand i.p.v. zich er doorgeen te slepen.. Ze laat zien kracht te hebben in al haar pootjes afzonderlijk. Bij het oppakken van het dier bijt ze gelijk vinnig van zich af. Ik heb om die redenen geenszins de indruk dat het dier (zichtbaar) verzwakt is.

Ben benieuwd wanneer haar eetlust weer toe gaat nemen en wat de reden is het plotselinge gebrek hieraan. Of ik hier ooit een antwoord op zal krijgen weet ik niet.
Maar zoals een forumlid mij hier onlangs ook al zei: "Je moet ook niet alles willen analyseren en begrijpen".
Soms moet je maar accepteren dat deze dieren soms "apart" gedrag vertonen  fluiten

Hier nog wel even een foto-impressie van vandaag:

Hier lligt ze net op de rand van het eiland.

Nadat ik met de lens in de aanslag naderde, gaf ze het typische "niet-thuis", zoals een Kinosternon dat kan: Ledematen naar binnen, schild dicht scharnierend.

Rustend tussen de waterplanten adem halen:

Hier lag ze vlak onder het wateroppervlak wat om zich heen te kijken:

Tot slot nog 2 van een zon-sessie op de rand van het eiland:

Heb getracht bij het maken van de foto's vooral ook de ledematen redelijk duidelijk op de gevoelige plaat te krijgen.. Ter vergelijking.
Ik hoor vanzelf wel reacties van Kinosternidae-eigenaren die hier eventueel van schrikken.. Nogmaals, ik heb moeite met het bepalen de mate van "gevuldheid" van het dier.

* Ik moet opmerken dat het aquarium in de woonkamer staat, waardoor ik de indruk heb dat de temperatuur behoorlijk stabiel blijft rond de 20 graden overdag / 17 graden 's nachts.
Desondanks zou het best kunnen dat de temperatuur hierbuiten nog enkele graden schommelt, waarvan ik niet bewust ben. Deze enkele graden verschil zouden natuurlijk wel weer een verschil kunnen maken...

0.1.0 Kinosternon baurii
markooij
crewmember

Netherlands Netherlands

« Antwoord #147 Gepost op: 9 Oktober 2011, 16:49:19 »

Ze kunnen je leuk bezig houden qua gedrag om soms gek van te worden soms  afvragend

Staat in de woonkamer de bak neem aan ook veel daglicht ?
Zou het misschien te maken kunnen hebben met de onzettende weeromslag de afgelopen tijd ?
Misschien verschil in luchtdruk of iets dergelijks ?
Hier ook welliswaar bij landschildpadden maar vorige week ontzettend actief nu zeker gehalveerd
Deze soort kan ook een slaap houden toch ?
Weet je toevallig of je huiskamer qua temperatuur stabiel blijft gehele jaar door ?

Diertje oogt er goed uit te zien
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #148 Gepost op: 9 Oktober 2011, 16:55:05 »

Citaat
Ze kunnen je leuk bezig houden qua gedrag om soms gek van te worden soms

Mja... nogal  Onbeslist

Citaat
Staat in de woonkamer de bak neem aan ook veel daglicht ?
Vlakbij het raam.. Heb me ook al zitten bedenken dat het dier notie heeft (gehad) van de slechte en korter wordende dagen buiten.

Citaat
Zou het misschien te maken kunnen hebben met de onzettende weeromslag de afgelopen tijd ?
Op zich wel, v.w.b. waarneming van het weer buiten.
Daarentegen zijn de omstandigheden ín het aquarium al die tijd ongewijzigd.

Citaat
Misschien verschil in luchtdruk of iets dergelijks ?
Binnenshuis? En zouden de dieren daar ook gevoelig voor zijn dan?

Citaat
Deze soort kan ook een slaap houden toch ?
Ja klopt... maar dan zou de activiteit blijvend af moeten nemen lijkt me..

0.1.0 Kinosternon baurii
markooij
crewmember

Netherlands Netherlands

« Antwoord #149 Gepost op: 9 Oktober 2011, 17:01:27 »

Welliswaar bij landschildpadden maar hier reageren ze op licht van buiten beinvloed hun activiteit meer dan de lampen.
Ze worden wakker als ze aangaan (niet bij elke soort) maar slapen op geleidde van daglicht vermoed dat het bij waterschildpadden niet anders is ?

Ongetwijfeld zullen de dieren merken wat voor weer het buiten is zeker als ze vlak bij een raam staan zo ook de luchtdruk het is maar een gok van mijn kant maar merk wel verschil tussen mooie zomerdag en mooie winterdag beide met zon welke de kamer hier flink verwarmen bij de soorten die gehele jaar door actief zijn.

Was het misschien bezig met een slaap totdat je dier uit het zand haalde ?
Pagina's: 1 ... 8 9 [10] 11 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
door repzone
[Vandaag om 14:43:05]

door Camilio
[Vandaag om 13:22:36]

door yahama!
[Vandaag om 12:58:11]

door Camilio
[Vandaag om 11:39:16]

[Vandaag om 09:51:18]

door Louis
[Vandaag om 09:21:17]

[Vandaag om 08:58:40]

[Vandaag om 05:14:19]

door SEN.C
[Gisteren om 21:08:17]

door mendy
[Gisteren om 19:26:31]

door Sandy
[Gisteren om 19:15:37]

[Gisteren om 17:27:13]

[Gisteren om 16:53:15]

[Gisteren om 15:11:46]

[Gisteren om 14:58:12]

door Willem
[Gisteren om 09:33:03]

[Gisteren om 00:33:43]

door Wallah
[29 Mei 2012, 21:27:25]

door Felien
[29 Mei 2012, 19:02:30]

[29 Mei 2012, 13:45:13]

door Femke_M
[29 Mei 2012, 08:35:54]

[29 Mei 2012, 02:49:23]

door Femke_M
[28 Mei 2012, 21:24:39]

door Femke_M
[28 Mei 2012, 21:22:24]

door Sandy
[28 Mei 2012, 21:09:51]

[28 Mei 2012, 15:31:32]

door Tom O.
[28 Mei 2012, 13:50:26]

door daf
[28 Mei 2012, 12:08:10]

door daf
[28 Mei 2012, 12:05:57]

door daf
[28 Mei 2012, 12:03:04]

[27 Mei 2012, 23:54:29]

[27 Mei 2012, 22:40:50]

door pubelia
[27 Mei 2012, 22:32:29]

door Jerre
[27 Mei 2012, 21:37:17]

door foutiti
[27 Mei 2012, 16:15:11]

[26 Mei 2012, 23:06:54]

door Arnaud
[26 Mei 2012, 21:00:45]

door Tom O.
[26 Mei 2012, 16:41:29]

[26 Mei 2012, 12:07:39]

[26 Mei 2012, 12:04:59]

[26 Mei 2012, 10:46:59]

door anneke
[25 Mei 2012, 19:40:38]

[25 Mei 2012, 18:57:25]

[25 Mei 2012, 18:03:27]

[25 Mei 2012, 18:00:09]

[16 Mei 2012, 01:28:24]

door Sjarrel
[15 Mei 2012, 18:54:53]

door nielo
[15 Mei 2012, 18:48:11]

door regius
[15 Mei 2012, 16:21:33]

[15 Mei 2012, 00:16:25]
SuperFora Opties
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
31 Mei 2012, 16:23:29

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 2059
: sampie

Totaal aantal berichten: 180976
Totaal aantal topics: 13166
: 100
: 520
(26 Juni 2007, 09:10:02)
Gebruikers Online
: 20