marion
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Gepost op: 5 Augustus 2009, 10:11:20 » |
Ik ben hier in de grensstreek op aanraden van Kurt eens gaan zoeken en bij de Hubo in Hoogstraten hebben ze zakken van 25 kg zavel voor € 1,49 Dit is alleen gewone standaard zavel en geen vette zavel. Denk je dat dat een probleem is Kurt? Want ik lees dat er door de vette zavel vaak nog fijn zand wordt gedaan. Ik ga nog verder zoeken maar dit is al een mooi resultaat.
Moderator note: Topictitel aangepast
|
|
|
|
« Laatste verandering: 4 November 2010, 18:28:56 door MeTaLerke »
|
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 5 Augustus 2009, 10:19:44 » |
Gewone zavel is ook bruikbaar voor kleinere schildpadden, door het lagere lutumgehalte is het wat minder bindend na het opdrogen/uitharden maar het resultaat is ook mooi, dit is gewone zavel opgegraven in de tuin hier:  Magere zavel zou ik niet gebruiken, dit is na opdrogen gewoon zand....
|
|
|
|
marion
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 5 Augustus 2009, 10:22:27 » |
Ze hadden het over standaard zavel. Bij de hubo in Arendonk hebben ze het ook. Wat jij op de foto laat zien is idd ook mooi. Als jij nog ergens een adres in de grensstreek weet Kurt............... Ik ben ook in poppel aan het zoeken, dat is ook dichtbij.
|
|
|
|
|
|
Razorclaw
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 5 Augustus 2009, 10:38:10 » |
Coverfoto!!! Coverfoto!!! Coverfoto!!! Coverfoto!!! Coverfoto!!! Coverfoto!!! Coverfoto!!! Coverfoto!!!
|
|
|
|
Barbara
Dipsochelys dussumieri

Germany
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 5 Augustus 2009, 11:20:13 » |
Zou zeker een mooie coverfoto zijn 
|
|
|
|
|
Moi
Stigmochelys pardalis

|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 5 Augustus 2009, 15:41:38 » |
Zou zeker een mooie coverfoto zijn  
|
|
|
|
|
marion
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 6 Augustus 2009, 07:52:46 » |
Kunnen jullie nog eens wat namen doorgeven van bouwmarkten die vette zavel zouden kunnen hebben, zodat ik gerichter kan gaan zoeken in de grensstreek?
|
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 6 Augustus 2009, 22:55:31 » |
Kunnen jullie nog eens wat namen doorgeven van bouwmarkten die vette zavel zouden kunnen hebben, zodat ik gerichter kan gaan zoeken in de grensstreek?
Ik ben helaas niet zo vertrouwd met bouwmarkten uit de grensstreek met Nederland, blijkbaar word er ook weinig reclame mee gemaakt op internet... Wel raar dat dit in Nederland moeilijk verkrijgbaar is...er zit nochtans hier en daar zavel in de grond 
|
|
|
|
marion
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 7 Augustus 2009, 08:27:48 » |
Ik heb ook wat bouwbedrijven aangeschreven in belgie, waarvan op het internet staat dat ze vette zavel hebben. Nee Kurt, in nederland is er niet aan te komen. In onze hengelsportzaak hebben ze altijd voor mij leemzand besteld. Dat hebben ze nu nog, maar die prijs is zo opgehoogd dat ik nu iets van 27,00 voor 1 zak van 25 kg betaal. De prijs is door de leverancier zo verhoogd, en nu verkoopt die zaak dus niets meer. Niemand wil dat meer voor die prijs. Vandaar dat ik in belgie verder ga zoeken.
Ik zie dat jullie ook gamma hebben. Maar die zit ook in nederland. En daar verkopen ze ook geen zavel. Ik heb nog even, maar het zou leuk zijn als ik wat vind zodat ik de terra's ook kan gaan veranderen. Zeker nu de nieuwe dieren er straks bij kunnen.
|
|
|
|
|
marion
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 9 Augustus 2009, 16:46:23 » |
Ik heb dus toch een beetje kunnen onderhandelen in de prijs. € 15,00 per zak is mij gezegd. Dan heb ik dus natte leem. Kan ik dit leemzand nog met iets mengen als het te kleiachtig mocht zijn? Wat kan ik dan het beste nemen? Brekerszand of gewoon speelzand?
|
|
|
|
|
fred gaal
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 9 Augustus 2009, 17:12:59 » |
Ik vraag me af of er in Nederland geen andere naam gebruikt wordt vor vette zavel, waar word het normaal voor gebruikt?
|
|
|
|
|
remikiso
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 9 Augustus 2009, 17:37:17 » |
Volgens mij is het in Nederland vette klei. Men gebruikt het hier voor de bouw.
|
|
|
|
|
fred gaal
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 9 Augustus 2009, 17:42:15 » |
Volgens mij is het in Nederland vette klei. Men gebruikt het hier voor de bouw.
Waarvoor precies, voor het straten?
|
|
|
|
|
Hansm
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 9 Augustus 2009, 17:43:03 » |
Bij natte leem moet ik denken aan wat je tegen de muren kan smeren en best hard opdroogt in openlucht, inderdaad zoiets als klei. Vraag me af of natte leem en vette zavel wel vergelijkbaar met elkaar zijn ?
|
|
|
|
marion
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 9 Augustus 2009, 18:57:00 » |
Ik heb dat hier al eens eerder gekocht. Het is in kleine zakjes te verkrijgen in de hengelsportzaken. Je hebt het in de wat nattere versie en in droge versie. Het is zand wat je dan nog wel mooi kunt vormen om bijvoorbeeld een buis in te graven enz. Ik zal een foto plaatsen van wat ik toen had. Maar nu weet ik nog steeds niet waar ik dit evt mee zou kunnen mengen.  [verwijderd door de beheerder]
|
|
|
|
|
|