Barbara
Dipsochelys dussumieri

Germany
|
 |
« Gepost op: 12 December 2008, 14:41:57 » |
Ik zit me al een uur rot te lachen om mijn jongste Roodwang. Ik had een kip gekocht en daar zat vanalles bij zo ook een nekje.Dat heb ik aan mijn Roodwang gegeven(weet niet eens of dat mag)Zij is er nu al een uur mee aan het klooien.Ze vermaakt zich opperbest. 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 13 December 2008, 13:08:55 door Hansm »
|
|
|
|
|
Skip
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 12 December 2008, 16:21:48 » |
Je bedoelt rauwe kip? Dat mogen ze niet hebben... om dezelfde reden dat wij dat niet mogen. Salmonella 
|
|
|
|
Hansm
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 12 December 2008, 16:34:49 » |
Ik hoor dat inderdaad wel eens vaker, maar als eendagskuikens gewoon gevoerd mogen worden dan verwacht je dat toch ook van een volwassen kip.  In het Faq recept staat overigen ook kippelever als ingredient.
|
|
|
|
snapingmata
Dipsochelys dussumieri

Belgium
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 12 December 2008, 16:53:38 » |
Kippelever ,eierschalen het is een mogelijk besmettings gevaar dus invriezen of koken is de boodschap.
|
Op sommige vragen kunnen we beter geen antwoord hebben, soms is ervaring veel beter.
|
|
|
Hansm
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 12 December 2008, 17:00:25 » |
Dus Bart eendagskuikens geven geen gevaar omdat ze diepgevroren zijn geweest ?
|
|
|
|
snapingmata
Dipsochelys dussumieri

Belgium
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 12 December 2008, 17:14:57 » |
Ik ken mensen die al meer dan 10 jaar 1dagkuikens geven en nog nooit een probleem . Ik denk niet dat salmonela veel voor komt, ik ken toch niemand die het al meegemaakt heeft dus dat wil zeggen dat we goed bezig zijn  .
|
Op sommige vragen kunnen we beter geen antwoord hebben, soms is ervaring veel beter.
|
|
|
Hansm
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 12 December 2008, 17:19:06 » |
Ik ken mensen die al meer dan 10 jaar 1dagkuikens geven en nog nooit een probleem . Ik denk niet dat salmonela veel voor komt, ik ken toch niemand die het al meegemaakt heeft dus dat wil zeggen dat we goed bezig zijn  . Ja dat geld voor mij ook, het verschil zit dan vast in dat kip normaal niet ingevroren wordt en eendagskuiken wel, dat verschil was me niet echt opgevallen.
|
|
|
|
|
Razorclaw
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 12 December 2008, 17:31:12 » |
Kippelever ,eierschalen het is een mogelijk besmettings gevaar dus invriezen of koken is de boodschap.
Of het risico voor lief nemen. In de natuur is er ook niemand die het voer eerst invriest of kookt voor de schildpadden. Tevens gaan tijdens beide processen vitamines en mineralen verloren. Daar komt bij dat salmonella vooral schadelijk is voor dieren/mensen die geen optimale gezondheid hebben of verzwakt zijn, zoals kinderen en bejaarden.
|
|
|
|
snapingmata
Dipsochelys dussumieri

Belgium
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 12 December 2008, 17:41:51 » |
Ik heb liever wat minder vitaminen dan een ziek dier ,maar het is nog beter dat je alles levend geeft  De weerstand aan ziekten is bij dieren in de natuur ook veel grooter dan bij onze schildpadden.
|
|
|
|
|
Razorclaw
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 12 December 2008, 17:56:53 » |
Ik heb liever wat minder vitaminen dan een ziek dier ,maar het is nog beter dat je alles levend geeft  De weerstand aan ziekten is bij dieren in de natuur ook veel grooter dan bij onze schildpadden. In de natuur vergrijpen de meeste waterschildpaddensoorten zich vooral aan ziek levend voer, want gezond levend voer is te snel. Ook worden er met grote regelmaat kadavers gegeten. Ik denk dat de gemiddelde waterschildpad in de natuur meer bacteriën te verwerken krijgt dan hun, vaak steriel gehouden, soortgenoten in gevangenschap. Daarom zijn wilde schildpadden vaak sterker en hebben een betere weestand. Dat veel schildpadden in gevangenschap "zwakker" zijn komt vooral omdat wij als schildpaddenhouders het risico op een ziek dier niet durven te nemen, vooral ook omdat dat financieële gevolgen heeft. 
|
|
|
|
Skip
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 12 December 2008, 17:59:10 » |
Tja... ik snap alle argumenten wel. Maar persoonlijk loop ik het risico liever niet. Er zijn zat andere dingen die ik kan voeren.
|
|
|
|
Barbara
Dipsochelys dussumieri

Germany
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 12 December 2008, 18:04:33 » |
Nou,het kwam uit een diepvrieskip en ze heeft 3 uur lang plezier gehad en nu is ie kaal gekloven. 
|
|
|
|
|
Hansm
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 12 December 2008, 18:10:08 » |
Tja... ik snap alle argumenten wel. Maar persoonlijk loop ik het risico liever niet. Er zijn zat andere dingen die ik kan voeren.
Je hebt gelijk, toch zie ik bij Terrapene en met name de vrouwtjes in/voor en na de voortplantingstijd dat eendagskuiken erg graag gegeten wordt, ze lijken dan toch wel behoefte aan "stevige kost" te hebben.
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 12 December 2008, 20:52:34 » |
Hier worden wel eens nestratjes (nog niet behaard) gegeven voor, tijdens en na de leg aan sommige landschildpaddensoorten. 
|
|
|
|
speurneus carola
Geochelone elegans

|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 12 December 2008, 22:44:09 » |
Je bedoelt rauwe kip? Dat mogen ze niet hebben... om dezelfde reden dat wij dat niet mogen. Salmonella  op exoten forum zelfde discussie daar werd een wetenschappelijk stukje neergezet, salmonella is voornamelijk schadelijk voor mensen met slechte afweer,kinderen en oudere mensen. dieren hebben geen last van salmonella
|
|
|
|
|
|