Reden : schijnt een goede voedingsbodem te zijn voor flagellaten volgens onze kweker van carbo's.
Beter voorkomen dan genezen
Dit is ook mijn ervaring, sinds geen fruit meer gegeven word hou ik dit veel beter onder controle.
Chelonoidis carbonaria kan er dan nog vrij goed tegen, voor Centrochelys sulcata en Stigmochelys pardalis bvb raad ik het met klem af.
De zuren en suikers tasten ook de PH van het spijsverteringskanaal aan, het is een weggestoken vicieuse cirkel.
De goedaardige bacterieen die instaan voor de spijsvertering sterven geleidelijk aan af, het kan jaren goed gaan tot de afgestorven bacterieen toxines gaan vormen, deze gaan vervolgens door de darmwand geen en komen in de bloedbaan terecht met bloedvergiftiging (vergiftigingssyndroom) tot gevolg.....de schildpad gaat niet zelden in schok (apatisch) met soms de dood tot gevolg .
In de eerste caresheets die ik maakte voor Centrochelys sulcata stond nog 5% fruit vermeld (appel) hier ben ik inmiddels van afgestapt, door de veranderende inzichten maak ik geen caresheets meer, omdat ze vaak blindelings en jaren opgevolgd worden terwijl ze in feite achterhaald zijn.