kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Gepost op: 19 Oktober 2006, 21:41:19 » |
Vandaag is totaal onverwacht het nieuwe kweekseizoen van start gegaan. Toen ik vanavond thuis kwam, was mijn carbonariavrouwtje druk bezig een legkuil aan het graven, omstreeks 20u00 heeft ze dan 5 eieren afgelegd. De incubators zijn nauwelijks koud en mogen al opnieuw opgestart worden, ook een pardalisvrouwtje zal binnenkort afleggen. De dieren zijn ruim 1 maand vroeger dan andere jaren. De eieren wegen gemiddeld 58 gram, 9 gram meer dan vorig jaar.  
|
|
|
|
|
Arnaud
Gast
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 19 Oktober 2006, 21:44:42 » |
Leuk; hebben we wat om naar uit te kijken. heb je een verklaring dat het dit jaar een maand eerder begint ?
|
|
|
|
|
theo
Centrochelys sulcata

lid adviesraad st. Herpetofauna
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 19 Oktober 2006, 21:52:43 » |
Ik vind het prachtig Kurt.
Toch moeten we eens gaan kijken waarom ze maar elf maanden hebben in de plaats van 12, een klein vermoede heb ik;
Dieren hebben de gewoonte als er voldoende ruimte en voedsel is snel voor veel nakomelingen te zorgen, ik heb een klein beetje het vermoede dat de schildpadden bij jou "te goed" zitten.
Theo
|
|
|
|
|
ands
Dipsochelys dussumieri

Belgium
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 20 Oktober 2006, 17:40:05 » |
Zijn wel echt mooi rond eh die eitjes, bijna pingpongballen. 
|
|
|
|
|
fred gaal
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 20 Oktober 2006, 20:15:31 » |
Gebruik je altijd vermiculiet, ik zelf heb met mijn carbonariaeieren slechte ervaring gehad. Ik broed de eieren uit op een zandmengsel licht vochtig en laat dit helemaal uitdrogen als de eitjes er in liggen met 100% resultaat.
Fred.
|
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 20 Oktober 2006, 20:25:21 » |
Gebruik je altijd vermiculiet, ik zelf heb met mijn carbonariaeieren slechte ervaring gehad. Ik broed de eieren uit op een zandmengsel licht vochtig en laat dit helemaal uitdrogen als de eitjes er in liggen met 100% resultaat.
Fred. Ja ik gebruik altijd vermiculiet, voor carbonarias slechts licht vochtig verhouding water-vermiculite 1-0.4 (gewichtsverhouding) Elke dag veeg ik de condens van het deksel, naar het einde toe is het praktisch opgedroogt. Mogelijk is zand beter?
|
|
|
|
fred gaal
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 20 Oktober 2006, 20:33:02 » |
Op welke temperatuur broed je ze uit?
Fred.
|
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 20 Oktober 2006, 20:34:34 » |
Op welke temperatuur broed je ze uit?
Fred. ik broed ze uit op 31 graden
|
|
|
|
fred gaal
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 20 Oktober 2006, 22:45:25 » |
Ik broed ze uit op 27.5 tot 28 graden, ik heb dit eens gelezen in een duits artikel en was erg verbaasd over de lage temperatuur maar het werkt wel.
Fred
|
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 20 Oktober 2006, 22:51:49 » |
Ik broed ze uit op 27.5 tot 28 graden, ik heb dit eens gelezen in een duits artikel en was erg verbaasd over de lage temperatuur maar het werkt wel.
Fred Kan dit ook eens proberen, maar hoe zijn de geslachten dan verdeeld? Heb je dan niet uitsluitend mannetjes? (ik probeer om 70 a 80% vrouwtjes te halen)
|
|
|
|
fred gaal
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 21 Oktober 2006, 06:42:25 » |
Ik kan nog geen geslacht bepalen daar zijn ze nog te jong voor, als ik naar de anaalschilden kijk lijken het vrouwtjes maar dit is erg onbetrouwbaar.
|
|
|
|
|
ands
Dipsochelys dussumieri

Belgium
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 21 Oktober 2006, 11:40:43 » |
Ben eens gaan snuisteren in het boekje "vermehrung von landschildkrƶten" van Thomas & Sabine Vinke. De temperaturen voor deze soort lopen uiteen van 26 tot 32 graden. Volgende broedsubstraten werden gebruikt: turf, vermiculiet, aarde, een humus-turf- aardemengeling, kokos.
|
|
|
|
|
fred gaal
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 21 Oktober 2006, 20:00:55 » |
Ik denk dat het niet veel uitmaakt welk substraat je gebruikt als de eieren goed zijn komen ze bijna altijd uit, kijk alleen uit met het te nat houden van de eieren.
|
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 21 Oktober 2006, 22:34:09 » |
Ik kan nog geen geslacht bepalen daar zijn ze nog te jong voor, als ik naar de anaalschilden kijk lijken het vrouwtjes maar dit is erg onbetrouwbaar. Ze moeten 3 of 4 jaar zijn voor je het met zekerheid kan zeggen. De pre anale schilden dit is idd onbetrouwbaar, ik heb genoeg voorbeelden (zelfs volwassen dieren) waar dit niet klopt.
|
|
|
|
fred gaal
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 22 Oktober 2006, 08:42:54 » |
Helemaal mee eens, van het eerste dier dacht ik lange tijd dat het een mannetje was, ingedeukt plastron klom meermaals perdag op het andere vrouwtje en had de staart wat groter. Tot dat ze op een dag eieren gaat leggen en ik dus in een keer geen man meer had. Dan kan het lang duren voordat je je eigen nakweek krijgt.
|
|
|
|
|
|