Collin
Chelonoidis carbonaria

|
 |
« Gepost op: 25 Februari 2008, 03:16:45 » |
Ik ben nieuw hier en ook in de schildpaddenwereld, ik ga dus binnekort boettgeri's houden in een buitenverblijf. Ik lees hier onder andere over voeding dat kleine schildpadjes meer proteinen en kalk nodig hebben dan de volwassenen, logisch uiteraard. Ik hoor ook dat sommige ze bijvoederen met honde of kattebrokken. Ik ben ook te weten gekomen dat ze zo is occasioneel een slak of een regenworm naar binnen werken. Nu dacht ik, omdat ik toevallig afrikaanse reuzenslakken zitten heb (agata's) Als ik de schildpadjes nu eens bijvoeder met slakkeneitjes. De slakken leggen zeer regelmatig een kleine handpalm vol eitjes, (en als je die laat uitkomen zit je zeer snel aan duizenden slakken! niet aangewezen dus!) De verse slakkeneitjes zitten boordevol proteinen en de schaal is uiteraard puur kalk! lijkt mij een ideaal supplement voor kleine testudo's! Wat denken jullie hier van?? De slakken eten overigens hetzelfde voedsel als de schildpadden, groenten en fruit ook, sepia hebben ze ook nodig voor hun schaal en aanmaak van de eitjes!
|
|
|
|
|
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri

Duits wonen: www.immo-ridder.nl
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 25 Februari 2008, 10:26:18 » |
Ik persoonlijk zo voor de zoveel mogelijke natuurlijke voeding kiezen.......dus inderdaad slakkeneitjes horen hier ook in thuis, regenwormen, slakjes, muisjes etc.... Kattenbrokken hebben een giga geconcentreerde voeding dat bij teveel gebruik de ingewanden doen aantasten en zo ook de bouw van het dier. Ikzelf geef om de paar maanden eens kattenvlees en tussen door zoveel mogelijk natuurlijke dierlijke voeding.
Heb je foto's van de slakken?
|
|
|
|
Collin
Chelonoidis carbonaria

|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 25 Februari 2008, 13:18:15 » |
ja ik heb wel foto's.  zo zien ze er uit. Die van mij zijn wel wat kleiner.  dit zijn de slakjes als ze uit het ui komen ( je ziet nog een paar eitjes liggen) khoop dat de foto's er op staan want weet niet zo goed hoe dat moet
|
|
|
|
|
|
D-magic
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 25 Februari 2008, 13:40:26 » |
de foto's zijn te zien ja jeetje dat zijn nog eens slakken zeg 
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri 2.3 Geochelone Elegans 0.1.3 Indotestudo Elongata
|
|
|
markooij
crewmember

Netherlands
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 25 Februari 2008, 13:43:05 » |
Ik geef mijn testudo's gewone slakken af en toe uit het bos. Dit eigenlijk omdat deze slakken soorten denk ik ook voorkomen uit het land van herkomst.
|
|
|
|
|
|
Camilio
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 25 Februari 2008, 13:48:30 » |
Jeetje, als je dat in je moestuin krijgt ben je nog niet jarig 
|
Leukste hobby die er is!
|
|
|
Collin
Chelonoidis carbonaria

|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 25 Februari 2008, 17:04:16 » |
ik denk dat deze slakken voederen evengoed is ald de inlandse nee?
en inderdaad deze wil je niet in de moestuin, maar moest het gebeuren, in de winter sterven ze toch.
|
|
|
|
|
|
Camilio
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 25 Februari 2008, 19:32:13 » |
Hoe vaak leggen ze dan eiren? En hoe hou je ze eigenlijk? In een terrarium?
|
Leukste hobby die er is!
|
|
|
Collin
Chelonoidis carbonaria

|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 25 Februari 2008, 19:41:57 » |
slakken zijn zoals je wss wel weet tweeslachtig dus ze leggen allemaal eitjes! ik heb twee grote exemplaren en die leggen iedere week soms na twee weken eitjes, een kleine handpalm vol. Dus ruim voldoende om als bijvoeding te geven. Je kan de eitjes ook gewoon laten uitkomen en ze kleine slakjes te eten geven! Ze kunnen perfect in een kleine plastieken bak gehouden worden ( niet te klein natuurlijk) zonder verwarming op voorwaarde dat ze dan wel binnen staan. Ze eten gewoon groenten en fruit afval, en sepia! van kippeneilegkorrel die vochtig gemaakt worden groeien de slakken zeer goed! Als substraat gebruik je gewoon een tiental cm tuinaarde dieje je altijd goed vochtig houdt!niet drassig, gewoon goed vochtig! ik doe het met een plantenspuit! En wat ook gemakkelijk is, als je schildpadden in winterslaap gaan, doen de slakken dat ook! je zet de bak ergens koel weg, zeker niet vriestemperatuur en geef je ook geen water meer! de slakken kapselen zich in en wanneer de schildpadden ontwaken, spoel je de slakken goed met lauw water en houd je hun bak terug vochtig en ze komen na een paar uur tevoorschijn! 
|
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 25 Februari 2008, 20:01:29 » |
De verse slakkeneitjes zitten boordevol proteinen en de schaal is uiteraard puur kalk! Schildpaddenvoeding moet juist proteinearm zijn, spaarzaam mee omspringen dus  Hooguit 1x in de 6 weken mag je wat dierlijk voer verstrekken aan Testudo's en dit is nog niet eens echt nodig. Sla de raad van R Vlaemynck die je gaat krijgen: ''kattenbrokken voeren'' maar in de wind  is erg slecht voor Testudo's, krijgen ze bultvorming en zieke lever en nieren van... http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=991.0http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=1034.0
|
|
|
|
« Laatste verandering: 25 Februari 2008, 20:13:19 door kurtlippens »
|
|
|
|
|
ands
Dipsochelys dussumieri

Belgium
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 25 Februari 2008, 20:15:59 » |
Voor waterschildpadden daarentegen zou dit precies ideaal zijn.
|
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 25 Februari 2008, 20:36:28 » |
Voor waterschildpadden daarentegen zou dit precies ideaal zijn.
Dacht ik ook al 
|
|
|
|
Collin
Chelonoidis carbonaria

|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 25 Februari 2008, 20:59:26 » |
aha, ok! ggen goed idee dan  Voor de liefhebbers van blauwtongskinken en andere slakkenetende reptielen is het anders wel een aanrader! goedkope manier van voederen
|
|
|
|
|
ands
Dipsochelys dussumieri

Belgium
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 25 Februari 2008, 21:47:08 » |
Maar denk dat mijne man mij voor zot verklaard als daarvoor ook nog eens slakken ga kweken. Vindt die ratten in mijne vriezer als niet dat. 
|
|
|
|
|
|
Agnes
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 25 Februari 2008, 22:44:07 » |
ja ik heb wel foto's.  zo zien ze er uit. Die van mij zijn wel wat kleiner.  dit zijn de slakjes als ze uit het ui komen ( je ziet nog een paar eitjes liggen) khoop dat de foto's er op staan want weet niet zo goed hoe dat moet mooie dieren erg gaaf  zeker die grote agnes
|
de mooiste schildpad is Indotestudo forstenii Celebes landschildpad of Sulawesi landschildpad 3.4.3
|
|
|
|