SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

180965 aantal berichten in 13164 topics door 2059 geregistreerde leden Nieuwste lid: sampie
** STARTPAGINA FORUM HELP WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] Omlaag Print
Auteur Topic: reactie's op topic bodemsubstraten  (gelezen 4612 keer)
Ropeeters
Geochelone elegans
*

Netherlands Netherlands

« Antwoord #75 Gepost op: 27 September 2011, 15:52:11 »

Okey! Ben benieuwd wat de mensen op het forum men aanraad, of maakt dit opzich niet zoveel uit?

www.ropeeters.nl - Multimedia Freelancer
marion
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #76 Gepost op: 28 September 2011, 09:21:12 »

Even voor de duidelijkheid. Ik heb alleen het terrarium verkocht en het schildpadje komt van een andere kweker.
Ziet er trouwens idd heel erg mooi uit zeg! Ik zou persoonlijk niet weten op welke ondergrond een marginatie het beste zit.
Beukensnippers lijkt me ook niet zo handig, omdat ze die ook weleens mee opeten en dat verteert dacht ik niet zo goed.
Ik gebruik zelf speelzand voor de schildpadden met tuinaarde die ik vochtig kan houden.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #77 Gepost op: 28 September 2011, 10:03:59 »

Erg ruim terrarium!  cool zeg

Ik vind dat er veel te spastisch gedaan wordt over het binnenkrijgen van bodembedekking. Zeker als je voert op een plek waar geen ladingen beukensnippers liggen zoals de ts doet.  In de natuur krijgen dieren ook vanalles binnen. Mijn ervaring is dat schildpadden niet zomaar van alles eten wat niet eetbaar is, in de natuur ook niet, en heel goed niet eetbare dingen in hun mond kunnen scheiden van de rest. Het niet eebare valt gewoon uit de bek. Een goed voorbeeld hiervan is medicatie in pilvorm; zorg maar eens dat dat doorgeslikt wordt. Als de pil klein genoeg is, zal het dier niet merken dat het iets vreemd in zijn mond heeft en gaat 't naar binnen. Zo gaat het ook met ondergrond. In dit geval zal een beukensnipper niet doorgeslikt worden als het dier het te groot vindt. Je moest eens weten wat ik allemaal al in ontlasting heb gezien. Alleen alle niet geheel verteerde houtige delen van onkruid, hooi etc. zou dan al problemen moeten geven. Als een dier extreem veel bodembedekking eet, krijgt het verstoppingen en is er iets anders aan de hand dan dat het dier 't toevallig binnengekregen heeft. Zo heel vaak komen verstoppingen door beukensnippers ook niet voor, ik heb ze voor zover ik me herinner in 2 jaar dat ik op dit forum mee lees en schrijf niet gezien. Als ik me hierin vergis, zie ik graag de links naar voorbeelden zien waaruit blijkt dat vastgesteld is dat dieren grote problemen kregen door het binnenkrijgen van grote hoeveelheden beukensnippers...

Dat betekent niet dat ik beukensnippers voor kleine dieren zou adviseren. De marginata heeft volgens mij ook een (deels) vochtige omgeving nodig om mooi glad op te groeien. Beukensnippers zijn daardoor geen goede ondergrond om in de hele bak te gebruiken. Om snelle verstoffing van een goed vochtig te houden ondergrond te voorkomen, zou je het bijvoorbeeld wel rond de baskingspot kunnen gebruiken.

Mooi glad diertje!
Dat zijn alle schildpadjes als ze zo klein/jong zijn als dit diertje... Ik ben benieuwd of dat nog zo is als het diertje de komende jaren enkel op beukensnippers blijft rondlopen...  knipoog

p.s. er is nog steeds onkruid in overvloed te vinden, dat blijft het beste voer!
« Laatste verandering: 28 September 2011, 10:21:56 door Sulcatatata » Gelogd
marion
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #78 Gepost op: 28 September 2011, 21:38:38 »

Jouw woordkeuze is toch altijd geweldig! Spastisch........
Dan heb ik al geen zin meer om nog iets te schrijven.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #79 Gepost op: 28 September 2011, 22:01:30 »

Jouw woordkeuze is toch altijd geweldig! Spastisch........
Dan heb ik al geen zin meer om nog iets te schrijven.
vraagteken
Ik snap je niet helemaal, er is niets bijzonders aan het woord spastisch hoor; het betekent gewoon krampachtig. Ik heb er ook niets anders mee bedoeld.  knipoog

Dat je je door één woord al uit het veld laat slaan om iets te schrijven. Ik werk met kinderen en jongeren, van hen zou ik zo'n reactie kunnen verwachten. Maar van een volwassen vrouw? Kom op Marion, laat je niet kennen maar ga voor de inhoud en niet voor het betrekkingsniveau!
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

Centrochelys sulcata

« Antwoord #80 Gepost op: 28 September 2011, 22:15:41 »

Citaat
Mijn ervaring is dat schildpadden niet zomaar van alles eten wat niet eetbaar is, in de natuur ook niet, en heel goed niet eetbare dingen in hun mond kunnen scheiden van de rest. Het niet eebare valt gewoon uit de bek.
Ik heb hier toch andere ervaringen mee, zo werden 10-12cm lange slierten van zijdeplanten gevonden in de ontlasting van Geochelone elegans  andere liefhebbers hebben dezelfde ervaring (Fred Gaal bvb) zowel wat de kunststofplanten als soort betreft (mogelijk ook deels soort afhankelijk dus)...voor deze soort in elk geval geen kunstplanten meer ...
In de ontlasting van Centrochelys sulcata  werd deze zomer een complete plasticzak gevonden (vermoedelijk met de wind mee in het buitenverblijf terecht gekomen) .
De kans dat ze niet eetbare dingen opnemen is dus aanwezig.
Heb ook herhaaldelijk op dit forum vermeld dat het enige aan verstopping overleden dier hier (Agrionemys horsfieldii ) op beukensnippers gehuisvest was.
Als zware zavel niet geschikt is voor schildpadden zit ik met een probleem, de structuur van de zwarte tuinaarde in de buitenverblijven hier is namelijk vrijwel identiek aan die van zavel, met dat verschil dat het organisch materiaal bevat, verklaart ook de donkere kleur. Kritische benadering kan zijn dat het terrarium een gesloten milieu is.
Hoe dieper men gaat graven hoe geler de aarde word, op 1.5 meter is geen organisch materiaal meer aanwezig dus botst men op zuivere welliswaar lichte zavel, de bodem bevat dus nog meer zand dan zware zavel.
De zavel die ik gebruik heeft niet echt schurende eigenschappen, in elk geval zoveel niet als puur zand of het vaak gebruikte duivengritt.
Wat betreft verstopping of het gevaar daarop ben ik geneigd te nuanceren na dik 20 maanden gebruik.
Er zijn nu toch al een behoorlijke hoeveelheid hatchling op deze ondergrond aan het opgroeien zonder zichtbare problemen, dit jaar worden ze er zelfs in geboren...zitten dus van dag één op deze ondergrond.
Zavel verschilt ook niet van het al lang in gebruik zijnde leem-zandmengsel waar o.a Testudo kleinmanni en andere woestijnbewonende reptielen opgehouden worden.
Ik denk dat deze ondergrond goed bruikbaar is voor woestijnbewonende soorten, voor soorten als carbonaria, elongata enz... heb ik dit echter nog niet in gebruik.
Bij deze soorten zou ik eerder gaan afdekken met materiaal van organische oorsprong (compost, bladeren....) omdat dit mogelijk problemen kan opleveren aan o.a de ogen (?) dit probleem is bij woestijnbewoners in elk geval (nog) niet aan de orde.
De sulcata hatchlings nemen idd wel eens zavel op, net als tuinaarde als ze buiten zitten...onkruid word ook vaak los op de bodem verstrekt zodat opname bijna vanzelfsprekend is.
Ik denk dat verstopping vaak andere oorzaken heeft, al zeker als een substraat gebruikt word overeenstemmend met het natuurlijke habitat.
Van de ruime hoeveelheid schildpadden die ik onder mijn hoede had was slechts eenmalig sprake van verstopping met dodelijke afloop, dit betrof Agrionemys horsfieldii  ten gevolge van beukensnippers. Sommige dierenartsen gaan zich nu ook al negatief uitlaten voor wat steentjes in het buitenverblijf van de Testudo hermanni , al eens habitatfoto's bekeken van deze soort ?
Helemaal zeker ben ik niet, best mogelijk dat er in de toekomst nog nadelen naar boven komen bij het gebruik van zavel, vandaar ook dat deze bodembedekking nog niet is opgenomen in het topic Bodemsubstraten waar de meeste andere substraten wel reeds in vermeldt staan, met hun voordelen maar ook allemaal hun nadelen.
Daarnaast herinner ik met de lezing van Prof Zwart op een van de landdagen waarin de nadelen van bepaalde bodembedekking aan bod kwam (moet hier ook nog ergens vermeld staan op de site) , toen kwam eveneens de gevoeligheid voor schimmel aan bod w.b.t beukensnippers. Een zakje vochtige beukensnippers waar de schimmelvorming duidelijk op te zien was is toen ook de zaal rondgegaan.
Gezien Testudo marginata  op jonge leeftijd vrij vochtig gehouden moet worden zie ik ook w.b.t dit punt een nadeel...

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #81 Gepost op: 28 September 2011, 23:35:50 »

Ik denk dat verstopping vaak andere oorzaken heeft, al zeker als een substraat gebruikt word overeenstemmend met het natuurlijke habitat.
Klopt 't als ik hierin lees dat je mijn mening deelt Kurt? Je schrijft feitelijk dat je denkt dat verstopping vaak een andere oorzaak heeft dan het gebruik van een bepaalde bodembedekking. Ook in de rest van de quote meen ik jouw twijfels te lezen.

Ik denk dat als een schildpad iets lichaamsvreemds eet, het te klein is om te scheiden, het lekker ruikt/smaakt of dat het dier voedingsstoffen mist danwel het lichaamsvreemde materiaal gebruikt om door de reactie die het teweeg brengt zijn maag of darmen te reinigen. Vergelijk 't bijvoorbeeld met een kat die gras eet om haarballen kwijt te raken; gras roept een uitdrijvende reactie op. Paprika, als groente niet echt een lichaamsvreemde stof natuurlijk, heeft ook een 'afdrijvende' werking; het wordt vaak genoemd omdat 't wormen af zou drijven. Een schildpad kan ook iets vreemd eten omdat de kleur hem aanstaat. Meestal is dat rood/oranje/geel; bodembedekking, ook beukensnippers, hebben een andere kleur dus daarbij gaat dat niet op. Dieren kunnen natuurlijk ook door honger iets vreemds gaan eten.

Dat de dieren die Kurt noemt geen verstopping hebben gekregen van zijdeplanten en zelfs een plastic zak, zegt wat mij betreft al genoeg; verstopping door lichaamsvreemd materiaal komt zelden voor. Daarnaast scheef ik, in bovenstaande quote van Kurt nogmaals te lezen, het woord 'zomaar'; zomaar een lichaamsvreemde stof eten doen dieren niet. Dat heeft altijd een oorzaak, de mogelijke oorzaken noemde ik in de alinea hierboven...

Kurt noemt, zelfs letterlijk, in zijn quote dat van alle dieren die hij verzorgd heeft slechts één horsfieldii aan verstopping door het houden op beukensnippers is overleden. Als dat het enige dier was dat hij ooit op beukensnippers hield is dat veel, maar dat zou me verbazen. Jammer dat het dier is overleden natuurlijk, dat wil ik niet begatelliseren, maar waardoor het dier dit heeft opgegeten en of het dier ook (al dan niet door verstopping) overleden was als het op andere bodembedekkers gehouden was is gissen. Verstopping door het 'gewoon' binnenkrijgen van beukensnippers gebeurt echt niet; dat moet een andere oorzaak hebben dan dat het dier 'toevallig' veel, en dat moet echt veel zijn, beukensnippers binnenkrijgt tijdens het eten.

Ik zie nog geen andere (onderzochte) sterftegevallen door verstopping staan die in tegenspraak zijn met mijn gedachte. RA Dieter (DADIETER) heeft dit topic ook gelezen zag ik en hij heeft ook niet het tegendeel van mijn verhaal beweerd, terwijl hij het regelmatig zou moeten tegenkomen; beukensnippers worden immers vaak geadviseerd en gebruikt...

Schimmel zal een nadeel zijn als je de dieren in een verblijf met enkel vochtige beukensnippers houdt. Als je het gebruikt zoals ik aangaf, rond de baskingsspot, zal het weinig problemen geven. Je kan substraatgebieden goed scheiden door gebruik te maken van tegels, hout etc. Gebruik je 't ook rond de bodemsubstaatloze eetplek, dan heeft 't zelfs een voordeel; de dieren krijgen juist minder bodemsubstraat binnen omdat ze dat in de beukensnippers verliezen!  knipoog

Mijn ervaring met beukensnippers is prima; ik heb 't jaren zonder problemen voor mijn griek en sulcata's gebruikt. Het feit dat het nauwelijks vocht (urine) opneemt, heeft mij uiteindelijk genoodzaakt om de dieren op een andere bodemsubstraat te houden.
« Laatste verandering: 29 September 2011, 00:01:29 door Sulcatatata » Gelogd
dadieter
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #82 Gepost op: 29 September 2011, 08:44:17 »

Sorry voor late reactie, had discussie maar met een half oog gelezen. Verstoppingen komen vaak voor bij schildpadden en ook andere reptielen, meestal is dit mijns inziens een multifactorieel probleem. Ik zie het vaak bij schildpadden op kokospeat als ze dat gaan opeten omdat dit zeer ruwe vezels zijn die bij jonge dieren bijna niet te verteren zijn en daarnaast ook weerhaakjes hebben die makkelijk in de darmen vastzitten. Ik raad dan ook geen kokospeat aan als bodembedekking bij jonge schildpadden.  Bij beukensnippers heb ik het zelf nog niet gezien, maar daar ben ik minder voorstander van omdat het te snel gaat schimmelen.  Vaak is het ook als gevolg van een te droge omgeving, waardoor de mest vaster van consistentie is en moeilijker afgedreven wordt. Bij woestijn of steppedieren zie ik het ook regelmatig als ze op bijvoorbeeld speelzand zitten omdat dit een heel grote korrelstructuur heeft en daardoor makkelijk blijft zitten in de darmen, daarom raad ik altijd aan om bij steppe en woestijndieren een fijnkorrelig zand zoals steppe of woestijnzand te nemen.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #83 Gepost op: 29 September 2011, 13:00:56 »

...

Fijn dat je gereageerd hebt, zo komen we verder m.b.t. dit onderwerp!  cool zeg

Verstopping van bodembedekking komt dus voor maar heeft niet alleen met de (soort) bodembedekking te maken; er zijn meestal meerdere redenen die samen voor verstopping zorgen. Daarnaast lijkt het er op dat er weinig verstoppingen plaatsvinden waarbij het houden op beukensnippers één van de oorzaken is. Het houden van schildpadden die geen vochtig substraat (meer) nodig hebben op beukensnippers lijkt dan dus mogelijk.

Wat ik me afvraag; waarom eten de dieren die in jouw praktijk komen volgens jou zulke grote hoeveelheden bodembedekking dat het gaat verstoppen?
dadieter
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #84 Gepost op: 29 September 2011, 13:28:50 »

Het hoeft niet een grote hoeveelheid te zijn die voor verstopping zorgt, heb er al gehad die een stukje kokospeat hadden opgegeten en verstopt waren. Schildpadden gaan vaak bodemmateriaal opnemen al dan niet bewust samen met de voeding. Onverteerbaar materiaal, welke dan ook, kan dus problemen geven. Opname van bodem is ook in de natuur geen abnormaal gedrag, ze kunnen uit grond bijvoorbeeld bepaalde mineralen halen, maar als ze dan wat uitgedroogd zijn kan het dus verstoppen. Vaak zijn het die dieren die niet optimaal zitten die problemen met vertopping krijgen: dieren die te koud zitten, niet vochtig genoeg, geen UV licht krijgen, verkeerde basisvoedering.
markooij
crewmember

Netherlands Netherlands

« Antwoord #85 Gepost op: 29 September 2011, 14:48:32 »

Erg leerzaam dank jullie!

een vraag wat heeft het aanbieden van uv voor invloed op mogelijke verstopping incombinatie met andere factoren?
Ropeeters
Geochelone elegans
*

Netherlands Netherlands

« Antwoord #86 Gepost op: 29 September 2011, 15:19:35 »

...

Fijn dat je gereageerd hebt, zo komen we verder m.b.t. dit onderwerp!  cool zeg

Verstopping van bodembedekking komt dus voor maar heeft niet alleen met de (soort) bodembedekking te maken; er zijn meestal meerdere redenen die samen voor verstopping zorgen. Daarnaast lijkt het er op dat er weinig verstoppingen plaatsvinden waarbij het houden op beukensnippers één van de oorzaken is. Het houden van schildpadden die geen vochtig substraat (meer) nodig hebben op beukensnippers lijkt dan dus mogelijk.

Wat ik me afvraag; waarom eten de dieren die in jouw praktijk komen volgens jou zulke grote hoeveelheden bodembedekking dat het gaat verstoppen?

Mijn schildpadden leven op cocopeat en ze eten het af en toe inderdaad wel, lange draadjes komen er dan uit maar de echt grote stukken eten ze niet. Ze zijn nog erg jong dus ik moet ze vochtig houden, een keer in de twee weken moet ik het weer vochtig maken en dan blijft het ook een lange tijd mooi vochtig. Wat zou je me dan in dit geval aanraden? (of ga ik nu teveel off-topic? :-))

www.ropeeters.nl - Multimedia Freelancer
dadieter
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #87 Gepost op: 29 September 2011, 17:03:52 »

Uv licht is noodzakelijk voor vit D aanmaak: vitamine D is noodzakelijk voor calciummetabolisme. Vitamine D is nodig voor opname calcium uit de darm. Ca is nodig voor darrmperistaltiek. Vitamine D is ook een belangrijke factor in de (darm)immuniteit.
Ik raad een mengsel van zand met tuinaarde (zonder insecticide of herbicide) aan gemengd met bosstrooisel. Al moet je ook daarmee opletten dat het niet gaat schimmelen
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #88 Gepost op: 29 September 2011, 18:11:25 »

Ik was eerst bang dat het onderwerp een snelle dood zou sterven, maar gelukkig is dat niet gebeurd. Zinvolle reacties!  cool zeg

Mijn schildpadden leven op cocopeat en ze eten het af en toe inderdaad wel, lange draadjes komen er dan uit maar de echt grote stukken eten ze niet. Ze zijn nog erg jong dus ik moet ze vochtig houden, een keer in de twee weken moet ik het weer vochtig maken en dan blijft het ook een lange tijd mooi vochtig. Wat zou je me dan in dit geval aanraden? (of ga ik nu teveel off-topic? :-))
Ik heb mijn jonge dieren op diepgevroren/doorvroren tuinturf gehouden; een stevig en goed om te woelen materiaal zonder grote stukken wat heel veel vocht opneemt en dat weer langzaam aan de lucht afgeeft. Het verstoft nauwelijks en schimmelt absuluut niet is mijn ervaring. Ik was er erg tevreden over...

p.s. is het geen goed idee om dit topic op te splitsen in een 'Ons schildje!'-topic en een huisvestings-bodembedekkingstopic? Dan is het bodembedekkingsverhaal makkelijker terug te vinden...
markooij
crewmember

Netherlands Netherlands

« Antwoord #89 Gepost op: 29 September 2011, 18:43:57 »

Dank je Dieter!

Gedaan Marcel
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[Vandaag om 05:14:19]

door SEN.C
[Gisteren om 21:08:17]

door mendy
[Gisteren om 19:26:31]

door Sandy
[Gisteren om 19:15:37]

door Tom O.
[Gisteren om 18:41:47]

[Gisteren om 17:27:13]

[Gisteren om 16:53:15]

door yahama!
[Gisteren om 16:00:50]

[Gisteren om 15:11:46]

[Gisteren om 14:58:12]

door Willem
[Gisteren om 09:33:03]

[Gisteren om 00:33:43]

door Wallah
[29 Mei 2012, 21:27:25]

door Felien
[29 Mei 2012, 19:02:30]

[29 Mei 2012, 13:45:13]

door Femke_M
[29 Mei 2012, 08:35:54]

[29 Mei 2012, 02:49:23]

door Femke_M
[28 Mei 2012, 21:24:39]

door Femke_M
[28 Mei 2012, 21:22:24]

door Sandy
[28 Mei 2012, 21:09:51]

[28 Mei 2012, 15:31:32]

door Tom O.
[28 Mei 2012, 13:50:26]

door daf
[28 Mei 2012, 12:08:10]

door daf
[28 Mei 2012, 12:05:57]

door daf
[28 Mei 2012, 12:03:04]

[27 Mei 2012, 23:54:29]

[27 Mei 2012, 22:40:50]

door pubelia
[27 Mei 2012, 22:32:29]

door Jerre
[27 Mei 2012, 21:37:17]

door foutiti
[27 Mei 2012, 16:15:11]

[26 Mei 2012, 23:06:54]

door Arnaud
[26 Mei 2012, 21:00:45]

door Tom O.
[26 Mei 2012, 16:41:29]

[26 Mei 2012, 15:19:30]

[26 Mei 2012, 12:07:39]

[26 Mei 2012, 12:04:59]

[26 Mei 2012, 10:46:59]

door anneke
[25 Mei 2012, 19:40:38]

[25 Mei 2012, 18:57:25]

[25 Mei 2012, 18:03:27]

[25 Mei 2012, 18:00:09]

[16 Mei 2012, 01:28:24]

door Sjarrel
[15 Mei 2012, 18:54:53]

door nielo
[15 Mei 2012, 18:48:11]

door ands
[15 Mei 2012, 18:28:16]

door regius
[15 Mei 2012, 16:21:33]

[15 Mei 2012, 09:12:09]

[15 Mei 2012, 00:16:25]

[14 Mei 2012, 21:01:17]
SuperFora Opties
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
31 Mei 2012, 07:25:45

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 2059
: sampie

Totaal aantal berichten: 180965
Totaal aantal topics: 13164
: 90
: 520
(26 Juni 2007, 09:10:02)
Gebruikers Online
: 3