kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Gepost op: 4 December 2007, 18:33:16 » |
Wie heeft al LANGE TIJD ervaring met Carmix ? Ik heb er onlangs een zak gekregen die ik zou gebruiken in combinatie met vita-mineral De gemiddelde analyse van carmix vind je hier: http://www.schildpadden.net/voeding.htmOp de zak staat vermeld dat het ook zuivelproducten bevat?  Er staat eveneens dat het een mix is voor carnivoren....  
|
|
|
|
« Laatste verandering: 4 December 2007, 18:45:01 door kurtlippens »
|
|
|
|
|
fred gaal
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 4 December 2007, 19:10:47 » |
Wie heeft al LANGE TIJD ervaring met Carmix ? Ik heb er onlangs een zak gekregen die ik zou gebruiken in combinatie met vita-mineral De gemiddelde analyse van carmix vind je hier: http://www.schildpadden.net/voeding.htmOp de zak staat vermeld dat het ook zuivelproducten bevat?  Er staat eveneens dat het een mix is voor carnivoren....   Ik gebruik het al meer dan 12 jaar in combinatie met sporavit en ben zeer tevreden.
|
|
|
|
|
markooij
crewmember

Netherlands
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 4 December 2007, 19:12:19 » |
Kurt ga je dit gebruiken je dit voor al je schildpadden?
|
|
|
|
|
|
Agnes
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 4 December 2007, 19:23:25 » |
dat kocht ik altijd bij de nsv voor mijn waterschildpadden soms gooide ik het ook bij de landschildpadden
zij aten het graag en deden het er goed op
agnes
|
de mooiste schildpad is Indotestudo forstenii Celebes landschildpad of Sulawesi landschildpad 3.4.3
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 4 December 2007, 20:01:15 » |
Ik gebruik het al meer dan 12 jaar in combinatie met sporavit en ben zeer tevreden. Wat is de reden eigenlijk dat de meeste het combineren met sporavit? De analyse ziet er ongeveer gelijk uit: http://www.schildpadden.net/voeding.htmKurt ga je dit gebruiken je dit voor al je schildpadden? Ik ga het gebruiken denk ik gezien ik er 15kg van gekregen heb, wel in combinatie met de gebruikelijke supplementen (vita-mineral, calci-lux) Het bestanddeel zuivelproducten deed me wat twijfelen, maar waarschijnlijk te ver gezocht....
|
|
|
|
markooij
crewmember

Netherlands
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 4 December 2007, 20:07:29 » |
Ik had begrepen dat extra toevoeging van vitaminesuplementen onder andere bij pardalissen nog niet "bewezen" was of dit wel goed was voor de dieren aangezien de vitamine behoefte niet bekent is. Ikzelf voeg geen vitamine suplementen of calcium toe extra aan agrobs
|
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium
Centrochelys sulcata
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 4 December 2007, 20:15:28 » |
Ik had begrepen dat extra toevoeging van vitaminesuplementen onder andere bij pardalissen nog niet "bewezen" was of dit wel goed was voor de dieren aangezien de vitamine behoefte niet bekent is. Ikzelf voeg geen vitamine suplementen of calcium toe extra aan agrobs Toch best dat je calcium heeft aan jonge dieren, aan alle schildpadden eigenlijk... Is idd nog niet bewezen wat ze er daadwerkelijk van opnemen van vitaminen, maar volgens mij toch zinvol... De hoeveelheid Vit A en D3 is te klein in sporavit en carmix om schadelijk te zijn, mits verantwoord gebruik . Wil je meer weten over calcium en vitaminen toevoegingen, alsook voeding in het algemeen is het boek Ernà hrung von landschildkrôten een aanrader. 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 4 December 2007, 20:24:54 door kurtlippens »
|
|
|
|
|
markooij
crewmember

Netherlands
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 4 December 2007, 20:26:32 » |
Weer duits phoe phoe is vermoeiend blijft me vriendin vertalen hahahahahahaha en die is al zo geinteresseerd in schildpadeen (not) 
|
|
|
|
|
|
D-magic
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 4 December 2007, 20:32:46 » |
ach, ik ben ook niet bekend met het duits, maar het meeste kom je vaak wel uit hoor voor mn werk bel ik vaak met duitsland en die gasten verdommen het om engels te praten  , maar als je goed luistert dan hoor je vaak wel wat ze bedoelen 
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri 2.3 Geochelone Elegans 0.1.3 Indotestudo Elongata
|
|
|
markooij
crewmember

Netherlands
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 4 December 2007, 20:37:48 » |
Ik had begrepen dat extra toevoeging van vitaminesuplementen onder andere bij pardalissen nog niet "bewezen" was of dit wel goed was voor de dieren aangezien de vitamine behoefte niet bekent is. Ikzelf voeg geen vitamine suplementen of calcium toe extra aan agrobs Toch best dat je calcium heeft aan jonge dieren, aan alle schildpadden eigenlijk... Is idd nog niet bewezen wat ze er daadwerkelijk van opnemen van vitaminen, maar volgens mij toch zinvol... De hoeveelheid Vit A en D3 is te klein in sporavit en carmix om schadelijk te zijn, mits verantwoord gebruik . Wil je meer weten over calcium en vitaminen toevoegingen, alsook voeding in het algemeen is het boek Ernà hrung von landschildkrôten een aanrader.  toch jammer dat die boeken niet vertaald worden vind ik echt heel jammer
|
|
|
|
|
Angulata
Stigmochelys pardalis

|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 4 December 2007, 21:01:44 » |
In Diergaarde Blijdorp Rotterdam wordt Carmix al jaren gebruikt in combinatie met Mervit 2325 (sporavit). Deze combinatie wordt zowel voor land als moerasschildpadden gebruikt.
|
|
|
|
|
|
Shadowrider
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 4 December 2007, 22:57:36 » |
toch jammer dat die boeken niet vertaald worden vind ik echt heel jammer
zelfs al mocht er een vertaling zijn dan nog zou je herpetologisch woordenboek nodig hebben omdat er veel niet zo voor de hand liggende woorden instaan. ook worden er veel plantnamen gebruikt uit de duitse taal wat eenvoudiger op te zoeken zou zijn moest het in het latijn geschreven worden. ach, ik ben ook niet bekend met het duits, maar het meeste kom je vaak wel uit hoor voor mn werk bel ik vaak met duitsland en die gasten verdommen het om engels te praten  , maar als je goed luistert dan hoor je vaak wel wat ze bedoelen  de meeste Duitsers spreken wel Engels, maar laat ons zwijgen van de Franse, die vertikken het nog meer 
|
|
|
|
|
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri

Duits wonen: www.immo-ridder.nl
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 5 December 2007, 00:15:31 » |
Kurt,
Ik heb jaren terug altijd carmix gebruikt....ik ben zelf ook hiervan afgestapt ivm de hoeveelheid zuivelproduct, moet zeggen dat ik geen verschillen zie met de conditie van de dieren. Maar het deed mij wel besluiten om op andere voedingssuplementen over te stappen. Maar ja....aan alles voor en nadelen.
Jarno.
|
|
|
|
markooij
crewmember

Netherlands
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 5 December 2007, 00:23:43 » |
In hoeverre is het nodig om suplementen toe te voegen als je grootste gedeelte van het jaat kruiden uit de natuur gehaald worden en gevarierd gegevn worden?
|
|
|
|
|
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri

Duits wonen: www.immo-ridder.nl
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 5 December 2007, 00:29:46 » |
In hoeverre is het nodig om suplementen toe te voegen als je grootste gedeelte van het jaat kruiden uit de natuur gehaald worden en gevarierd gegevn worden?
Als je onkruiden geeft hoef je geen suplementen toe te voegen....sepia leg ik dan wel neer voor diegene die dat nodig hebben. In de winter met wintervoeding/supermarktvoeding dien je dit wel aan te vullen. Ik doe dit 3 keer in de week (vitamineral en naturel kalk) en 2 keer in de weel D3 vitaminenen. Ze krijgen hier nog elke dag vers geplukt gras door de voeding en bij vastendagen leg ik alleen gras neer, word hier met bossen gegeten...en puur natuur. Jarno.
|
|
|
|
|