Nu de winter wel heel dichtbij komt en onkruid steeds schaarser word is het tijd om me meer te gaan richten op de samenstelling van de "wintervoeding"
Een voor schildpadden uitgebalanceerde voeding moet uit minstens 10% vezels bestaan, daar zogenaamd vezelrijke groenten als andijvie en witloof itt tot veel onkruiden uit slechts 3,1 en 2,7% vezels bestaan zijn we genoodzaakt de voeding te gaan "verrijken"
Hiervoor heb ik een samenstelling die ik 2x per week klaarmaak, bekomen door het raadplegen van diverse infobronnen, ervaringen uitgewisseld met andere liefhebbers en deels ook eigen ervaring.
Het mengsel bestaat uit 1000g agrobs
+/- 1liter water
100g vita-mineral
1 koffielepel Orlux Bio-Digest en Orlux probi-zyme
2 kelptabletten (spirulina)
Om de 2 weken word propolis tinctuur toegevoegd (ipv bio-digest en probi-zyme)
Om wat op smaak te brengen worden 250g tauge en 2 fijngeraspte appels toegevoegd.
Bij schildpadden die niet agrobsminded zijn als carbonaria word eveneens wat galiameloenpulp toegevoegd.

Zo ziet het mengel eruit, dit word vervolgens door de bladgroente gemengd, verhouding is 1deel mengsel/4delen bladgroen als andijvie, suikerbrood witloof....

Aan soorten die nog meer vezels nodig hebben word eveneens 2x per week alfalfa verstrekt. (pardalis, sulcata) Door de houterige stuctuur is dit bij jonge dieren niet mogelijk. Na een darmtransit van 7-10dagen is het daarna kiwi's rapen bij de sulcata's

, net als bij het verstrekken van onkruid hoort dit zo te zijn.