|
D-magic
|
 |
« Gepost op: 23 Juli 2007, 13:51:44 » |
HAllo allemaal,
dat ik 4 jaar geleden miijn toenmalige griekje ging halen bij een kweker raadde hij mij aan om het dier turkse sla te geven omdat dit heel goed zou zijn en de dieren er gek op waren.
Dit heb ik trouwens ook gegeven aan mijn 3 horsfieldii's die ik toen had.
Het klopte inderdaad dat de dieren er gek op waren.
Maar nu vraag ik me af of het inderdaad zo goed voor ze is, ik heb er tot op heden niks over kunnen vinden op dit forum.
Zijn er mensen die dit ook geven aan de schildpadden?
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri 2.3 Geochelone Elegans 0.1.3 Indotestudo Elongata
|
|
|
Monibro
Stigmochelys pardalis

|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 23 Juli 2007, 14:35:05 » |
Ik geef het ook aan mijn dieren, ik haal bij de Turkse super mijn groenten. Ik geef ook romijnse sla en mini paksoi. Vinden ze heerlijk.
|
0.0.2 Geochelone Carbonaria
|
|
|
ands
Dipsochelys dussumieri

Belgium
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 23 Juli 2007, 15:17:54 » |
Is er nog een andere benaming voor turkse sla?
|
|
|
|
|
Monibro
Stigmochelys pardalis

|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 23 Juli 2007, 15:18:55 » |
Marul
|
|
|
|
|
D-magic
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 23 Juli 2007, 15:27:21 » |
ok dat is tenminste nog emand anders die er ervaring mee heeft
ja ik haalde het ook altijd bij de turkse supermarkt, het is ook goedkoop trouwens
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri 2.3 Geochelone Elegans 0.1.3 Indotestudo Elongata
|
|
|
ands
Dipsochelys dussumieri

Belgium
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 23 Juli 2007, 15:28:11 » |
Vind er zo direct niks over terug. Wel receptje waar het gelijkgesteld wordt aan ijbersla maar is het ook hetzelfde?
|
|
|
|
|
|
D-magic
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 23 Juli 2007, 15:29:54 » |
nee het is niet hetzelfde, ik vind hte zelf meer op andijvie lijken. het zijn ook best grote bladeren ik kan op dit moment ook niet goed zoeken naar een foto, ik zit nl op mn werk 
|
|
|
|
Monibro
Stigmochelys pardalis

|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 23 Juli 2007, 15:33:56 » |
Vind er zo direct niks over terug. Wel receptje waar het gelijkgesteld wordt aan ijbersla maar is het ook hetzelfde?
http://www.de-chef.nl/cgi-bin//site-showrecept.perl?recept=1137326452&naam=Turkse%20saladeLijkt echt niet op ijsbergsla, komt meer overéén met andijvie  Dit is niet echt duidelijk, maar je kan het ook bij Chinese supermarkten kopen
|
|
|
|
« Laatste verandering: 23 Juli 2007, 15:39:34 door Monibro »
|
|
|
|
|
|
|
ands
Dipsochelys dussumieri

Belgium
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 23 Juli 2007, 15:52:52 » |
Is het dan hetzelfde als romijnse sla? Want dat heb ik in mijn moestuin staan voor de schildpadden. Zijn harde kanpperige bladeren.
|
|
|
|
|
|
D-magic
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 23 Juli 2007, 16:05:04 » |
nee dat is ook niet hetzelfde, maar het lijkt er al meer op dan ijsbergsla
|
|
|
|
Monibro
Stigmochelys pardalis

|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 23 Juli 2007, 16:10:40 » |
nee dat is ook niet hetzelfde, maar het lijkt er al meer op dan ijsbergsla
Als je de plaatjes moet geloven lijkt het sterk op elkaar, maar als ik Turkse sla koop, is het meer gekruld.
|
|
|
|
WiPe
Geochelone elegans

|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 24 Juli 2007, 13:34:24 » |
Ik heb e.e.a. eens nagekeken. Marul is het Turkse woord voor ....... sla.
Al die verschillende slasoorten zijn eigenlijk alleen maar cultuurvariëteiten van sla (Lactuca sativa). Die cultivars (ook wel rassen genoemd) worden in groepen onderverdeeld op basis van hun eigenschappen. (Ijssla, Batavia sla, Romeinse sla, krobsla, bindsla ....)
Romeinse sla (Lactuca staiva var. romana) is één van die groepen binnen de soort. Volgens de info die ik gevonden heb, is Turkse sla een synoniem voor Romeinse sla. Verschillen tussen de sla van D-magic en die op de site van Monibro kunnen waarschijnlijk herleid worden tot verschillen tussen twee variëteiten.
|
|
|
|
|
|