vraag:
1) is er een verschil tussen andijvie en krul andijvie?(als het elastiekje weg is van de krul andijvie <-- das ff beroeps misvorming lol. ik bedoel in waarde)
Ikzelf geef de voorkeur aan gewone andijvie, vooral de buitenste (groenste) bladeren die het meeste zonlicht gevangen hebben schijnen het beste te zijn, vandaar ook bij voorkeur buiten geteelde andijvie geven indien mogelijk.
Krulandijvie lijkt me meer te neigen naar sla, ik vermoed dat er minder vezels inzitten, zeker ben ik niet?
2) het zelfde geld tussen dove netel en brand netel.
Beide soorten zijn prima, met het oog op afwisseling kan je ze dus best beide geven...
3)mag je tuinkers geven?
want ik zie dit een beetje als een hulp middel voor de winter,dit kweekt gemakelijk op bv filter mat.
verder las ik ergens in dit sub forum dat sla teveel nitraten bevat.
maar de waarde word toch altijd gemeten voor de oogst.(door een erkend burau)
of ligt die waarde nog te hoog in vergelijking met de mens.
want ik geeft nog redelijk veel sla soorten.
omdat ik nog in het begin stadia ben van de hobby is het wat aftasten naar de voeding.
en ik probeer dan ook iets te volgen
Jonge plantjes bevatten niet veel vezels en hebben dus weinig waarde, tuinkers is dus niet waardevol als voeding voor pardalissen, ter afwisseling kan je het wel eens geven maar zeker niet als hoofdvoer.
Slasoorten geef ik zelden, Ca/P van andijvie is 1,9/1 vezels: 3,1g/100g
Ijsbergsla bvb is de Ca/P 1/1 en vezelgehalte slechts 1,4g/100g
Veldsla is het beste:Ca/P 2,7/1 en vezelgehalte 1,9g/100g
Beste is dus overwegend andijvie te geven, ook witloof scoort beter wat vezels betreft (3,1g/100g) dit bevat wel minder calcium.
Andere goede wintervoeding is paksoi en chinese kool (beide Ca/P 2,8/1) vezelgehalte van beide is aan de lage kant (1g/100g)
Pardalissen hebben best ook altijd hooi ter beschikking, ook agrobs of heucobs door de voeding mengen is een must.