1. Hoe open je het best een hardschalig ei zonder eventueel het jong te kwetsen?
Ik doe ze pas open als nagenoeg zeker is dat het niks word.Vermoedelijk slechte eieren van elongata's leg ik nu appart omdat reeds 2x 1tje opengesprongen is in de broedstoof, vermoedelijk zijn rottende eieren ook niet gunstig voor de goede eieren?
Bij vogeleieren kan dit makkelijk, je legt ze in een kommetje water en hetgeen die boven het wateroppervlak uitkomt is de luchtbel, daar kan je het ei zonder beschadiging openen.
Schildpaddeneieren echter zinken als een baksteen.
Je kan ze openen met een scherp papiermes maar is delicaat,veel eieren imploderen, vieze klus dus

Ik sla de eieren gewoon kapot in een voorafgegraven kuil met steen erin.
Jongen die niet uit zichzelf uit het ei raken help ik niet, ervaring met waterschildpaddeneieren en hagedisseneieren leerde me dat ze toch zwak zijn, dus daar word selectie doorgevoerd hoewel het nog maar 1 keer is voorgekomen dat een landschildpadje (sulcata) niet uit het ei raakte.
2. Wat heb je toen gedaan? Terug dicht gedaan en verder laten ontwikkelen? Was het jong levensvatbaar?
Verschillende bloedvaten waren beschadigd, toch geeft het jong nog 36 uur geleefd, best pijnlijk ook al omdat ik toen nog geen enkel nakweekje uit deze soort had

Het ei lag +/- 165 dagen in de broedstoof,het had waarschijnlijk na +/-175 dagen uitgekomen.