bloempje
Geochelone elegans

Netherlands
bloempje
|
 |
« Gepost op: 10 Februari 2012, 08:34:12 » |
ik ga vanochtend kijken bij mijn schildpadden,liggen er 3 mooie prachtige eieren in de bak!!  met de vrouw er keurig naast! deze vrouw heeft een winterrust gehad van 8 weken,omdat ze niet al te beste voeding heeft gehad bij de vorige eigenaars. ik durfde een volledige winterslaap niet aan. nu zit ze al een paar weken boven op zolder, lekker warm , met GOED ETEN, en nu ineens! VERASSING!! ik ben helemaal blij, dit is de 1e keer dat ik eitjes heb! ze liggen al in de stoof,netjes gemarkeerd,in de vermiculiet met een bakje water erbij. ik hoop echt dat het goed gaat. ze zat bij de vorige eigenaars met 2 mannen samen, dus laten we hopen dat ze bevrucht zijn! 
|
|
|
|
|
bloempje
Geochelone elegans

Netherlands
bloempje
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 10 Februari 2012, 10:34:37 » |
wat vinden jullie de beste temp?? ik wil natuurlijk graag voor de vrouwtjes gaan! ik heb hem nu op 31,5 graden staan. is dit perfect? dank je wel. groetjes
|
|
|
|
|
Ward
Chelonoidis carbonaria

Belgium
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 10 Februari 2012, 11:06:23 » |
31-32 graden geeft overwegend vrouwtjes als ik mij niet vergis. Dit wil niet zeggen dat het allemaal vrouwtjes zijn, mijn boettgeri was uitgebroed op 32°c en was een mannetje... Kan natuurlijk zijn dat de kweker gelogen heeft maar daar zie ik het nut niet van in  In ieder geval: je bent goed bezig 
|
0.0.1 Testudo (Agrionemys) Horsfieldii 1.0.0 Testudo Hermanni Boettgeri 0.0.1 Centrochelys Sulcata 0.0.2 Stigmochelys Pardalis Babcocki 0.0.2 Chelonoidis Carbonaria
|
|
|
bloempje
Geochelone elegans

Netherlands
bloempje
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 10 Februari 2012, 11:37:10 » |
hoi. ik heb goede contacten met een kweker uit limburg en dat is onderhand een "vriend"op afstand geworden. hij heeft me zoveel verteld en uitgelegd, dus dankzij hem ( en het forum en veel lezen natuurlijk) heb ik nu behoorlijk veel kennis weten te vergaren over de griekse landschildpad. ik heb er dus alle vertrouwen in(mits de eieren bevrucht zijn) dat het goedkomt! ik vind het wel ontzettend spannend. dank je voor je reactie!
|
|
|
|
|
turtlelinna
Stigmochelys pardalis

Netherlands
Big mama
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 10 Februari 2012, 12:33:41 » |
hoi. ik heb goede contacten met een kweker uit limburg en dat is onderhand een "vriend"op afstand geworden. hij heeft me zoveel verteld en uitgelegd, dus dankzij hem ( en het forum en veel lezen natuurlijk) heb ik nu behoorlijk veel kennis weten te vergaren over de griekse landschildpad. ik heb er dus alle vertrouwen in(mits de eieren bevrucht zijn) dat het goedkomt! ik vind het wel ontzettend spannend. dank je voor je reactie!
Cool he je eerste eieren  Gefeliciteerd! Ik vond eind januari mijn eerste odoratus ei. Het is de vraag of deze bevrucht is, ik zie wel verkleuring, maar zo licht dat het ws niet bevrucht is.
|
***** Groetjes Bianca *****
[1-3-0 Sternotherus Odoratus] [1-2-0 Kinosternon Baurii] [1-1-0 Kinosternon Cruentatum][man vanaf 10 juni] _________________________
0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
|
|
|
bloempje
Geochelone elegans

Netherlands
bloempje
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 10 Februari 2012, 12:49:40 » |
dank je wel! het is te hopen dat bij jou het eitje nog iets doet! het is voor mij ook een complete verrassing dit!  ik vond haar gister wel al zwaar,maar dit had ik niet verwacht. hopelijk legt ze binnenkort nog een keer wat eieren. dit is ook wel heel erg vroeg! ik schrok me rot toen ik ze vanochtend zag liggen. maar ik denk wel dat ze net gelegd waren. er zat was poep aan 1 ei en dat was nog nattig. de eieren zijn wel mooi perfect van vorm en kijken mooi helder wit. ik kan echt bijna niet wachten.ik kan zelf geen foto plaatsen anders deed ik dat meteen! vraag het wel via een ander forum lid! die wil dat misschien wel voor mij doen! gr marielle
|
|
|
|
|
Femke_M
Chelonoidis carbonaria

Belgium
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 10 Februari 2012, 12:58:19 » |
Gefeliciteerd met de eitjes! Wat spannend!
|
0.0.2 Testudo hermanni hermanni (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
|
|
|
turtlelinna
Stigmochelys pardalis

Netherlands
Big mama
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 10 Februari 2012, 13:32:53 » |
dank je wel! het is te hopen dat bij jou het eitje nog iets doet! het is voor mij ook een complete verrassing dit!  ik vond haar gister wel al zwaar,maar dit had ik niet verwacht. hopelijk legt ze binnenkort nog een keer wat eieren. dit is ook wel heel erg vroeg! ik schrok me rot toen ik ze vanochtend zag liggen. maar ik denk wel dat ze net gelegd waren. er zat was poep aan 1 ei en dat was nog nattig. de eieren zijn wel mooi perfect van vorm en kijken mooi helder wit. ik kan echt bijna niet wachten.ik kan zelf geen foto plaatsen anders deed ik dat meteen! vraag het wel via een ander forum lid! die wil dat misschien wel voor mij doen! gr marielle Ik wil dat ook wel doen, maar dan moet ik wel je foto's hebben (of de link ervan  )
|
***** Groetjes Bianca *****
[1-3-0 Sternotherus Odoratus] [1-2-0 Kinosternon Baurii] [1-1-0 Kinosternon Cruentatum][man vanaf 10 juni] _________________________
0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
|
|
|
bloempje
Geochelone elegans

Netherlands
bloempje
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 10 Februari 2012, 16:44:28 » |
Hier zijn de foto's van de drie eieren. Reactie's zijn welkom !!    De laatste foto is een beetje wazig, maar jullie hebben zo toch een idee.
|
|
|
|
|
bloempje
Geochelone elegans

Netherlands
bloempje
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 10 Februari 2012, 20:47:04 » |
ze staan erop!!! bedankt bert!  zoals gezegd, graag jullie reacties. heb de broedstoof keurig op 31,5 graag staan en de lv op ong 70% . dit zou goed moeten zijn?? de eitjes kijken mooi helder wittig. spannend 
|
|
|
|
|
Bert
Stigmochelys pardalis

Netherlands
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 10 Februari 2012, 21:26:43 » |
Geweldig gezicht zeg !
Ik ben benieuwd hoe het verder verloopt, houdt ons op de hoogte !
Hoelang duurt het eigenlijk dat de eieren bij 31,5 gr uitkomen ?
|
0.0.3 Testudo Hermanni Hermanni (Varois, FR)
|
|
|
markooij
crewmember

Netherlands
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 10 Februari 2012, 23:30:44 » |
Gefeliciteerd ! Een erg leuke en spannende start ! Misschien is dit interessant : http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,10430.msg146271.html#msg146271Ikzelf nog geen enkel ei uitgebroed maar begreep dat er op de temp waarop je broed een mengeling van geslachten uit zal komen Bij hogere incubatie schijnt het aantal vrouwelijke dieren toe te nemen. 32-33,5 graden
|
|
|
|
|
bloempje
Geochelone elegans

Netherlands
bloempje
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 11 Februari 2012, 08:07:22 » |
dank je markooij! ik lees alleen zoveel verschillende dingen! mijn kennis zegt ;uitbroeden (wat hij zelf doet) op 31,5 graad. de ander zegt 32 graden. en de ander zegt nog hoger. bij een te hoge temp lees  ik, dat de eieren sneller kunnen gaan rotten of dat er juist weer kans is op schildanomalie. het is voor mij ook de 1e keer, dus dit brengt mij een beetje aan het twijfelen! ik ben natuurlijk allang blij ALS er wat uit het ei komt, dat is op zich al een heel leuk gebeuren. het liefst ga ik natuurlijk WEL voor vrouwen,aangezien en natuurlijk al teveel mannetjes zijn. ik zal hem een tikkie hoger zetten! maa ik ga niet boven de 32 graden uit, dat durf ik niet goed!  alle info is natuurlijk van harte welkom! en hoelang duurt het ong voordat er enigzins iets uit het ei komt?? bedankt, groetjes.
|
|
|
|
|
Arnaud
Dipsochelys dussumieri

Moldova, Republic of
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 11 Februari 2012, 14:23:48 » |
Incubatie temperatuur/ omslagtemperatuur man : vrouw hangt sterk af van de lokaliteit van de schildpadden. Populaties meer noordelijk in Zuid europa kennen een lagere omslagtemperatuur dan populaties die zuidelijker in Europa liggen. Het type Testudo hermanni hercegovinensis (meest noordelijke testudo variant) levert vrouwtjes bij 31,5 graden celsius.
|
2.6.2 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.3 Testudo hermanni hermanni; 0.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
|
|
|
bloempje
Geochelone elegans

Netherlands
bloempje
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 12 Februari 2012, 07:46:40 » |
kan iemand mij vertellen hoelang het duurt voordat ik (misschien ) iets kan verwachten?? ik lees rond de 60 dagen,kan dat kloppen? na 1 week zou je bloedvaatjes moeten kunnen zien en een witte band?? maar dat gebeurd weer niet altijd? hoe meer info,hoe liever!! bednakt alvast voor jullie reacties!!! 
|
|
|
|
|
|