SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

180964 aantal berichten in 13164 topics door 2059 geregistreerde leden Nieuwste lid: sampie
** STARTPAGINA FORUM HELP WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 Omlaag Print
Auteur Topic: Met spoed graag tips en adviezen hoe ik mijn grieksevierteen kan helpen  (gelezen 1414 keer)
Spud
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #15 Gepost op: 5 Februari 2012, 14:15:56 »

Ben er niet het mens naar om een dier zonder pardon weg te doen omdat het moeilijk wordt.
Maar als blijkt dat ik na jullie adviezen en tips haar nog steeds niet een schildpadwaardig leven kan geven, vind ik wel dat ik zo verantwoordelijk mag zijn om haar af te staan aan iemand die wèl goed voor kan zorgen.
Maar vooralsnog, werken jullie tips geloof ik wel. En dat geeft me wat meer zelfvertrouwen, dat ik het uiteindelijk toch wel zal kunnen leren.

Ik heb op jullie advies wat aanpassingen aan haar kooi gedaan en dat lijkt ze goed te ontvangen. Vandaag lijkt ze namelijk actiever en eet ook meer dan dat ze de afgelopen weken heeft gedaan. Maar ik ben me ervan bewust dat we er nog lang niet zijn. Begin steeds meer te beseffen dat ik een kluns ben geweest.
Hier wat foto`s van voor en na, want wellicht dat ik nog veel meer verbeteringen kan aanbrengen.
Kooi voor de aanpassing

Kooi na de aanpassing

En mijn Testudo Horsfieldi van nu
Mager vinden jullie niet?

Alle tips en adviezen van harte welkom!
Morgen naar de dierenarts

MdaFreeze
Geochelone elegans
*

« Antwoord #16 Gepost op: 5 Februari 2012, 16:23:49 »

Hoi Spud,

Goed bezig! Je merkt zelf al een vooruitgang aan de schildpad, dat is uiteraard positief. Ook de schildpad heeft zelfvertrouwen nodig. De kartonnen platen helpen daar prima bij, de schildpad kan zich terug trekken wanneer hij daar zin in heeft. Een plantje of 2 met een steen erin helpt ook al enorm. Het breekt de saaiheid van de bak en geeft de schildpad gelegenheid op verkenning uit te gaan.
De planten en de steen zijn dan objecten waar ook op geklauterd of achter gescholen kan worden.
Als je er zelfs nu al een kamerplant in zet kan je al een reactie van de schildpad verwachten. Het zijn namelijk nieuwsgierige dieren.
Tim
Chelonoidis carbonaria
**

Belgium Belgium

« Antwoord #17 Gepost op: 5 Februari 2012, 16:48:12 »

Spud

In jouw verblijf ontbreekt er eigenlijk toch wel een degelijke warmtelamp.
Er staat een klein spotje die voor algemene verlichting zou moeten doorgaan. (Die lamp geeft eigenlijk nog te weinig licht.)  Knipoog
Een betere verlichting kan er ook al voor zorgen dat jouw diertje actiever wordt!

Een degelijke warmtelamp of een gewone spot van een redelijk wattage die een geconcentreerde lichtbundel geeft is echt noodzakelijk.
Onder die lamp moet het dan toch zo'n 35°C zijn.

Schildpadden zijn koudbloedige dieren wat inhoudt dat ze niet zelf hun lichaamstemperatuur kunnen reguleren.
Ze hebben dus een warmtebron nodig om zichzelf op te warmen. Nadat hun lichaam opgewarmd is, worden de schildpadden actiever.  knipoog

Op de foto's zie ik ook dat je bak helemaal open is langs de bovenkant. Daardoor verlies je ook heel veel warmte. (De omgevingstemperatuur in jouw terrarium moet toch zo'n 20 graden moeten zijn)
Bovendien kan je diertje tocht vangen van langs boven wat dan ook weer de nodige gevolgen kan hebben.

Bovendien merk ik nergens een waterbakje op voor je dier! Je diertje kan dus nooit zelf drinken of baderen  afvragend...

Het is moeilijk om te zien op de foto, maar is er ergens een vochtige hoek in jouw terrarium?

Hier vind je de algemene informatie:
http://www.trionyx.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=105&Itemid=145

Tim

2.2.0 Testudo hermanni boettgeri
1.2.0 Trachemys scripta troosti
Spud
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #18 Gepost op: 7 Februari 2012, 07:33:34 »

Even snel een update had gisteren geen tijd en kom nu uit de nachtdienst.
Heb de aanpassingen gedaan zoals jullie zeiden, plantjes gehaald, stukken steen waar ze op kan klimmen, een waterbak en met de verlichting bezig geweest maar nog niet helemaal tevreden over, wordt allemaal goed door Truffel ontvangen en daar wordt ik enthousiast van.  Brede lach Dus binnenkort maar een groter terrarium kopen.

Wat de dierenarts betreft, helaas slecht nieuws, ze heeft een longontsteking en zit nu op de antibiotica, vitamines en een eetlust verwekker. Helaas moet ik haar wel bij 2 van de 3 produkten dwangvoeren en dat is een behoorlijk gevecht. Kijk het nog 2 dagen aan en anders moet die dierenarts het me nog maar eens correct voordoen hoor! Ben nu veelste bang dat ik straks een schildpad heb zonder longontsteking maar met zeer veel spierpijn.
Ook moet ze afkicken van de sla, want blijkbaar zit daar een stofje in waar schildpadden een soort van high worden. Niet gek dus dat ze uiteindelijk enkel nog sla at, voelde ze zich tenminste nog een beetje prettig in zo een vervelende omgeving.
Goed nieuws is, dat ze nog niet volledig afgezwakt is en nog kracht in zich heeft, waardoor de dierenarts zoiets heeft dat deze behandeling wel aan gaat slaan.

Bedankt voor al jullie tips en adviezn!!

nielo
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #19 Gepost op: 7 Februari 2012, 07:57:36 »

Wat voor sla geef je?
Denk dat andijvie beter dan sla is.
Hopelijk is de schildpad gauw weer beter!

0.3.0 Trachemys Scripta Elegans.
0.2.0 Trachemys Scripta Troostii.
1.3.0 Pelusios Castaneus.
Spud
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #20 Gepost op: 8 Februari 2012, 07:40:32 »

Ik gaf haar gemengde sla en af en toe rode kool, dan had ze voor mijn gevoel toch nog een beetje variatie. Want voor de rest wat ik haar voorschotelde trok ze haar neus op en maakte rechtomkeerds.

Nu had ik gelezen dat je een schildpad niet kan dwingen om iets te eten, dus heb me behoorlijk door haar laten overbluffen en door mijn onkunde natuurlijk.
Met de nodige tips en adviezen ben ik weer wat zelfzekerder geworden en is de menukaart gewijzigd.
Heb hier geleerd dat andijvie inderdaad beter is dan sla en bij de dierenarts heb ik geleerd dat schildpadden ook op kleur reageren, rood en geel gaat hun voorkeur eerder naaruit dan groen. Alleen met paprika moet je dan weer uitkijken omdat bij sommige dieren hun darmen daarop gaan werken.

Ben weer erg enthousiast bezig in de keuken met mijn kleuren palletjes natuurlijk niet te bont, en het gaf me veel voldoening om haar vandaag de keuze te zien maken, tomaat en witloof boven sla. Haar sla verslaving gaat dus de goede kant op.
Spud
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #21 Gepost op: 8 Februari 2012, 14:03:32 »

Hier een foto van hoe haar verblijf nu is, kan namelijk altijd nog aan verbeterd worden.
Links een spot met een zonnelamp speciaal voor reptielen, rechts een infraroodlamp voor de warmte. En die zwarte plaat die je aan de zijkant ziet is een warmtemat voor de nacht. Durf dat ding niet onder de bak te plaatsen omdat ik de bodem zeker 5 cm bedekt heb en bang ben dat deze niet voldoende warmte afgeeft. Momenteel ben ik nog niet zo enthousiast over het gebruik van die mat, zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? En deze willen delen?
Links onder is slecht te zien, staat nu ook een bakje met water, waar ze graag in gaat badderen, maar dit is niet verwarmd en met het oog op haar longontsteking lijkt me dat dus weer niet gezond. Is het beter als ik probeer dat water ook op een bepaalde temperatuur te houden of is dit weer gevaarlijk ivm bacteriën?

De bodem bestaat nu uit miniatuur korrels woestijnzand speciaal voor reptielen van het merk Flamingo gemengd met vogelgrit. Ben ik ook niet enthousiast over, want wanneer ze gaat badderen wil ze juist op dat zand gaan liggen zonnen, maar dan zit ze volledig onder die bolletjes wat haar dan weer irriteerd.
Zand lijkt me in deze dan ook geen optie, dus ben ik geneigd om weer de grove houtsnippers te gaan gebruiken. Maar heeft iemand misschien een beter plan voor een revaliderende schildpad?
In verband met de foto trekken heb ik de bovenkant even afgenomen, deze is tegenwoordig deels dicht en deels open, durf het niet helemaal af te sluiten ivm de ventilatie en omdat ik bang ben dat ik anders mijn schildpad stoof. Hoe doen jullie dat met een volledig afgesloten bak?
Nogmaals bedankt voor al jullie tips die ik hiervoor al kreeg. Ik denk dat het al een hele verbetering is maar kan natuurlijk altijd beter.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #22 Gepost op: 8 Februari 2012, 15:20:02 »

Volgens mij ben je aardig op de goede weg.  cool zeg

Ik zou me over dat zand geen zorgen maken, laat maar lekker liggen. Dat potje met het viooltje en de steen daarnaast zou ik weghalen en in plaats daarvan zou ik nog een extra schuilgelegenheid maken. De 'zonnelamp speciaal voor reptielen' zal w.s. een uv-lamp zijn. Op zich prima dat je die hebt gekocht, alhoewel die niet nodig is als het dier in ieder geval 's zomers buiten doorbrengt, alleen zal de schildpad daar niet onder gaan liggen omdat 'ie geen warmte afgeeft. Schildpadden zonnen enkel op een warme plek dus daar moeten dan ze ook uv aangeboden krijgen. Ik zou die lamp vlak naast de infraroodlamp hangen en zorgen dat beide lampen op dezelfde plek schijnen. Dan krijgt het dier uv als 'ie lekker ligt op te warmen. Ten slotte zou ik die warmtemat weglaten, een nachtelijke afkoeling is prima...
MdaFreeze
Geochelone elegans
*

« Antwoord #23 Gepost op: 8 Februari 2012, 21:34:57 »

Goed om te horen dat het goed gaat met zowel jou als de schildpad. Ik denk dat je nu heel snel alle basisbeginselen voor het onderhouden van een schildpad onder de knie hebt.  cool zeg
Terwijl de schildpad revalideert kan jij rustig gaan nadenken over het terrarium van je dromen.  engeltje
Spud
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #24 Gepost op: 10 Februari 2012, 17:41:12 »

Tof die reacties van jullie doet zeer goed voor mijn zelfvertrouwen dat ik het dus toch wel kan leren.
Want was er toch behoorlijk van geschrokken dat ik zonder erg mijn dier zwaar aan het mishandelen was.  Verlegen

Ben nu stukje bij beetje alle topics aan het lezen om wijzer te worden. En nu las ik bij het topic over voeding dat de meeste een vastdag hanteren.
Zou ik dat nu in dit stadium met mijn schildpad ook moeten doen?
Want sinds een dag of 2, heeft ze witte ontlasting lijkt op vogelkak, soms spuit het eruit en soms lijkt het alsof ze er de grootste moeite mee heeft. Dan moet ze flink persen, wat gepaard gaat met haar bek wagenwijdt open, kopje in en uittrekken en een hoop gekreun. Nu kan ik me voorstellen dat verandering van spijs aardig wat met de darmen kan doen en er is aardig wat op haar menukaart gewijzigd dus opzich is het niet zo gek dat ze last van haar darmen heeft. Maar tot hoever moet ik dit zo laten gaan?
Kan ik haar misschien helpen door een vastedag in te lasten? Of haar in een lauwwarm badje zetten? Of bestaan er eventueel laxerende kruiden of groentes voor schildpadden?
En een vraag van hele andere aard, is het voor het overzicht van het forum nu handiger dat ik voor elke vraag een gerelateerd topic open? Of kan ik dit gewoon in dit topic blijven doen?
rigor mortis
Chelonoidis carbonaria
**

« Antwoord #25 Gepost op: 10 Februari 2012, 18:13:33 »

het is beter als je specifieke vragen hebt, dit in het juiste forum te stellen.

wat ik nog wou vragen? welke lampen heb je nu juist? die infrarood, is dat zo'n keramische lamp die geen licht geeft, of is het zo'n rode lamp?
En die speciale reptielenlamp, is dat een spot model of eerder een spaarlamp? Heb je misschien het merk en model? dan weten we of het verwarming, uv, of gecombineerd is.

dat matje heeft weinig nut als je bak bovenaan niet dicht is. ook onder het terrarium is niet echt goed. schildpadden die te warm hebben gaan zich namelijk ingraven. als de warmte dan van onderaf komt geeft dit het omgekeerde effect. hoe warm is het 's nachts in de kamer? vaak is het namelijk warm genoeg in huis, om 's nachts niet te hoeven bijverwarmen.

Ik zou het diertje niet extra in lauw badje zetten. hanteren geeft altijd extra stress, wat niet bevorderlijk is. qua ondergrond gebruik ik eigenlijk altijd turf van het tuincentrum, gemengt met gewone tuinaarde. turf alleen droogt iets te snel uit naar mijn gevoel.

greetz rigor
Spud
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #26 Gepost op: 10 Februari 2012, 20:41:18 »

Hoi Rigor,

Ik gebruikte voor de temperatuur eerst een lichtgevende rode infraroodlamp, maar dat is momenteel een witte, morgen ga ik een keramische halen.
Die speciale reptielenlamp is van het merk Zoomed, Basking Spot lamp heet deze en is 40 watt.
Beide lampen brand ik overdag en `s avonds gaan ze uit.

Als ik thuis ben is de gemiddelde kamer temp 20 tot 25 graden, maar als ik weg ben kan deze zakken tot 5 graden ik heb namelijk geen cv. (dit probeer ik momenteel een beetje op te vangen met een electrische kachel maar deze haalt met moeite de 10 graden met deze kou) Daarom denk ik dat een keramische lamp dan toch wel handig is om de temperatuur in het verblijf niet al te drastisch te laten schommelen.

Groetjes,
Dees
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #27 Gepost op: 10 Februari 2012, 21:28:34 »

Die speciale reptielenlamp is van het merk Zoomed, Basking Spot lamp heet deze en is 40 watt.
O.k.............. dan heb je dus twee warmtelampen in jouw bak hangen..........

Ik neem mijn eerdere adviezen terug; hang ze niet naast elkaar, maar haal er één weg! En dan zou ik morgen een uv-lamp i.p.v. een keramische lamp halen en die, afhankelijk van de temperatuur die ze op de baskingspot halen, naast één van de warmtelampen hangen.

Wel ongunstig hoor, ook voor de portemonnaie, dat de temperatuur zo kan verschillen. Als je 's nachts niet bijverwarmt, zal de lichaamstemperatuur van het dier gedurende de nacht dalen tot een 'winterslaapwaarde'. Om vervolgens overdag weer te stijgen tot een 'zomerwaarde'. Dat is niet goed voor de vertering van het voedsel en de hormoonhuishouding, de temperatuur moet 's nachts omhoog tot minimaal een graad of 15... Als je de omgevingstemperatuur (dus de kamertemperatuur) niet omhoog krijgt, zou ik als ik jou was nu het zo koud is toch gebruik van de warmtemat maken. Ik zou een bodembedekking van maximaal 4-5 cm dikte nemen en de warmtemat daar onder leggen. Dan maar een paar weken warmte van onderen gedurende een deel van de dag, dat is beter dan hoe 't nu is.

Ik zou jouw schildpad volgend jaar, als 'ie aangesterkt is, in winterslaap laten gaan. Als je het dier daarbij 's zomers buiten laat ben je in één keer van alle problemen af.

Dat wat je bij de ontlasting ziet, zijn w.s. afvalstoffen van de eiwitstofwisseling. Het zijn wateroplosbare urinezuren die meestal met de urine mee komen en ook wel uraten genoemd worden. Het is normaal gesproken een beetje yoghurtachtig.

Waarom het dier z'n bek open doet en kreunt weet ik niet. Misschien heeft 't wel pijnlijke botten van de kou 's nachts.... Geintje natuurlijk...
Spud
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #28 Gepost op: 11 Februari 2012, 07:32:58 »

Oké een UV lamp dus, ik neem aan dat ik die wel in de betere reptielspeciaalzaken kan vinden of niet?

En ik las in een topic iets over een dimmer, als ik nu ook een keramische lamp haal met een dimmer, zou dat geen oplossing kunnen zijn om het temperatuurverschil in de nacht onder controle te houden?

En wat voor wattage kan ik dan best pakken voor een half gesloten verblijf van 100X50x50? In de toekomst groter.

Poeh, winterslaap! Heb daar nu al schrik voor, maar gelukkig heb ik nog een hele lente en zomer om me goed voor te bereiden. Knipoog Afgelopen zomer liep ze buiten en haalde ik haar ´s avonds binnen ivm de fretten, hermelijnen en ratten die hier rondlopen. Dat is dit jaar ook weer de bedoeling als het weer het toelaat. Ik was bestwel trots op dat buitenverblijf, maar na het zien van de buitenverblijven hier heb ik toch wel inspiratie gekregen om daar ook zaken aan te veranderen.   cool zeg

Als je het zo bekijkt, dan kan die ontlasting ook voor yoghurtachtig doorgaan, maar ik blijf er toch meer vogelkak in zien hoor. Is maar net door welke bril je kijkt denk ik Knipoog Maar ik begrijp dat dit vrij normaal is en dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.
Nu nog ontdekken waar dat gekreun vandaan komt, zodat we er iets aan kunnen doen. De dierenarts zei dat dit te maken had met de AB die ik haar geef. Die is bitter van smaak dus die probeert ze uit alle macht buiten te werken. Klinkt logisch, maar ik doe er honing bij om de bitterheid te verminderen. En ze doet het ook als ze gewoon voer krijgt en dat eet ze uit zichzelf dus dat zal niet slecht smaken.

Groetjes,
Dees
rigor mortis
Chelonoidis carbonaria
**

« Antwoord #29 Gepost op: 11 Februari 2012, 08:16:29 »

mijn idee:

je hebt een baskingspot. In het vervolg moet je die niet meer kopen, deze lampjes van 7-8 euro, zijn gelijk aan de spotjes van hema, van 1 euro....
Deze hang je aan de ene zijde van het terrarium, zo ongeveer op 1/4. Welke temperatuur haal je trouwens onder de spot? Want ik denk dat 40 watt beetje weinig is. Daarnaast hang je een spaarlamp model uv-lamp. Deze zijn te vinden in een reptielenzaak.

Centraal in de bak zou ik met een ellstein (keramische) lamp werken. deze zou ik aansluiten op een thermostaat. De voeler zou ik op 1/4 van de bak leggen, andere kant dan de spot natuurlijk. De temperatuur op de thermostaat zou ik instellen op zo'n 18 graden. Als je de keramische aansluit op thermostaat mag je gerust een iets zwaardere lamp nemen... denk aan een 100 watt.

Met die set-up ben je klaar voor een gezonde schildpad!

ps: voor die uv-lamp zou je even hier wat op het forum moeten zoeken, want sommige merken zijn goed, en andere dan weer zeer slecht... Ik dacht dat die van arcadia goed waren.

greetz rigor

Pagina's: 1 [2] 3 4 5 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
door Taodidi
[Gisteren om 23:03:22]

door SEN.C
[Gisteren om 21:08:17]

door mendy
[Gisteren om 19:26:31]

door Sandy
[Gisteren om 19:15:37]

door Tom O.
[Gisteren om 18:41:47]

[Gisteren om 17:27:13]

[Gisteren om 16:53:15]

door yahama!
[Gisteren om 16:00:50]

[Gisteren om 15:11:46]

[Gisteren om 14:58:12]

door Willem
[Gisteren om 09:33:03]

[Gisteren om 00:33:43]

door Wallah
[29 Mei 2012, 21:27:25]

door Felien
[29 Mei 2012, 19:02:30]

[29 Mei 2012, 13:45:13]

door Femke_M
[29 Mei 2012, 08:35:54]

[29 Mei 2012, 02:49:23]

door Femke_M
[28 Mei 2012, 21:24:39]

door Femke_M
[28 Mei 2012, 21:22:24]

door Sandy
[28 Mei 2012, 21:09:51]

[28 Mei 2012, 15:31:32]

door Tom O.
[28 Mei 2012, 13:50:26]

door daf
[28 Mei 2012, 12:08:10]

door daf
[28 Mei 2012, 12:05:57]

door daf
[28 Mei 2012, 12:03:04]

[27 Mei 2012, 23:54:29]

[27 Mei 2012, 22:40:50]

door pubelia
[27 Mei 2012, 22:32:29]

door Jerre
[27 Mei 2012, 21:37:17]

door foutiti
[27 Mei 2012, 16:15:11]

[26 Mei 2012, 23:06:54]

door Arnaud
[26 Mei 2012, 21:00:45]

door Tom O.
[26 Mei 2012, 16:41:29]

[26 Mei 2012, 15:19:30]

[26 Mei 2012, 12:07:39]

[26 Mei 2012, 12:04:59]

[26 Mei 2012, 10:46:59]

door anneke
[25 Mei 2012, 19:40:38]

[25 Mei 2012, 18:57:25]

[25 Mei 2012, 18:03:27]

[25 Mei 2012, 18:00:09]

[16 Mei 2012, 01:28:24]

door Sjarrel
[15 Mei 2012, 18:54:53]

door nielo
[15 Mei 2012, 18:48:11]

door ands
[15 Mei 2012, 18:28:16]

door regius
[15 Mei 2012, 16:21:33]

[15 Mei 2012, 09:12:09]

[15 Mei 2012, 00:16:25]

[14 Mei 2012, 21:01:17]
SuperFora Opties
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
31 Mei 2012, 01:18:27

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 2059
: sampie

Totaal aantal berichten: 180964
Totaal aantal topics: 13164
: 90
: 520
(26 Juni 2007, 09:10:02)
Gebruikers Online
: 16